ویژگی های کودکان

ویژگی های کودکان

 ترتیب تولد و برخی ویژگی های کودکان
اغلب بررسی‌های گذشته در مورد تاثیر ترتیب تولد فرزندان به کودکانی از خانواده‌های متفاوت پرداخته بودند. برای مثال برخی از بررسی‌ها روسای جمهوری آمریکا،‌ برندگان جایزه نوبل یا فضانوردان ناسا را مورد توجه قرار داده بودند تا ببینند آیا آنها بیشتر فرزند اول خانواده بودند یا فرزندهای آخر خانواده.
نتایج نشان داد که روسای جمهور آمریکا و برندگان جوایز علمی نوبل عمدتا فرزند اول خانواده بوده‌اند،‌ و از 23 فضانورد ناسا نیز 21 نفر فرزند ارشد خانواده بودند. اما به گفته فرانک این بررسی‌ها  تاثیرات ناشی از کودکان با سنین گوناگون در یک خانواده،‌ مانند رقابتی که میان خواهران وبرادران ممکن است وجود داشته باشد، مورد توجه قرار نداده‌اند.
به علاوه اغلب بررسی‌های گذشته‌ از افراد خواسته بود که خاطرات دوران کودکی یا نوجوانی‌شان را به یاد آورند،  روشی که ممکن است به خاطر اشکال در یادآوری گذشته به عدم دقت منجر شود.
در بررسی اخیر فرانک و همکارانش 90 زوج از خواهر و برادران در سن دبیرستان را مورد نظرخواهی قرار دادند. از این افراد خواسته می‌شد که نمره‌هایشان و رتبه خودشان در مقایسه با خواهروبرادران‌شان از لحاظ هوش، اخلاق کاری و کارکرد تحصیلی گزارش دهند.
پژوهشگران همچنین نمرات و رتبه‌های امتحان‌های تحصیلی این افراد را به دست آوردند تا بتوانند صحت گزارش‌های آنها را اثبات کنند.
بچه‌های اول خانواده نمرات بالاتری در ریاضیات و توانایی کلامی به دست آوردند،‌ در حالیکه در بچه‌های آخر میانگین نمرات در زبان انگلیسی و ریاضیات بالاتر بود.
در تجربه دوم،‌ پژوهشگران به تفاوت‌های شخصیتی میان 76 زوج خواهر و برادر در دبیرستان توجه کردند. این افراد خودشان را بر اساس رشته‌ای از  مشخصات که برای ارزیابی شخصیت طراحی شده بود،‌ درجه بندی کردند.
نتیجه این بود که بچه‌های آخر نسبت به بچه‌های اول خانواده برون‌گراتر (اجتماعی‌تر)،‌ احساساتی‌تر،‌ مهربان‌تر و گشوده‌تر به تجربیات جدید هستند. همجنین مشخص شد بچه‌های اول خانواده نسبت به بچه‌های آخر کمال‌گراتر هستند.

گرداورنده : سارا گودرزی

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *