چگونه مي توان به دوقلوها كمك كرد تا همزمان بخوابند؟

چگونه مي توان به دوقلوها كمك كرد تا همزمان بخوابند؟

چگونه مي توان به دوقلوها كمك كرد تا همزمان بخوابند؟

شما بارها اين حرف را شنيده ايد: دوقلوها، هم دردسرشان دو برابر است و هم بامزگي شان. (مادران سه قلوها يا چندقلوها، مي توانند از ضرايب مناسب مانند سه، چهار يا بيشتر استفاده كنند!). اما وقتي مجبور مي شويد نوزادهاي در حال گريه را وادار به خواب كنيد و البته شرايطي را هم فراهم كنيد كه فورا از خواب نپرند، ممكن است “بامزگي آنها” را كلا فراموش كنيد.

بهترين پيشنهاداتي كه متخصصين براي نگهداري و خواب دو يا چند قلوها ارائه مي دهند شامل موارد زير است:

برنامه زماني خواب دو كودك را با همديگر هماهنگ كنيد

طراحي و پياده كردن برنامه يكسان خواب براي دوقلوها، هم الگوي خواب سالم را براي آنها تامين مي كند و هم احتمال اينكه شما زماني را نيز براي استراحت به دست بياوريد، افزايش مي دهد. در صورتي كه زمان خواب شب يا خواب نيمروزي نوزادان شما با هم متفاوت باشد، همواره يكي يا هر دوي آنها بيدار خواهند بود و در نتيجه موجب خستگي مضاعف شما مي شوند.

برنامه اي براي پيش از خواب كودكان تدارك ببينيد كه آنها را براي خواب آماده كند

چنين برنامه اي (مثلا يك دوش آب گرم، خواندن داستان، چند دقيقه بغل كردن، ماليدن پشت آنها و آرام صحبت كردن)، مي تواند آنها را براي خواب آماده كند. اگر اين برنامه را براي مدتي به صورت مرتب ادامه دهيد، نوزادان شما به تدريج ياد مي گيرند كه چه وقت، زمان خواب فرا رسيده است.

قنداق كردن كودكان

استفاده از قنداق، يا پيچيدن يك پتو به دور آنها، موجب مي شود احساس آرامش و امنيت كنند و براي خواب آماده شوند. البته مي توانيد به جاي پتو از چيزهاي ديگري هم استفاده كنيد: يك پيژامه يا پيراهن را كه تازه از بدنتان درآورده ايد، به دور آنها بپيچيد؛ آنها با احساس گرما و استشمام بوي بدن شما، براي خواب آماده خواهند شد.

چگونه مي توان به دوقلوها كمك كرد تا همزمان بخوابند؟

كودكان را در حالت خواب آلوده (قبل از اينكه كاملا خوابشان ببرد) به رختخواب منتقل كنيد

به آنها اجازه دهيد تا در رختخواب خودشان خوابشان ببرد (به جاي آنكه آنها را ابتدا بخوابانيد و سپس به رختخواب منتقل كنيد)، تا ياد بگيرند كه خودشان بخوابند. بهتر است پس از اوائل دوران نوزادي، از جنباندن و تكان دادن بچه (براي اينكه خوابش ببرد) خودداري كنيد؛ زيرا ممكن است موجب شود كه بچه براي مدتي طولاني به اين كار وابسته شود. پيشنهاد مي شود هنگامي كه بچه ها آنقدر وزن اضافه كردند كه ديگر نيازي به شير دادن در نيمه شب نداشتند، بهتر است تدريجا به آنها بياموزيد كه خودشان بخوابند.

نوزادان خود را در يك تختخواب بخوابانيد

بچه هاي شما از اينكه با يكديگر در تماس باشند، آرامش مي گيرند و تماس نزديك فيزيكي، آنها را آرام مي كند. آنها به سمت يكديگر حركت مي كنند، در هم مي لولند و حتي انگشتهاي همديگر را مي مكند. آنها تا چه زماني بايد كنار همديگر بخوابند؟ براي اين سوال، پاسخ صحيح يا غلط وجود ندارد؛ اما تا 3 ماهگي مي تواند زمان مناسبي باشد. هنگامي كه آنها را در تخت خوابهاي مجزا قرار مي دهيد، اطمينان حاصل كنيد كه هنوز مي توانند يكديگر را (از داخل تخت خواب خودشان) ببينند.

ابتدا به سمت نوزاد آرامتر خود رفته و به او توجه كنيد

اگر يكي از نوزادان شما بيشتر سروصدا و ناراحتي مي كند و نوزاد ديگر آرام تر است، ممكن است وسوسه شويد كه ابتدا به سمت كودكي كه ناله كرده و داد مي زند برويد. اما متخصصين خلاف اين را توصيه مي كنند. چرا كه اين كار، اين خطر را به دنبال دارد كه كودك آرام تر، توجهي را كه بدان نياز دارد از سوي شما دريافت نكند. قبل از اينكه به سراغ نوزاد ناراحت برويد، اطمينان حاصل كنيد كه نوزاد آرامتر، خوشحال و راحت است. از اينكه يكي از نوزادها، ديگري را از خواب بيدار كند، نگران نشويد: به نظر مي رسد كه اكثر دوقلو (يا چندقلوها) از گريه هاي خواهر يا برادر خود ناراحت نمي شوند، حتي اگر هر دو (يا همگي) در يك تخت خواب قرار داشته باشند.

هنگامي كه چندقلوها آمادگي كافي دارند، اجازه دهيد تا تمام شب را بخوابند

تنظيم برنامه خواب نوزادها غالبا به وزن آنها (نه به سن آنها) بستگي دارد. تمايل به خواب كامل در طول شب در دوقلوهاي همسان، معمولا در سن مشابه ايجاد مي شود. اما الگوي خواب دوقلوهاي غير همسان، ممكن است از يكديگر مستقل (و با يكديگر متفاوت) باشد؛ خصوصا اگر اندازه يا خُلق و خوي آنها با يكديگر تفاوت داشته باشد. يك نكته كه مي تواند به شما كمك كند تا در طول شب بيشتر بخوابيد اين است كه وقتي يكي از نوزادها از خواب بيدار مي شود و گريه سر مي دهد تا او را شير بدهيد، نوزاد ديگر را نيز بيدار كنيد و به او هم شير بدهيد.

چگونه مي توان به دوقلوها كمك كرد تا همزمان بخوابند؟

سعي كنيد آنها را از بيدار شدن در طول شب منصرف كنيد

شما مي توانيد با آرام و ساكت نگه داشتن بچه ها و محيط اطرافشان در طول شب تا حداكثر ممكن (حتي در زماني كه به آنها شير مي دهيد)، اين كار را انجام دهيد. نور اتاق آنها را كم كنيد و در طول شب بيش از مقدار لازم آنها را در آغوش نگيريد. در صورتي كه در شب به آنها شير داديد، پس از شير دادن، آنها را به سرعت به تخت خوابشان بازگردانيد. اين كار به آنها كمك مي كند تا بفهمند كه شب، براي خواب است. در صورتي كه سن كودكان شما از 12 ماه گذشته است و خطر “سندرم مرگ ناگهاني كودك” يا SIDS ديگر وجود ندارد، مي توانيد با دادن يك اسباب بازي مخصوص يا پتو به آنها (كه آن را در بغل گرفته و بخوابند)، به آنها ياد بدهيد كه خودشان به آرامش برسند. اين اشيا مربوط به دوره انتقال، به آنها آرامش بخشيده و مي تواند به آنها كمك كند كه اگر در نيمه شب از خواب بيدار شدند، مجددا خودشان بخوابند.

در طول روز، تا مي توانيد كودكان خود را لمس كنيد، بغل كنيد، روي دستهاي خود بگيريد و تكان دهيد و حتي انگشتان آنها را بمكيد:

در طول روز و در زمان بيداري آنها، تا جايي كه مي توانيد اين كارها را تكرار كنيد؛ نگران نباشيد كه آنها ممكن است لوس شوند. مي توانيد از يك پستانك براي ارضاي نياز آنها به مكيدن، استفاده كنيد. متخصصين معتقدند كه پدران با دستهاي بلند و بغل كردن محكم و مهربانشان، آسانتر مي توانند شيرخواران ناراحت و در حال گريه را آرام كنند. پس، پدرها، زود باشيد!

نگذاريد كوليك يا قولنج معده موجب دردسر و آزار شما شود

قولنج يا گاز معده به گريه كودك مي گويند كه معمولا در نزديك غروب و بدون هيچ دليل خاصي رُخ مي دهد. همه روشهايي را كه فكر مي كنيد ممكن است در آرام كردن كودك موثر باشد، امتحان كنيد: حمام گرم، ماساژ، قنداق كردن، شنيدن موسيقي هاي آرامش بخش، حمل كردن كودكان در آغوشي، قرار دادن آنها در صندلي هاي گهواره اي و يا تركيبي از اين موارد. از آشنايان يا دوستان خود كمك بخواهيد يا يك نفر را استخدام كنيد تا به شما كمك كنند، تا بتوانيد براي مدتي از اين گريه هاي دائمي خلاص شويد. به خاطر داشته باشيد كه مشكل كوليك شيرخواران در اكثر موارد تا حدود 3 ماهگي رفع مي شود؛ پس بهتر است صبور باشيد.

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *