چگونه با مشکلات برخورد کنیم

چگونه با مشکلات برخورد کنیم

چگونه با مشکل مهمانی و خریدو پارک رفتن بچه ها برخورد کنیم؟
کودک در آغاز به اسباب بازی های خود دلبسته است ، سپس به همبازی و دوستان . بیشتر مواقع ترجیح می دهد که به مهمانی ها نرود یا اگر تصمیم به رفتن دارد اسباب بازیهایش را با خود ببرد . متاسفانه در مهمانی بزرگترها ، کودکان خسته می شود و حوصله آنها سر می رود چرا که آنچه میان بزرگسالان رد و بدل می شود برای بچه ها قابل فهم نیست . بهتر است یا همبازی داشته باشند یا اسباب بازی هایشان را با خود ببرند . تعدادی از اسب بازی ها را در محلی مخفی کنید و زمانی که احساس می کنید که خسته شده یکی از آنها را به او بدهید . هر از چند گاهی نیز از صحبت با دوستان دست بکشید و با کودک حرف بزنید یا با او بازی کنید . در مهمانی و در جلو دیگران نه تنها باید از تنبیه کردن کودک بپرهیزید بلکه دائما از کودک تعریف کرده و نکات مثبتش را برای دیگران شرح دهید .

در هنگام خرید در فروشگاه، “روش مشارکت در خرید” را برای او به کار ببرید :
پیش از رفتن به فروشگاه برای او توضیح دهید که در فروشگاه قصد چه کاری را دارید .
دو لیست تهیه کنید، یکی برای خودتان و یکی برای کودکتان. در فروشگاه دائما به او یاد آوری کنید که مسئول خرید چه وسایلیست، از او بپرسید : هنوز فلان چیز را ندیده ای ؟ سعی کنید خرید یکی دو قلم از اجناس کودک را در پایان انجام دهید .
هنگامی که با کودک به خیابان یا پارک می روید قبلا برای او توضیح دهید که قرار است چه کاری را انجام دهید و چه چیز هایی را خرید کنید .
همچنین می توانید از اتفاقاتی که در حال انجام است به او توضیح دهید . مثلا حالا باید از خیابان رد شویم، حالا باید دست هم دیگر را بگیریم و …
زمانی که کودک شما زیاده خواهی می کند بهترین تکنیک “نه” گفتن و در ادامه بی اعتنایی به رفتارهای اوست . نیازی نیست برای کودک توضیح زیاد بدهید .
تکنیک پول تو جیبی به شما در خرید ، کمک زیادی می کند .

در پارک واضح و روشن به او بگویید تا چه حدی می تواند از شما دور شود، مثلا “تا آن نیم کت” و اگر تمرد کرد قوانین را با قاطعیت برای او بازگو کنید.
قبل از رفتن به پارک به او نشان دهید که عقربه ساعت به این نقطه که رسید یعنی زمان پارک تمام شده است و به یاد داشته باشید که قبل از پایان آن زمان مشخص درست شبیه گزارشگر فوتبال دقیقه به دقیقه نزدیک شدن به لحظه اتمام را به او گوشزد کنید .
سعی کنید برای رفتن به پارک از کودک بخواهید امتیاز لازم را در جدول تربیتی کسب کند . و پس از پارک به او بگویید که این پارک حاصل تلاش او و گرفتن امتیاز لازم بوده است .
در زمان رفتن به پارک یا شهر بازی یکی ازسه محدودیت زیررا می توانید قائل شوید :
محدودیت زمانی
محدودیت تعداد بازی
محدودیت پولی
به کودک قبل از رفتن به پارک یا شهر بازی بگویید که قرار است چه مدت یا چه تعداد بازی یا چه مبلغ پول را خرج نماید .
استمرار و پشت کار در اجرای قوانین مهم ترین ارکان پدری و مادریست، در ضمن به یاد داشته باشد که قاطعیت با خشونت و عصبانیت هم خوانی ندارد.
هیچ گاه تسلیم نق نق ها و بهانه گیری کودکان نشوید.
در زمانی که مشغول انجام کاری هستید با مشارکت دادن کودک در کار از رفتارهای نامناسب او جلوگیری کنید.

 گردآورنده : سارا گودرزی

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *