چشم، آسیب‌ها در کودک

چشم، آسیب‌ها در کودک

چشم، آسیب‌ها در کودک

کره چشم یک گوی شکننده است که ضحامت دیواره آن، کمتر از ۳/۰ سانتی‌متر است. در داخل چشم، ساختارهای پیچیده و حیاتی زیادی وجود دارند، ولی خوشبختانه کره‌چشم، به‌وسیله حدقه استخوانی و پلک‌ها به‌خوبی محافظت می‌شود. با این حال، چشم می‌تواند در اثر اشیاء کوچک نظیر شن یا براده‌های فلزی که به سطح آن برخورد می‌کنند یا آن را سوراخ می‌کنند و به داخل چشم می‌روند، آسیب ببیند. اشیاء نوک‌تیز نظیر ناخن انگشتان، چاقو و تیغ ماهی نیز می‌توانند سطح چشم را خراش داده، به داخل چشم نفوذ کنند؛ خارهای ریز می‌توانند روی سطح چشم بمانند و یا اینکه زیر پلک مخفی شوند؛ و آخر اینکه چشم می‌تواند در اثر مایعات آزاردهنده یا پودرها (مانند اسیدها، قلیاها و گازوئیل) آسیب ببیند.

●علایم و نشانه‌ها
اگر کودک نمی‌تواند به‌راحتی چشم خودش را باز کند، سعی نکنید که آن را با فشار باز کنید مگر در مواردی‌که مایعات و پودرها به آن وارد شده‌اند. سریعاً کودک را نزد پزشک ببرید. اجازه ندهید کودک چشمش را مالش دهد.
اگر کودک به‌راحتی می‌تواند چشم خودش را باز کند، می‌توانید او را از نظر علائم آسیب مورد بررسی قرار دهید. با دقت تمام، علایم زیر را در نظر بگیرید: آیا از چشم‌ها خون می‌آید (دقت کنید که منشاء خون از اطراف چشم نباشد). آیا اندازه و رنگ مردمک‌ها با هم متفاوت‌ هستند؟ آیا در جلو عنبیه خون دیده می‌شود؟ آیا بینائی مختل شده است؟ اگر هیچ‌کدام از این علائم وجود نداشتند می‌توانید با خیال راحت به دنبال اشیاء خارجی در سطح کره‌چشم یا زیر پلک بگردید.

چشم، آسیب‌ها در کودک

●مراقبت خانگی
اگر کودک به‌راحتی نمی‌تواند چشمش را باز کند، سعی نکنید که او را در داخل خانه درمان کنید. با دقت باند نرمی را روی چشم بگذارید و هر چه سریع‌تر کودک را به پزشک برسانید.
اگر کودک هرکدام از علائم زیر را داشت، او را در خانه درمان نکنید؛ یک باند نرم روی چشم کودک و سریعاً او را به پزشک برسانید: خونریزی از داخل چشم‌ها، تفاوت در رنگ یا اندازه مردمک‌ها، تفاوت در رنگ، تاری دید.
هیچ‌گاه خودتان تلاش نکنید که تیغ ماهی یا هر شیء دیگری را که چشم را سوراخ کرده است، از چشم بیرون بیاورید. سریعاً به نزدیکترین مرکز اورژانس مراجعه کنید.
اگر مایعات یا پودرهای آزاردهنده (مانند اسید، قلیا، گازوئیل) وارد چشم شده‌اند، سریعاً اقدام کنید. ثانیه‌ها حیاتی هستند. چشم را باز نگه دارید و زیر شیر آب‌سرد بگیرید. آب را از گوشه چشم روی کره‌چشم بریزید و بگذارید که از گوشه خارجی چشم بیرون بیاید. اگر ممکن است کودک را زیر دوش قرار دهید و چشم‌ها را بشوئید. سپس سریعاً برای درمان بیشتر، کودک را نزد پزشک ببرید.
چنانچه هیچ‌کدام از علائم زیر وجود نداشته باشد و یک خار روی کره‌چشم یا زیرپلک می‌بینید و کودک با شما همکاری می‌کند، می‌توانید با ضربه ملایم یک گوش‌پاک‌کن استریل آن را بیرون بیاورید. اگر بلافاصله بیرون نیامد، دست نگه دارید و سریعاً به پزشک مراجعه کنید.
● موارد احتیاط
– همیشه در درمان آسیب‌های چشمی محتاط باشید.
– بعضی از توپ‌‌های گلف در صورتی‌که باز شوند، می‌ترکند و به چشم آسیب می‌رسانند. اجازه ندهید که کودکتان با توپ‌های گلف بازی کند و اجازه ندهید که هیچ‌کس آنها را باز کند.
– قوطی‌های اسپری شدیداً در آتش یا حرارت بالا می‌ترکند. اطمینان حاصل کنید که کودک شما از این مسئله اطلاع دارد.
– ماشین‌های شن‌پاش، رنگ‌پاش و سنگ‌خردکن، ذراتی از خود آزاد می‌کنند که می‌توانند به چشم آسیب برسانند. کسانی‌که با چنین ماشین‌هائی کار می‌کنند، یا در نزدیکی آنها رفت می‌کنند باید حتماً از عینک‌های محافظ استفاده کنند همیشه سعی کنید کودکان را با فاصله زیاد از چنین ماشین‌هائی نگه دارید.
● درمان پزشکی
پزشک می‌تواند به‌راحتی چشم را بی‌حس کند و داخل یا خارج آن را بدون درد یا آسیب‌ دیگری ببیند. پزشک ممکن است با رنگ کردن کره‌چشم با قطره‌های مختلف و یا با استفاده از یک میکروسکوپ ویژه آسیب‌ها و اجسام خارجی را بررسی کنند.
منبع:ویستا

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *