پرسش و پاسخ

بر آن شديم تا با راه اندازي بخش پرسش و پاسخ، به طور مستقيم ارتباط خوانندگان عزيز وب سايت را با متخصصان زبده در زمينه كودك و نوجوان برقرار سازيم. تلاش مي كنيم تا در اولين فرصت ممكن، بهترين پاسخ ها را براي سوالات شما فراهم آوريم.

والدين محترم، معلمان دلسوز و تمام افرادي كه به نحوي با كودكان و نوجوانان در ارتباط هستند مي توانند سوالات خود را در اين بخش مطرح نماييند تا در اولين فرصت پاسخ داده شوند.

اسما عاقبتي، دكتري روانشناسي باليني، متخصص كودك و نوجوان

تالار گفتگوی سایت راه اندازی شده است.

شما هم میتوانید با عضویت در این بخش با مطرح کردن سوالها و پرسش های خود در مباحث شرکت نمایید

برای ورود به بخش تالار گفتگو اینجا کلیک نمایید

49 thoughts on “پرسش و پاسخ

  1. سلام!و عرض خسته نباشيد خدمت دوست عزيزم.بسيار بسيار شاد شدم كه بالاخره يك سايت علمي و با كيفيت عالي در مورد فرزندپروري و تربيت فرزند ساخته شد. علاوه بر تبريك پايه گذاري چنين مركز جامع علمي مي خواستم در مورد مهارتهاي زندگي و در كودكان و نوجوانان و نحوه بكار بردن آن توضيحاتي بدهيد. با سپاس فراوان

    1. باسلام و احترام
      تلاش کردیم در بخش آموزش به کودکان و بخش نوجوان مطالبی در مورد آموزش مهارت های مختلف به کودکان و نوجوانان بگذاریم. با توجه به درخواست شما حتما مطالب متنوع بیشتری در این زمینه به بخش های فوق اضافه می شوند.
      موفق و پیروز باشید.

      1. با سلام و با تشکر از زحماتتان من تقریبا یک سال از مطالب آموزنده سایت شما استفاده میکنم و تا کنون تنها خستگی و بیحوصلگی بنده مانع اجرای رهنمودها شده در حالی که با رعایت رهنمود ها لحضات خوش تری داشته ام

        1. با سلام و احترام
          استفاده از مطالب سايت جهت كمك به بهبود وضعيت رواني كودكان مايه خرسندي من و تمام همكارانم در سايت كودك و نوجوان است
          موفق باشيد

  2. با سلام من دختری 3.5 ساله دارم از دو سالگی مهد میرود چون بعد از 2 سالگی من برگشتم سر کار
    ابتدا یعنی 6 ماه اول خیلی دست و دلباز بود و خوراکی و اسباب بازیهایش را در اختیار دوستانش میگذاشت ولی هر چه بزرگتر میشود گویا خسیس تر میشود خیلی مراقب وسایلش است که کسی دست نزند و حتی اگه واسه خونه وسیله یا خوراکی بخرم که دوست داشته باشد میگوید مال من است و شما نباید استفاده کنید حتی مایع دستشویی
    میترسم بزرگتر که شد این اخلاق جزو شخصیتش شود
    لطفا مرا راهنمایی کنید
    با تشکر

    1. با سلام و احترام
      نگران نباشيد زيرا اين ويژگي از خصوصيات كودكان در اواسط دو سالگي مي باشد. كودكان را تشويق به بخشش وسايلش به ديگران كنيد و در صورت اين كار او را تحسين نماييد اما به هيچ وجه او را مجبور به اين كار نكنيد. در ارتباط با وسايلي كه به او تعلق ندارد مثل مايع دستشويي مي توانيد با مهرباني به او گوشزد كنيد كه اين وسيله براي تمام اعضا خانواده است. با رشد كودك اين صفت وي تعديل خواهد شد.
      موفق باشيد

  3. با سلام خدمت شما استاد پر انرزی دختر 13 سالهای دارم سال دوم راهنمایی میخواستم بدونم چطور میشه در انتخاب رشته دبیرستان کمکش کنم.خیلی ها میگویند فقط تجربی و ریاضی و انسانی رشته است وهنرستان برای بچه ها جای بازی گوشی است ویک دانش اموز بااستعداد رو نباید فرستاد فنی و حرفه ای اما من با خودم فکر میکنم مثلن اگه بفرستمش دبیرستان تا به مرحله ای برسه که وارد جامعه بشه خیلی راهه.من و پدرش هر دو پزشک هستیم.
    …………………………………………………………………………….
    با سلام و احترام
    به یاد داشته باشید یک جامعه علاوه بر پزشک متبحر، مهندس حرفه ای و وکیل خبره به هنرمند و نقاش و گرافیست هم نیاز دارد و اگر هر کدام از این افراد به خوبی در رشته خود فعالیت کنند موفق خواهند بود و به خود و جامعه سود خواهند رساند. ایرادی که در این زمینه زیاد دیده می شود رتبه بندی های قالبی از رشته های تحصیلی و عدم توجه به علاقه و استعداد فرزندان می باشد. به خاطر داشته باشید که به هیچ وجه نباید علایق و نظرات شخصی خود را به کودکان تحمیل کنید و تنها به کمک فاکتورهای علاقه و استعداد با همفکری فرزند و اولیا مدرسه که کودک شما را می شناسند اقدام به انتخاب رشته کنید.
    در ضمن منظور شما را از وارد شدن به جامعه متوجه نشدم. اگر قرار است تنها به گرفتن مدرک اکتفا شود شاید روش های ساده ای وجود داشته باشد اما در دنیای پیشرفته و تخصصی امروزه برای هر شغل و رشته ای نیاز به سال ها مطالعه و کسب تجربه است.
    با آرزوی موفقیت

  4. با سلام و خسته نباشید خدمت سرکار خانم دکتردختر 3ونیم ساله و پسر 2 ساله دارم دخترم بسیار بهانه گیر و روزی حداقل 1 ساعت گریه رو میکنه از اون مدل بچه های سخت هستش که فقط با تهدید و کتک اروم و درست میشه میدونم کار درستی نیست هیچ راهی ندارم گاهی 45 دقیقه بدون وقفه گریه میکنه و جیغ میکشه پسرم بسیار اروم صبور ولی تازگی عصبی میشه وسایل رو پرتاب میکنه وگاز میگیره لطفا منو راهنمایی کنید از نظر فقر اهن و…چک کردم مشکل نداره خودم پرستار و همسرم جراح کلیه هستن فعلا بخاطر بچه ها کار نمی کنم ولی ارامش هم ندارم بجه ها بسیار بهانه گیر هستن خواب خوبی ندارن و در طول روز کم میخوابن ممنون میشم راهنمایی کنید
    …………………………………………..
    با سلام و احترام
    با توجه به اين كه هر دو كودك شما از نظر مديريت رفتاري دچار مشكل هستند چندين احتمال مطرح مي شود. يكي اين كه از نظر جسمي نيازمند ارزيابي كامل و دقيقي هستند.
    گاهي مشكلات جسمي مسبب بروز بدرفتاري در كودكان هستند. يك احتمال ديگر مرتبط با وجود يك اختلال روانشناختي يا ضعف در فرزندپروري مي باشد. بخصوص از آن جا كه كودكتان از شما حرف شنوي ندارد احتمال زيادي وجود دارد كه شما روش صحيح دستور دادن و اعمال پيامدهاي رفتاري را رعايت نمي كنيد. مي توانيد از مطالب بخش فرزندپروري استفاده كنيد. اگر چه خيلي بهتر است كه با يك روانشناس حاذق نيز صحبت كنيد.

  5. سلام خسته نباشید.من پسری 8ساله دارم.احساس میکنم دیگه به حرفهای من توجهی نمیکنه.ناخن می خوره.وقتی با بچه های همسنش بازی میکنه همیشه کوتاه میاد و کنار میکشه انگار کم میاره.ولی برعکس جواب منو میده کلا پرخاشگر شده.لطفا منو راهنمایی کنید؟ممنون از لطف شما.
    …………………………………………………………
    با سلام و احترام
    ابتدا بايد بررسي بشود كه به چه دليلي پسرتان كمرويي يا پرخاشگري مي كند. اين موضوع مي تواند علل مختلف و متنوعي داشته باشد. براي مطالعه بيشتر مي توانيد به بخش فرزندپروري سايت مراجعه كنيد و مطالب مرتبط را مطالعه نماييد. به نظر مي رسد فرزندتان نحوه احقاق حق خود و بروز جراتمندي را ندارد.

  6. با سلام و سپاس فراوان از زحماتتان
    دخترم 2ونیم سالشه موقعی که مریض میشه و موقع خواب باید بیدارش کنم تا دارو هاشو بخوره گریه میکنه ونمیخوره و اگه با سرنگ توی دهنش بریزم توفش میکنه بیرون واینقدر گریه میکنه ومیگه نمیخورم تا من کم میارم و از دارو دادن بهش پشیمون میشم البته گاهی در طول روز هم باید کلی باهاش بازی کنم تا راضی شه که بهش دارو بدم البته در خیلی از موارد هم به خوبی داروهاشو میخوره (به خصوص که دارو های بچه ها طعم خوبی دارن.)
    ………………………………………
    با سلام و احترام
    براي حل اين مشكل ابتدا به متخصص اطفال مراجعه كنيد و اطمينان حاصل نماييد كه مشكل جسمي در كودكتان وجود ندارد. اگر از اين بابت اطمينان يافتيد به اين نكات توجه فرماييد:
    ابتدا بررسي كنيد كه در چه شرايطي كودكتان بهتر دارو مي خورد؟چه نوع داروهايي را بهتر مي خورد؟ اين اطلاعات به شما كمك مي كند تا با در نظر گرفتن ترجيحات كودكتان دارو خوژردن را برايش اسان تر كنيد
    زماني كه مي خواهيد كودك را براي دارو خوردن از خواب بيدار كنيد به صورت ناگهاني و بي مقدمه دارو را در دهان او قرار ندهيد. چند ثانيه صبر كنيد تا كمي حواسش جمع شود، به آرامي و با زبان ساده بگوييد كه بايد اين قرص را قورت بدهد و براي بدنش خوب است و پس از آن بدون فشار و استرس دارو را در دهانش بگذاريدو
    به جاي اين كه قبل از دارو دادن به او با وي بازي كنيد پاداشي مثل بازي كردن يا خوردن يك ابنبات برايش در نظر بگيريد و به او اطلاع بدهيد كه اگر دارويش را بخورد اين جايزه را دريافت مي كند
    بعدها مي توانيد كم كم پاداش را كاهش دهيد يا فاصله پاداش دادن را كم كنيد تا كودكتان به دارو خوردن بدون پاداش عادت كند.
    هرگز به دليل اين كه دارو را تف مي كند از دارو دادن پشيمان نشويد و منصرف نشويد.

  7. با سلام خدمت استاد ارجمند سركار خانم دكتر عاقبتي:
    من ساكن در شيراز هستم… فرزند يكي از دوستان دچار فوبيا شده است… پسر بچه اي است در كلاس سوم دبستان مشغول به تحصيل است… فوبياي وي از باداست… و زماني كه درختان به خاطر وزش باد تكان مي خورند مي ترسد. چهاقداماتي در خصوص حل اين مشكل مي توان انجام داد؟ لطفا راهنمائي بفرمائيد…
    در ضمن محبت كنيد و كسي از روانشناسان را در شيراز معرفي كنيد كه در اين خصوص كار كرده باشند. قبلا از لطف شما بي نهايت ممنونم

  8. سلام .دخترم شش سال ونيم دارد. مهد كودك مي روم .تازگي ها مي بينم كه به خود ارضايي مشغول است .مي گويد يك حس خاصي دارد .لطفا راهنمايي كنيد.

  9. سلام .با تشكر از سايت خوبتان . دختري 7 ساله دارم . يك مقداري فضول است وتمامي موضوعات خانوادگي را در جاهاي ديگر مطرح مي كند. حتي صحبت هاي در خانه را هم در مهد كودكش عنوان مي كند .وبرايمان دردسر شد.لطفا راهنمايي كنيد .

  10. با سلام
    ازتون در خواست کمک سریع دارم چون واقعا دچار سر در گمی و اضطراب شدم.
    من یک دختر 3 سال 9 ماهه دارم که خیلی با هوش و سر زنده هست وبسیار پر حرف و کنجکاو و تنها مشکل من که از کودکیش با اون در گیرم نق زدن و گریه های بی موردشه که رفته رفته خیلی کمتر شده و در حال حاضر اگه ملاحظش رو بکنم هیچ مشکلی با هم نداریم اما مشکل از زمانی شروع شد که من او رو به مهد کودک بردم اونجا از مربیاش می شنیدم که اصلا با اونها صحبت نمی کنه و گاهی با بچه ها صحبت می کنه اما باز مشکلی پیش نیامد چون اونجا بیشتر جنبه تفریح داشت اما جدیدا اون رو برای حفظ قرآن به مهد قرآن بردم خودش هم شدیدا علاقه نشون داد که بره اما اینجا چون یادگیری اصل است و چیزی که یاد می دهند رو از بچه ها انتظار بیانش رو دارند مشکلات من شروع شد دخترم با اینکه به راحتی همه چیزرو حفظ می کنه اما حاضر به بیان وصحبت با مربی و دوستاش نمیشه با اینکه رفتار مربی هم خوبه وحتی من ازشون خواستم زیاد برای صحبت بهش فشار نیاره همکاری کرد ولی چون من چند بار ازش خواستم که شعر هاش و قرآنرو سر کلاس بخونه البته با تشویق واینکه گفتم بهت جایزه میدم زده شده و میگه دیگه نمیرم اونجا حالا این مساله باعث شده من نگران الان و آیندش (مدرسه) بشم واقعا دچار اضطراب شدیدی هستم کمکم کنید لطفا.
    با تشکر از سایت عالیتون
    ………………………….
    با سلام و احترام
    پيشنهاد مي كنم فرزندتان را جهت يك ارزيابي كامل روانشناختي و مشخص شدن مشكلات احتمالي مثل اضراب كه مي تواند چنين رفتارهايي را ايجاد كند به يك روانشناس حاذق نشان بدهيد. موضوع را به سادگي رها نكنيد چون مي تواند در آينده تحصيلي فرزندتان تاثير گذار باشد.

  11. سلام
    من مادر دوقلوهای دختر و پسر دو ساله هستم. متاسفانه وقتی عصبانی می شم نمی تونم خودمو کنترل کنم داد می زنم و بچه هامو کتک می زنم . بیشتر پسرم. از این رفتارم واقعا ناراحتم. خودم هم توی بچگیم خیلی کتک خوردم. نمی خوام بد با بچه هام رفتار کنم.بچه ها از رفتار من الگو برداری کردن و همدیگر رو میزنن .من به شدت نگرانم. سعی می کنم کمتر عصبانی بشم و به خودم قول دادم از تنبیه بدنی خودداری کنم.لطفا به من بگید چطوری می تونم این رفتار بد رو از ذهن بچه هام پاک کنم.احساس گناه دست از سرم برنمی داره و همش با خودم میگم که مادر خوبی نیستم. خواهش می کنم به من کمک کنید. می دونم قبل از هر کاری باید خودمو اصلاح کنم.
    ………………………………………..
    با سلام و احترام
    هر چه سريعتي به يك روانشناس متبحر مراجعه كنيد. احتمال دارد به دليل افسردگي يا اضطراب يا ساير مشكلات روانشناختي تحمل شما كاهش يافته باشد كه در اين صورت نياز به كمك حرفه اي داريد. به علاوه در صورتي كه فقط تحت استرس باشيد آموزش فرزندپروري مي تواند به شما كمك كند كه فرزندان سالمي به بار آوريد.

  12. با سلام وتشکر از زحمات بی دریغ تان
    به دلیل مشغله شغلی من و همسرم دختر 2 سال و نیمه ام صبح ها تا ساعت 2.30 به مهد کودک میرود وعصرها از ساعت 4 به منزل مادرم میرود و گاها شبها هنگامی که ما برای گرفتنش مراجعه میکنیم خواب است البته برخی از روزها هم بیشتر ویا کمتر ما را میبیند. با توجه به اینکه حضورمان در زندگیش کم میباشد آیا در مورد تربیت و افزایش توانایی هایش خللی ایجاد میشود یا خیر ؟ باید ذکر کنم که رنگها را میشناسد اعداد را تا 10 میشمارد وقدرت درک تاعدد 3 رادارد.حیوانات را میشناسد و توانایی رسم دایره و چهار گوش و سه گوش را دارد .
    ………………………………………………….
    با سلام و احترام
    كم بودن حضور والدين در زندگي كودك به ويژه در زمينه ارتباط والد و كودك و ايجاد دلبستگي ايمن كودك با والدين خلل ايجاد مي كند. البته گاهي نيز به دليل كمبود زمان براي آموزش مفاهيم به كودك موجب مي شود كه رشد عقلاني او نيز پيشرفتي را كه مي تواند داشته باشد تنزل دهد. به هر حال تلاش كنيد تا زمان بيشتري را با كيفيت بالا بخصوص در سال هاي اوليه زندگي كودكتان با او بگذرانيد.

  13. سلام
    و تشکر از مطالب عالیتون
    من یک بار ازتون کمک خواسته بودم در مورد دخترم که من رو راهنمایی کردید تا پیش مشاور برم رفتم و تا حد زیادی مشکلم حل شد اما این بار مشکلم در مورد دختر 4 سالم و پدرشه .
    دخترم به من علاقه زیادی داره و بیش از حد ابراز محبت می کنه ولی در عوض اصلا رابطه خوبی با پدرش نداره با اینکه پدرش رو از صبح تا ساعت 8 شب نمی بینه وقتی همسرم از محل کارش بر می گرده دخترم اصلا هیچ اظهار دلتنگی و حتی کوچکترین توجهی بهش نمی کنه و حتی اگه ایشون بیان پیشش و باهاش صحبت کنند هم با حالت بدی ایشون رو از خودش می رونه با اینکه همسر من آدم بسیار مهربان و ملایمی هستند و حتی اگه نیاز به تنبیه(البته کلامی ) و تذکر باشه معمولا من این کارو انجام میدم فقط تنها چیزی که به نظر من میاد اینکه دختر من علاقه زیادی داره که من و پدرش باهاش نقاشی و بازیهای مختلف کنیم اما همسر من اکثر اوقات به این خواسته به بهانه خستگی پاسخ منفی میدن ولی به نظر من این دلیل نمیشه برای این رفتار دخترم چون من حداقل در اطراف خودم خیلی پدرهارو دیدم که اینطورین ولی بچه هاشون عاشقانه دوستشون دارن.
    فقط خواهش می کنم یه راهکاری غیر از مراجعه به مشاور به من بدید چون همسر من اصلا تمایلی به مراجعه ندارند.
    با تشکر بسیار زیاد.

    1. با سلام وتشکر فراوان از زحماتتان
      چند روز پیش دختر 2و نیم ساله ام به من گفت تو الان منو دوست داری.دیروز ناراحت شده بودی منو دوست نداشتی .
      خودم حداقل روزی 3 بار بهش میگم دوست دارم و عاشق هستم همسر من هم همینطور البته موقعی هم که اشتباهی ازش سر میزنه میگم:دختر گلم کارت بده و من از کاری که کردی ناراحت شدم ولی دوستت دارم ورفتار درست رو واسش توضیح میدم ولی نمیدونم چطور شده که این احساس رو داشته که وقتی کار اشتباهی کرده من دوسش نداشتم جالب تر اینه که ممکنه بارها مجددا همون اشتباه رو انجام بده وهر بار واسش توضیح میدم.
      مسئله دیگه ای که مشکل ساز شده شب ادراری شه البته گاهی شبا قبول میکنه که قبل از خواب ربه دستشویی و صبح ساعت 6 وقتی که خوابه میبرمش دسشتویی و این شبها مشکلی پیش نمیاد ولی بعضی از شبا گریه میکنه ومیگه من دستشویی ندارم و حتی اگه توبغلم ببرمش دستشویی گریه میکنه و از دستشویی کردن امتناع میکنه که این شبا مشکل ساز میشه حتی اگه خوابم باشه با دسشویی رفتن مخالفت میکنه واقعا موندم باید به زور متوصل شم یا تحمل کنم؟

  14. سلام استادعزیزم.من کارگاه فرزند پروریتون شرکت کردم ولی مقاله های فرزند پروری رو نگرفتم.فقط پاور رو زحمت کشیدن و فرستادن می خواستم ببینم مقاله های فرزند پروری رو از کجا می تونم تهیه کنم چون تا اونجا که یادم هست گفتین خبرنامه ها و مقاله ها رو به ما می دین.چون می خوام پایان ناممو در این حیطه کار کنم می خواستم تمام مطالب رو داشته باشم.بازم ممنون

  15. با سلام من هر روز سایت شما رو دنبال می کنم سایت خیلی خوبی هست و به من خیلی کمک کرد من یه کودک 3ساله دارم
    مرسی که هر روز سایت خود رو به روز می کنید
    مرسی از شما ها که به فکر سلامت کودکان سرزمین خود هستید

  16. باسلام وتشکراززحمات ومطالب خوبتون.من درباره چنددارو که برای فرزندبیش فعالم تجویزشده سوال داشتم.داروها:ریسپریدون-سلژیلین-بی پریدین.سوالم اینه که این داروهاچه مدت بایدمصرف بشه تانتیجه بده؟چه عوارضی میتونه داشته باشه؟آیاچاق شدن هم ازعوارض این داروهاست؟
    لطفادرصورت امکان آدرس مطبتون رو بنویسدبرای مراجعه حضوری.باتشکر

  17. با سلام دختر 3 ساله من وقتی عصبانی میشه شروع میکنه به گریه و جیغ اصلا صدای من و نمیشنوه تا ارومش کنم یا باهاش حرف بزنم اصلا فرصت نمیده و دندوناش و خیلی محکم روی هم فشار میده چیکار باید کنم

  18. با سلام خدمت خانوم دکتر مثل همیشه عالی….فقط مطالب مرتبط با بارداری خیلی پزشکی شده واز بحث روانشناسی فاصله گرفته…..

    درورد فراوان
    مجتبی غلامزاده

  19. سلام
    من مادر دوقلوهای دختر و پسر سی وسه ماه ای هستم. برای ابراز احساست مثبت معمولا نی نی هامو گاز می گیرم از لپ یا بازو. اخیرا دخترم هر بچه ای رو که از خودش کوچکتره گاز می گیره ( توی مهمونی یا پارک) و همینطور داداشش رو . میشه لطفا منو راهنمایی کنید که برای رفع این مشکل چه کار کنم؟
    بسیار سپاسگزارم

    1. سلام لطفا مشکل خود را در قسمت پرسش و پاسخ مطرح کنید تا دکتر اسما عاقبتی راهنماییتون کنند با تشکر

  20. سلام
    می خواستم بدونم از چه سنی باید بچه ها تو اتاق خودشون بخوابن. پسر سی وسه ماهه ام خیلی به پدرش وابسته است . شبها برای خوابیدن حتما باید پدرش کنارش بخوابه. در طول شب هم اگه بیدار بشه و کسی پیشش نباشه گریه می کنه و میاد کنار ما می خوابه . ولی با خواهر دوقلوش این مشکل رو نداریم. لطفا منو راهنمایی کنید. چی کار کنم که پسرم سر جای خودش بخوابه و مزاحم ما نشه.
    با تشکر فراوان

    1. سلام لطفا مشکل خود را در قسمت پرسش و پاسخ مطرح کنید تا دکتر اسما عاقبتی راهنماییتون کنند با تشکر

    2. با سلام

      معمولا توصیه می شود کودکان از یک سالگی در صورت امکان در اتاق خودشان یا اگر اتاق جدا ندارند جدا از تخت پدر و مادر بخوابند .
      برای خواباندن پسرتان در تخت خودش شما باید یه کم صبر داشته باشید ، شب هنگام خواب ، شما یا همسرتان فرزندتان را به تختش می برید برایش قصه می گویید و بعد از گفتن قصه صورتش را می بوسید و شب بخیر می گویید حتما در صورت امکان چراغ خواب با نور کم در اتاق روشن باشد اگر خوابید که عالی است اما اگر راه اتاق شما را در پیش گرفت ، دستش را میگیرید و آرام به سمت اتاق خودش می روید و فقط در یک جمله می گویید از امشب باید اتاق خودت بخوابی و بعد از این جمله به هیچ عنوان توضیح دیگری نمی دهید و او را به اتاق خودش راهنمایی می کنید ، ختی اگر نیمه شب بیار شد و به اتاق شما آمد یا بهانه گرفت که می ترسم یا هر مشکل دیگری را مطرح کرد به هیچ عنوان از تصمیمی که گرفته اید کوتاه نمی ایید و اگر لازم شد کنارش می مانید تا بخوابد اما باید بداند دیگر اتاق شما خوابیدن محال است ، این را شما با استمرار و صبرتان به کودکاتان می فهمانید .
      حتی میتوانید از یک جدول استفاده کنید که هر بار شب تا صبح به مدت 10 شب در اتاق خودش خوابید هر شب یک ستاره بگیرد و بعد از 10 شب هدیهای را که شما و کودکاتان به توافق رسیدهاید برایش خریداری کنید.
      امیدوارم با رعایت نکاتی که عرض کردم موفق شوید ، در اجرای برنامه با هر مشکلی مواجه شدید ، مطرح نمایید خوشحال می شوم بتوانم همراهیتان کنم.

  21. سرکار خانم دکتر عاقبتی با سلام.
    لطفا در صورت امکان کتابهایی برای نحوه برخورد والدین با نوجوانان و آشنایی والدین با بحران ها و مسائل نوجوانی معرفی بفرمایید.
    خیلی ضروری به راهنماییتان نیاز دارم.

    سپاسگزارم.

  22. با عرض سلام من يه بسر ١٧ ماهه دارم صحبت نميكنه امادرك كامل از صحبت ما داره. از بازى با بجه هاى ديكه لذت ميبره عاشق اب بازيه اما خاك يا كج ميخوره ايا بايد به اوتيسم مشكوك باشم كلا ارومه و حركات تكرارى انجام نميده به صداها واجسام جديد هم كاملا ذوق ميكنه
    خيلى ممنون

    1. با سلا م
      جناب اقای اردلان دلیل اینکه به اتیسم مشکوک شده اید چیست؟ خوردن گچ یا چیزی غیر خوراکی یکی از مشکلات خوردن است ، در ارتباط با میزان صحبت کردن نیز به نکته ای اشاره نکرده اید، اما به هر حال در دسترس قرار ندادن مواد غیر خوراکی برای کودکان وظیفه ماست.

  23. باسلام.دختر شش ساله دارم که دچار وسواس است .به بستن موهایش خیلی حساس است و هر جور که موهاشو میبندم راضی نمیشه و مرتب ایراد میگیره همچنین برای مرتب کرذن وسایلش کار هیچکس رو قبول نداره وخودش بارها اینکارو انجام میده و گریه میکنه.کلا زندگیمون مختل شده هر روز صبح که میخواد به مهد بره یک ساعت برای بستن موهاش و اماده شدنش باید وقت بذارم ضمن اینکه تمام این مدت گریه میکنه وحتی وقتی به رستوران یا سینما میرویم روی صندلی نمیشینه و میگه کثیفه لطفا راهنمایی کنید توی شهر ما مشاور خوب نیست.

  24. همکار گرامی
    باسلام
    در صورت تمایل برای قرارگیری دیگر کتب فرزندپروری در سایت خود لطفا با شماره تلفن 66481989 داخلی 102 تماس حاصل فرمایید.
    باسپاس – مدیر فروش انتشارات مهرسا

  25. باسلام وخسته نباشید.سایتتون عالیه ممنونم.من یک دختر3ساله دارم خیلی شیطونه خودمم کارمند هستم وتاساعت 3بعدازظهرسرکارم..دخترم خیلی اذیت میکنه دست به همه چیزمیزنه اصلااروم نداره وجیغ میزنه همیشه ازکاناپه بالامیره ومیپره روزمین وجیغ میکشه یاروکانتراشپزخانه راه میره منم عصبیم داعم کتکش میزنم خیلی شدید به حدی که بدنش یاصورتش کبودمیشه یااینکه پاهاودستاشومیبندم ومیزنمش سرش زیاددادمیزنم .بااشیاء هم کتکش میزنم..یا مثلاپاهاشومیسوزونم تانتونه راه بره اخه اصلانمیشینه..وقتی میزنمش خیلی جیغ میکشه دهنشم چسب میزنم یا بایچیزی فرومیکنم تودهنش..خستم کرده خواهش میکنم کمکم کنید اون بچه هم زیادزجرمیکشه زیرتنبیهام ولی منم اعصاب ندارم..تامیرم بزنمش میگه نههههههه مامانی گناه دارم نزنم من خیلی دردم میاد…چیکارکنم کمکم کنیدممنونم

  26. پسرم سه ساله است شلوغ وبیقرار است صحبت نمی کند گاز میگرفت ووسایل پرت میکرد دو هفته قبل دکتر فوق تخصص مغز واعصاب کودکان برایش یک چهارم ریسپریدون داده آرامتر شده سفارش گفتاردرمانی هم کرده . در منزل کلمات را باهاش تکرار می کنم توجه نمی کند به حرفهای من کمتر توجه دارد ارتباط عاطفی خوبی دارد با بچه ها بازی میکند باوصف کنترل یبوست گاز میگیرد .بازبان ولول خودش همیشه حرف می زند وبازی خیالی میکند مثل اینکه انرژی مانده دارد باید همیشه باهاش باشم با خودش است وبه حرف من گوش نمی کند هرکلمه ای را یادگرفت بعدا بکار نمی برد آیا فرزندم اتیسم دارد یابیش فعال است راه چاره چیست

  27. سلام. تنها فرزند من یک پس ده ساله است. مشکل کوچکی که با او دارم این است که برای رسیدن به مدرسه و کلاس درس و کلاس های فوق برنامه اش اضطراب و عجله فراوان میکند و بسیار نگران است که دیر به کلاس هایش برسد. البته میدانم که این اضطرای تا حدی خوب و مفید است ولی نه تا این حد که خود را نیم ساعت زودتر از معلم مجبور به حاضرشدن می داند.لطفا راهنمایی بفرمایید.با سپاس.

  28. با سلام، و با تشکر از ایجاد این سایت جهت رفع مشکل والدین
    پسر 4 سالش تمام شده و من پارسال برای شرکت در کلاس های خلاقیت ثبت نامش کردم، اما هر 12 جلسه را با پسرم به علت اصرارش و این که گریه می کرد توی کلاس می رفتم در صورتی که بقیه مادرها بیرون کلاس بودند. (البته این نکته را هم متذکر شوم که من از ساعت 7 تا 17 مشغول به کار هستم و فرزندم را به منزل مادرم می برم) امسال هم پیش دبستانی 1 ثبت نام کردم که مشکل پسرم که عدم ارتباط برقرار کردن با بچه ها هست برطرف بشه ، برای همین کلاس های خانه و کودک ثبت نامش کردم اما باز هم وارد کلاس نشد و من مجبور شدم کلاسش را حذف کنم، دوره پیش دبستانی اش از اول مهر شروع میشه ، می ترسم که وارد مهد نشه برای تمامی این کارها هم مرخصی گرفتم که خودم همراه پسرم باشم اما باز هم موفق نشدم.
    لطفاً من را راهنمایی کنید، با تشکر

  29. دوستی دارم دختری 4 ساله داره درست صحبت نمیکنه فقط کارتونهایی ک میبینه رو تکرار میکنه و وقتی صداش میکنه توجهی نمیکنه کلن از سنش کمتر نشون میده تو رفتار من تفاوتشو با پسر خودم ک یکسال ازش بزرگتره بخوبی متوجه میشم .روی پنجه ی پا راه میره از محیطای شلوغ میترسه و کلن از محیط و افراد جدید خوشش نمیاد .همین تاخیرش تو حرف زدن و عدم ارتباطش نگرانش کرده سال دیگه باید بره پیش دبستانی ولی انگار رفتارش مثل دوساله هاست چون کلمات رو میگه تا حدودی میگن خوب میشه ب مرور .با صدای بلند گوشاش رو میگیره و جیغ میزنه میشه راهنمایی کنید

  30. سلام
    پسری20ماهه دارم
    در طول شب تا زمانی که صبح از خواب بیدار میشه حدود 5الی6بار شیر میخوره
    باتوحه به اینکه شیر پاستوریزه نمیخوره(از بقیه محصولات لبنی استفاده میکنه نثل دوغ و پنیر و کره و..و…)وشیر خودمو میخوره موقع از شیر گرفتنش چکارکنم؟چون نصفه شب شیر میخواد چه جیزی جایگزینش کنم؟
    کلا چه راهکاری در پیش بگیرم؟

  31. با سلام
    پسر هفده ماهه ای دارم که از شش ماهگی اتاقش رو جدا کردم و بعد از بک ماه بد حوابی های او شروع شد با این توضیح که رفت و امد مکرر به شهرستان که باعث تغییر جای خواب و عادتهای پسرم بود نیز مزید بر علت شد. به اینصورت که بعضی شبها پنج تا شش بار بیدار میشد این وضعیت ادامه داشت و بیخوابی خیلی ما رو اذیت میکرد تا اینکه از حدود یک ماه پیش با یک روانشناس مشورت کردم و ایشون معتقد بودند بچه به دلیل تغییر محیط مکرر دچار اضطراب شده و نباید بیش از این اذیت بشه و بهتره فعلا کنار من بخوابه و در سنین بالاتر با کمک سیستم پاداش به راحتی میتوانم اتاقش را جدا کنم.و از همون شبی که در تخت و کنار من خوابید ،خواب این بچه درست شد .حالا من نگران شکل گیری عادت غلط و وابستگی در فرزندم هستم .ایا پیشنهاد این روانشناس درست بوده؟

  32. L€ili Ba:
    با سلام و خسته نباشید
    من دختری 2سال و 3ماهه دارم
    هنوز شروع به حرف زدن نکرده
    فقط کلماتی مثل ماما، بابا،آب … میگه
    اکثر کلماتش نامفهمومه
    دستوراتو عمل نمیکنه
    مثلا وقتی میگم درو ببند متوجه نمیشه
    ولی وقتی میگم این کارو بکن یا نکن متوجه میشه
    ارتباط چشمی برقرار میکنه و متوجه احساسات میشه
    مثلا وقتی قیافمو ناراحت میکنم بغلم میکنه
    با بچه های دیگه زیاد ارتباط برقرار نمیکنه
    بداخلاق هم هست، اگر چیزی رو بخواد و نتونه بگیره خیلی گریه میکنه
    پیش دکتر مغز و اعصاب کودکان هم بردمش گفت مشکلی نداره
    شنواییش هم مشکلی نداره
    خواسته هاشو کاملا میتونه با اشاره بیان کنه
    مثلا وقتی غذا میخواد دستمو میگیره میبره سمت گاز
    رشد بدنی اش نرماله
    خیلی نگرانم
    ممکنه مشکلش اوتیسم باشه?

  33. سلام من یه دختر12ساله دارم خیلی شلوغه شدیداپرخاشگره چندباردکتربردمش ولی تاثیری نداشت گاهی اوقات انقدرحرصم میده تاکتک نخوره آروم نمیشه همش دوست داره لجمودربیاره چندبارخیلی زدمش آخه یه کارهایی میکنه اصلاقابل درک نیست چکاربایدبکنم واقعانگرانم

  34. سلام. پسری یک سال و ده ماهه دارم که وقتی اسمش را صدا می کنم فقط برخی از مواقع سر خود را برمی گرداند و به ان واکنش می دهد. او جز بابا مامان و دد و گاهی اوقات بده چیز دیگری نمی گوید. اما بچه ای با محبت است با او بازی می کنیم خیلی خوشحال می شود و می خندد با اسباب بازی هایش و لوازم منزل بازی می کند و به تلویزیون کارتون هایش و اهنگها علاقه زیادی دارد. دستوراتی که به او می دهم را فقط بعضی از انها را جواب می دهد مثلا دستت رو به من بده بیا تو بغلم و اینها رو جواب میده ولی به بقیه بی اعتنایی میکنه و از نظر من کودک باهوشی میباشد. ناگفته نماند که وقتی او متولد شد برادر بزرگترش یکسال و چهار ماهش بود و او را میزد و ما از ترس اینکه او را نزند زیاد با او حرف نمیزدیم یا بازی نمی کردیم در غیر اینصورت پسر بزرگترم او را خیلی بد میزد. میخواستم بدانم که ایا او مشکل جدی ای مثل اوتیسم دارد؟ چه باید بکنم؟ لطفا من را راهنمایی بفرمایید خیلی نگرانم. ممنونم

  35. سلام خسته نباشید من یک خوتهرزاده 17 ماهه دارم که کلمات زیادی رو بلده و جمله دو کلمه ای میتونه بسازه و زیاد تقلید میکنه هر کاری کنیم اونم انجام میده و معنی حرفا و دستورات رو متوجه میشه و ارتباط چشمی عادی داره و برای برخی افراد لبخند اجتماعی داره و برای برخی نه هم خودش اشاره درست داره هم به جای اشاره شده بیشتر مواقع درست توجه میکنه خودش پیشنهاد دهنده بازی نیست ولی وقتی ازش بازی اشتراکی بخوایم قبول میکنه وقتی جاییش درد میگیره دست میزاره روش میگه درد و وقتی صداش میزنیم در بسیاری از مواقع میگه بله و جوابگو هست و در موارد محدود بعد از دو سه بار صدا زدن جواب میده مشکلی که هست اینه که دستاشو خیلی تکون میده یکجا نمیتونه بشینه موقع ذوق کردن گاهی اوقات بال بال میزنه ولی در حد دو سه ثانیه ولی موقع عصبانیت دستاشو تکون میده و به زور خواستش رو عملی میکنه و گاهی اوقات در برابر مقاومت ما گاز میگیره و جدیدا گاهی اوقات روی پنجه پا راه میره.ایا میتونه اتیسم باشه ازتون عاجزانه خواهش میکنم کمک کنید ممنون میشم واقعا

  36. سلام خسته نباشيد من يك دختر سه سال و نيمه دارم كه متاسفانه هنوز از پوشك استفاده ميكنه و به هيچ عنوان حاضر نميشه نه به دستشويي بره و نه روي لگن بشينه خيلي مقاومت ميكنه حاضر ١٤ساعت بدون پوشك تحمل كنه ولي از لگن استفاده نكنه نه غذا ميخوره نه مايعات فقط يه گوشه ميخوابه من واقعا نگرانم نميدونم چي كار كنم خواهش ميكنم كمكم كنيد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *