ورود به دبستان

ورود به دبستان

روزهاي اول ورود به دبستان از لحاظ رواني اهميت فوق‌العاده‌اي دارد. اگر اولين برخورد کودک با مدرسه خوب و صحيح انجام گيرد موجبات ذوق و شوق او را فراهم مي‌کند و اگر بد انجام شود مي‌تواند منشأ تنفر از دبستان و تحصيل، اضطراب، ترس و امثال آن شود. وقتي که کودک براي اولين بار از محيط خانواده به دبستان سپرده مي‌شود محيط دبستان را بسيار متفاوت از محيط خانه مي‌بيند به خصوص کودکاني که پيش از اين به پيش‌‌دبستاني نرفته و دوره آمادگي را نديده‌اند…

اگر مقدمات رفتن به دبستان پيش از رفتن به دبستان خوب فراهم شده باشد، رفتن به مدرسه موفقيت‌آميز خواهد بود. خوب است والدين پيش از فرستادن فرزندشان به مدرسه و آغاز تعليم و تربيت رسمي حداقل نکات زير را در نظر داشته باشند:

کافي بودن استراحت و خواب: برنامه خواب فرزندتان را طوري تنظيم کنيد تا به موقع و به اندازه کافي بخوابد، هشت تا 10 ساعت خواب براي دانش‌آموزان کلاس اول ابتدايي توصيه مي‌شود.

تغذيه: مصرف غذا در وعده‌هاي مشخص براي رشد و نمو کودکان حايز اهميت است اين وعده‌ها شامل سه وعده اصلي (صبحانه، ناهار و شام) و دو يا سه ميان‌وعده است. دانش‌آموزي که صبحانه کافي و مناسب نخورده باشد و در مدرسه از تنقلات کم‌ارزش غذايي مانند چيپس، پفک و … استفاده کند اشتهاي خوردن غذاي سالم را از دست مي‌دهد و در نتيجه در رشد آموزشي و تربيتي با مشکل مواجه مي‌شود.

لباس و پوشش: شيوه پوشيدن لباس، بستن بند کفش و دکمه و زيپ را به او بياموزيد. استفاده از لباس‌هاي گرم در فصل زمستان و لباس‌هاي نخي با رنگ‌هاي روشن را در فصل تابستان به او توصيه و تاکيد نماييد.

کيف مدرسه: يکي از علت‌هاي کمردرد، استفاده از کوله‌پشتي نامناسب است که موجب مي‌شود بسياري از دانش‌آموزان از کمردرد رنج ببرند. اگر کوله‌پشتي سنگين باشد سر و تنه را به جلو خم مي‌کند و روي عضلات پشت و کمر فشار مي‌آورد و موجب درد در ناحيه کمر مي‌شود.

کوله‌پشتي مناسب بايد داراي دو بند پهن باشد که از روي شانه‌ها عبور کند. پهناي کوله نبايد از پهناي بدن بيشتر باشد. استفاده از کوله‌پشتي‌هايي با بند کمري و يا سينه‌اي براي توزيع وزن کوله در بدن مناسب‌تر است.

سرويس مدرسه: اگر فرزندتان با سرويس به مدرسه مي‌رود به موقع در محلي که سوار مي‌شود آماده باشيد و به او بياموزيد که از شوخي و سر و صدا در داخل سرويس خودداري کند و هنگام سوار و پياده شدن عجله نکند.

نکات بهداشتي: به فرزند خود بياموزيد که براي پيشگيري از بيماري‌هاي مسري از وسايل شخصي (ليوان، دستمال، مسواک، شانه) خود استفاده کند.

* به او يادآوري کنيد که پيش از غذا و پس از توالت دست‌هايش را با آب و صابون بشويد.

* کودکان خود را عادت دهيد که هرگز از فروشندگان دوره‌گرد مواد خوراکي نخرند.

* براي صرف غذاي ميان روز فرزند خود بهتر است از ميوه‌هاي فصل و يا مواد غذايي که در منزل تهيه شده استفاده کنيد.

* دندان‌هاي شيري در رويش و زيبايي دندان‌هاي دايمي نقش به سزايي دارند، از اين رو به فرزند خود بياموزيد حتما پس از هر وعده غذايي دندان‌هاي خود را مسواک کنند.

* درصورتي که فرزند شما بيمار شد از فرستادن او به مدرسه خودداري کنيد، در ضمن غيبت او را به مدرسه اطلاع داده و پس از بهبود وي را به همراه گواهي پزشک معالج به مدرسه ببريد.

* در صورت بروز هر گونه مشکل جسمي و رواني براي فرزندتان حتما با مربي بهداشت مدرسه مشورت کنيد.

* بهتر است در دبستان فضاي مناسبي براي دانش‌آموزان کلاس اول فراهم شود تا اين دانش‌آموزان خردسال و جديد به هنگام تفريح از احتمال صدمات به وسيله ديگر دانش‌آموزان مصون باشند. در هر صورت مربيان و معلمان بايد در تمام طول سال تحصيلي از دانش‌آموزان کلاس‌هاي اول مراقبت بيشتري داشته باشند تا اين عزيزان با راحتي کامل بتوانند خود را با محيط آموزشي تطبيق دهند و با دبستان، معلمان و ديگر دانش‌آموزان انس بگيرند.

منبع:salamatiran.com

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *