پرورش خلاقیت کودکان

پرورش خلاقیت کودکان

مهد کودک وتاثیر آن در رشد خلاقیت کودکان

والدین باید این مسئله مهم را بدانند که باید از دو ونیم – سه سالگی به بعد حتما کودک خود را به مهد بسپارند. اوائل بهتر است کودک برای ساعات کمی در مهد نگهداری شود و پس از مدتی آرام آرام به ساعت مهد اضافه گردد . مهد رفتن کودک در این سنین ارتباطی با شاغل بودن یا خانه دار بودن مادر ندارد وحتی مادران خانه دار هم باید از دو ونیم سالگی کودک خود را به مهد بسپارند . در واقع مهد به کودک روابط اجتماعی را می آموزد و هوش اجتماعی آنها بالا خواهد رفت . خصوصا کودکانی که تک فرزند هستند و در خانه بیشتر با بزرگسالان حشر و نشر دارند . این کودکان در مهد ارتباط با همسالان خود را می آموزند و مهد مکان بهتری است تا کودک بتوانند در آن با آزادی بیشتری به بازی بپردازد و احساسات خود را بیان کنند. این تفکر غلطی است که والدین از ترس بیماری های مسری یا یاد گرفتن رفتارهای نا صحیح و… کودک خود را به مهد نمی فرستند . کودک بالاخره باید حضور در این گونه مکانها را مانند مدرسه و اجتماع تجربه کند . نه تنها نیازی نیست که ما کودکمان را پاستوریزه بار بیاوریم بلکه این کار باعث می شود هوش اجتماعی کودک رشد کافی نداشته باشد.کودکی برایش مهد رفتن سخت است باید تکنیک هایی را برای او انجام داد تا مهد برایش خوشایند شود .
مهد کودک نقش موثری در ایجاد خلاقیت در ذهن کودک دارد همچنین مهد کودک می تواند رشد اجتماعی کودک را افزایش دهد.
کودکان را به کارهای دیگری که می توان با یک وسیله انجام داد آشنا کنید مثلا اینکه به نظر تو بجز غذا وردن چه کارهای دیگری می شود با قاشق انجام داد . (باز کردن در نوشابه و…) این باعث می شود خلاقیت در ذهن کودک شکل گرفته و در آینده هم بتوانید مثلا کودکی که از کامپیوتر فقط برای بازی استفاده می کند ذهن او را به سمت دیگر کاربردهای کامپیوتر نیز سوق دهید .
جواب سئوالات کودک را با سئوال کردن بدهید و ذهن او را برای فکر کردن آماده کنید . به هیچ وجه لقمه آماده را به بچه ها ندهید . کودکان از حدود سه سالگی شروع به پرسش می کنند . سعی کنید نادانسته های او را به کتاب ارجاع داده و به صورت عملی به او آموزش دهید .هنگامی که کودک از شما سئوال می پرسد اول اطلاعات او را بسنجید و با طرح سئوال او را به فکر واداشته و در صورتی که قصد پاسخ داشتید این نکات را رعایت کنید :

از منظور او مطلع شوید
حقیقت را به او بگویید
پاسخی شفاف و در حد فهم و درک کودک به او بدهید

 گردآورنده : سارا گودرزی

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *