چه موادغذایی باید روزانه به کودک برسد؟

چه موادغذایی باید روزانه به کودک برسد؟

چه موادغذایی باید روزانه به کودک برسد؟

چه موادغذایی باید روزانه به کودک برسد؟ تا پایان سن پنج ماهگی شیرمادر تنها منبع تغذیه شیرخوار همراه ویتامین است.

از ابتدای سن ۶ماهگی تغذیه تکمیلی شروع می شود و بهتر است از موادی که مادر در خانه تهیه می نماید استفاده شود. هنوز از ۶ ماهگی تا یکسالگی غذای اصلی کودک شیر است که همراه آن مواد پروتئینی که شامل موادگوشتی، حبوبات، تخم مرغ، موادچربی که در موارد قبلی ذکرشده موجود است و مواد قندی طبیعی که میوه جات سرشار از آنهاست و در خرما، عسل (درسن تعیین شده)، کشمش، مربا و… موجود است.
مجموعه این مواد که می توان به صورت سوپ، فرنی، حریره، تخم مرغ، برنج له شده، ماست، پوره سیب زمینی و پوره سبزیجات و میوه ها همراه شیر غذای کاملی برای شیرخوار و از سن یکسال به بعد غذای ساده و خانگی سفره تأمین کننده احتیاجات کودک همراه با ویتامین و آهن است.

چه موادغذایی باید روزانه به کودک برسد؟

با تولد نوزاد در خانواده مادربزرگها و افراد قدیمی تر به مادران جوان توصیه می کنند تا زودتر و در سن ۳ ماهگی به نوزاد دادن آب میوه را شروع کنند، دراین مورد چه توصیه ای دارید؟
توصیه بر این است که تا پایان ۵ ماهگی تنها از شیرمادر و ویتامین به نوزاد داده شود و غذای تکمیلی زودتر شروع نکنید و بخصوص پیشنهاد چشاندن مزه غذای سفره بزرگسالان را به شیرخواران به هیچوجه تن درندهید. همچنین میوه جات را نیز بعد از ۶ماهگی شروع و میوه جاتی که حساسیت زا است را حدود یک سالگی امتحان نمایید. البته در دسته کودکانی که حساسیت پوستی – تنفسی دارند بایستی تعدادی از موادغذایی و میوه جات مصرف نشود.
خوردن میوه یا آب میوه برای کودک مفیدتر است؟
در ابتدا بایستی در شیرخواران ۶ ماه به بعد آب میوه از مقدار کم شروع و بتدریج اضافه شود فالوده میوه بتدریج بعد از آب میوه و خود میوه بایستی زمانی که کودک کنترل بلع داشته باشد و حتی تا دو سالگی میوه ها سفت بوده و تکه می شود. حتماً با نظارت والدین مصرف شود ولی کلاً خود میوه بهتر از آب میوه است.

علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *