پدران، شغل و ديگر موارد دشوار خانواده

پدران، شغل و ديگر موارد دشوار خانواده

پدران، شغل و ديگر موارد دشوار خانواده

ساعت 6 بعد از ظهر است. شما در حال جمع و جور كردن ورقه ها و اسناد و گذاشتن آنها داخل كيف خود هستيد و براي خروج از محل كار آماده مي شويد، كه رييس از در وارد شده و مي گويد: «برنامه عوض شده، مي خواهم فردا صبح اول وقت، فلان گزارش، آماده روي ميزم باشد». سپس تلفن زنگ مي زند و صداي همسرتان را از پشت خط مي شنويد كه: «پس كي مي رسي خانه؟»

پدر بودن در اين دوران، مانند بندباز بودن است: همواره روي يك طناب نازك، بين كار و زندگي خانوادگي تان، حركت مي كنيد. اگر از يك سو بيش از حد خم شويد، طبيعي است كه نتيجه نامناسبي به دست خواهيد آورد. در اينجا، راهنمايي هايي از سوي برخي پدران براي حفظ تعادل در اين مسير، ارائه شده است:

اولويت هاي خود را تغيير دهيد

شما بايد تصميم بگيريد كه چه چيزي بيشتر اهميت دارد: ترفيع گرفتن در اداره، يا اختصاص دادن وقت بيشتر به نوزاد و خانواده. البته در برخي موارد، مجبور نخواهيد بود كه لزوما از بين اين دو مورد، يكي را انتخاب كرده و از ديگري صرف نظر كنيد؛ خصوصا اگر رييس شما نيز بچه داشته و مشكل شما را درك كند.

يك معامله ساده

فرض كنيم رييس شما يك آدم سنگدل و بي احساس است. اشكالي ندارد، شما هنوز هم مي توانيد براي به دست آوردن يك برنامه كاري ساده تر يا انعطاف بيشتر در مسووليتهايي كه به شما محول مي شود، با او مذاكره كنيد. در واقع مي توانيد فرض كنيد كه با صرف نظر كردن از بخشي از درآمد خود، محيط گرم تري براي خانواده خود تامين كرده ايد؛ كه در واقع ارزش آن بسيار بيشتر از آن مقدار دستمزدي است كه از دست داده ايد.

پدران، شغل و ديگر موارد دشوار خانواده

ساعات كاري خود را تغيير دهيد

در صورتي كه شغل شما به گونه اي است كه مي توانيد بخشي از كار خود را در منزل انجام دهيد، اين كار را بكنيد. زودتر به خانه بياييد، سپس بخشي از كارها و تماسهاي خود را پس از اينكه بچه ها خوابيدند انجام دهيد؛ يا اينكه اگر خوش شانس هستيد و آنها صبح دير از خواب بيدار مي شوند، پيش از بيدار شدن آنها كارهاي خود را تمام كنيد.

اگر مي توانيد، از راه دور كار كنيد

در صورتي كه شرايط شغلي شما امكان اين كار را برايتان فراهم مي كند، يك يا دو روز در هفته، كارهاي خود را به خانه آورده و در منزل انجام دهيد. سپس، وقتي مي خواهيد چند دقيقه بين كار استراحت كنيد، مي توانيد پوشك بچه را عوض كنيد، با شيشه به بچه شير بدهيد، بچه را بغل كنيد و پشتش را بماليد تا آروغ بزند و سپس او را تميز كنيد و در غير اين صورت، مي توانيد لباسهاي كودك را كه از آب دهان يا آروغ يا خيس كردن جايش كثيف شده اند، بشوييد.

اما بهتر است ابتدا مطمئن شويد كه براي اين تغيير، آمادگي داريد شايد لازم باشد اول يك مكان اختصاصي براي كار كردن در خانه داشته باشيد، ثانيا بايد ياد بگيريد به محض اينكه صداي گريه يا فرياد مي شنويد، از سر كار بلند نشويد!

نگهداري و مراقبت از كودك را به همراه همسر خود انجام دهيد

احتمال آن وجود دارد كه شما تنها كسي در خانه نباشيد كه كار مي كنيد. حالا وقت آن رسيده يك شيفت هم در خانه كار كنيد. مي توانيد بچه داري را زمانبندي كنيد.

پدران، شغل و ديگر موارد دشوار خانواده

از ديگران كمك بگيريد

هيچ كس توصيه نمي كند كه شما و همسرتان بايد همه مسووليت مراقبت و نگهداري از كودك را به تنهايي بر عهده بگيريد. اگر توان مالي داريد، فردي را استخدام كنيد تا در برخي موارد به شما كمك كند. يا مي توانيد از اقوام درجه يك يا دوستان در برخي امور كمك بگيريد.

گاهي لازم است فقط شما باشيد و كودكتان!

براي ايجاد رابطه عاطفي قوي با كودك، گاهي اوقات بايد مدتي را فقط با او (بدون همسرتان) سپري كنيد. هر هفته چند ساعت از وقت خود را به كودكتان اختصاص دهيد. به دنبال كارها يا فعاليتهايي بگرديد كه هر دو از آن لذت ببريد.

هميشه لازم نيست كاري انجام بدهيد، فقط بنشينيد

بديهي است كه گاهي اوقات بايد به تعميرات خانه بپردازيد، خريد كنيد يا انبار و حياط را مرتب كنيد. اما بهتر است در برابر وسوسه استفاده از ساعات گرانبهاي آخر هفته براي انجام دادن كارهاي روزمره مقاومت كنيد. در عوض مدتي را به كودكتان اختصاص دهيدصرف نظر كردن از اين همه كارهايي كه بالاخره بايد انجام شوند، دشوار است، اما بايد ياد بگيريد كه تا حدي به بي نظمي و به هم ريختگي عادت كنيد. به خاطر داشته باشيد كه كودكان ناز و شيرين شما، هميشه بچه نخواهند ماند. بهتر است در خانه بمانيد و از همراهي با آنها لذت ببريد، پيش از آنكه آنها بزرگ شده، به سن نوجواني و جواني برسند و ديگر مايل نباشند كه حتي لحظه اي در كنار شما بمانند!

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *