پرورش استعدادهای کودکان

پرورش استعدادهای کودکان

والدین سهم بزرگی در پرورش استعدادهای کودکانشان دارند (1)

پرورش استعدادهای کودک، تأثیر ویژه‌ای در تربیت صحیح او دارد؛ از این‌رو شناخت این استعدادها و جهت‌دهی به آنها امری ضروری است. شناسایی استعداد و خلاقیت کودکان موجب شناخت مسیر علاقه کودک و سرمایه‌گذاری روی آن تا رسیدن به هدف متعالی برای آینده او می‌شود. مقاله زیر سعی دارد گام‌های مؤثری در  زمینه پرورش استعداد کودکان بردارد.
در شکوفا‌سازی‌ استعداد‌های کودکان‌مان سهیم باشیم‌: تمرین‌های فرزند خود را بررسی و یا اگر فرزندتان در زمینه درسی مستعد است تکالیف او را چک کنید. صمیمانه تجربیات و معلومات خود را در اختیار او بگذارید. شما حتی می‌توانید در هنگام انجام تکالیف او در کنارش حضور داشته‌، او را تشویق کنید و یا به نرمی خطای او را متذکر شوید و یا حتی توصیه‌های لازم را به او بدهید تا بدین طریق انگیزه و علاقه او را دو چندان کنید‌.
برسختکوشی و ممارست فرزندتان تاکید کنید: حتی بااستعداد‌ترین افراد نیز با تمرین و ممارست به نتیجه می‌رسند‌. به فرزندتان بگویید قبل از آنکه بازی کند تمرین‌ها و تکالیف خود را انجام دهد و با این کار علایقش را یادآوری کرده و به ازای تمرین و تلاش او جوایزی در نظر بگیرید تا او را به انجام تکالیف مشتاق‌تر کنید. با این حال به خاطر داشته باشید که او را بیش از پیش تحت فشار قرار ندهید مخصوصا مواقعی که انتظارات شما معقول نیست. مطمئن شوید کودک‌تان از اوقات خود به نحو احسن استفاده می‌کند.
برای کودک‌تان محیط‌های مستعد را فراهم‌سازید‌: می‌توانید مربی با تجربه‌ای برای کودک‌تان انتخاب کنید و از قبل از نوع تدریس او اطمینان حاصل کنید‌. تا جایی که در توان‌تان است او را در بهترین مدرسه ثبت نام کنید‌. او را به دیدن محیط‌هایی ببرید که در رابطه با علایق و حوزه فعالیت اوست. اگر کودک‌تان در زمینه درسی مستعد است می‌توانید او را با دیگر دانش‌آموزان که در این زمینه پیشرفت‌های شایانی داشته‌اند آشنا کنید‌.
منابعی را در اختیار کودک‌تان قرار دهید که در حیطه علاقه او باشد‌: شما می‌توانید با خریداری کتب، مجلات و یا رسانه‌های کمک‌آموزشی، انگیزه و علاقه او را مضاعف کنید.
محیطی برای فرزندتان فراهم کنید تا در آن به تمرین بپردازد‌: سعی کنید محیط آرامی برای او فراهم‌سازید تا کودک شما با آرامش به انجام تکالیف خود بپردازد.
از چگونگی پیشرفت او آگاه شده و نقاط ضعف و قدرت او را ارزیابی کنید‌:‌ در تمامی اجرا‌ها و مسابقات او حضور یابید و بدین طریق از پیشرفت او آگاه شوید.
برای کودک‌تان تشویق و جایزه در نظر بگیرید‌: می‌توانید به‌منظور برد و یا پیشرفت او جشن کوچکی برایش تدارک ببینید و شادی و غرور خود را از موفقیت او در این پیروزی نشان دهید‌.
به او بیاموزید که تلاش مستمر برای رسیدن به هدف چقدر ارزشمند است‌: به او بگویید هر فردی در یک زمان تنها می‌تواند یک هدف را دنبال کند.
مشخص کردن علایق و رتبه‌بندی آنها و تلاش مستمر برای رسیدن به آنها بسیار اهمیت دارد‌.
از طرف دیگر، در فشار قرار دادن کودک و خودتان می‌تواند مشکلات زیادی را همانند استرس، افسردگی و خشم ایجاد کند‌، پس:
– ‌کودک‌تان را بدون در نظر گرفتن استعداد‌ها و توانایی‌هایش دوست بدارید‌: ممکن است بدون اینکه بخواهید توجه زیادی به توانایی‌های کودک‌تان کرده و دائما در این فکر باشید و به همین خاطر او فکر کند که شما به این خاطر به او عشق می‌ورزید و اگر نتواند خواسته‌های شما را برآورده کند محبت خود را از او دریغ می‌ورزید. به او خاطرنشان کنید او را به خاطر آنچه هست و نه به خاطر توانایی‌ها و استعداد‌هایش دوست می‌دارید.

گرداورنده : سارا گودرزی

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *