چگونه انصاف را برای فرزند خود توضیح دهم؟

چگونه انصاف را برای فرزند خود توضیح دهم؟

عطیه رضایی. روانشناس بالینی

سارا پنج ساله از این شکایت دارد که چرا خواهر بزرگش سنا که ده سال دارد می تواند تنهایی دوچرخه سواری کند ولی او حتما باید با والدینش به دوچرخه سواری برود.مادر خانواده نیز مانند اکثر مادران دیگر سعی می کرد دختر کوچک خود را متقاعد کند که او هنوز برای تنهایی دوچرخه سواری کردن کوچک است و این کار برای او خطرناک است.اما این حرف ها راهگشا نبود در آخر نیز سارا گفت :می دونم شما سنا را بیشتر از من دوست دارید.

این مسئله در مورد مقدار پول توجیبی بیشتری که خواهر و برادر بزرگ تر می گیرد نیز اتفاق می افتد.موضوع انصاف همیشه در بین کودکان کوچکتر در خانه مطرح است.اگرچه همیشه والدین سعی می کنند عدالت و مساوات را رعایت کنند اما بچه های کوچکتر نظر دیگری دارند و فکر می کنند والدین آنها را دوست ندارند.

در این جور مسائل می توانید با بچه ها صحبت کنید و تفاوت برخی چیزهارا برای آنها شرح دهید:

فکر می کنی چرا خواهرت می تونه تنهایی با دوچرخه بیرون بره ولی تو نمی توانی؟

در این باره چه احساسی داری؟

فکر می کنی مامان و بابا چه احساسی دارند؟

چگونه انصاف را برای فرزند خود توضیح دهم؟

با فکر کردن به این پرسش ها فرزند شما متوجه می شود،خواهر یا برادر بزرگتر او توانایی بیشتری از او دارد و ممکن است خطراتی او را تهدید کند و والدین به این دلیل قوانین خاصی را برای او قرار داده اند.

به فرزندان خود کمک کنید تا بفهمند چه کارهایی را می توانند انجام دهند و قادر به انجام چه کارهایی نیستند و چرا والدین برخی قوانین مختلف را برای خواهر ها و برادر های بزرگتر و کوچکتر در نظر می گیرند.این موضوع به آنها کمک خواهد کرد تا در مورد موضوع انصاف نگران نباشند.

فرزندان شما می توانند روش هایی را برای مخالفت،اعتراض،و سازش یاد بگیرند .به عبارت دیگر با تعارض هایی که بین کودکان رخ می دهد آنان مسئله گشایی یا به عبارت دیگر فکر کردن راجع به مسائل مختلف را یاد می گیرند.

اجازه دهید فرزندانتان هرروز،در منزل در مکانی امن ،بتواند در مورد موضوعات مورد اختلاف خود با خواهر یا برادرش با شما صحبت کند و درباره آنها مسئله گشایی کنند .به آنها کمک کنید تا این مهارت ها را تمرین کنند .زیرا برای حل کردن تعارض ها و کشمکش ها در مدرسه ،کوچه و خیابان و هر جایی که می روند به این مهارت ها نیاز خواهند داشت و چه بهتر است که ابتدا آن را در خانه و در کنار شما والدین گرامی آموزش ببینند

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *