چگونه کودکان را به کتاب خواندن عادت دهیم

چگونه کودکان را به کتاب خواندن عادت دهیم

چگونه کودک را به کتاب خواندن علاقه مند کنیم؟

بشر ابتدا که درعصر شکار زندگی می کرد ، سطح نیازهایش در حد نیازهای فیزیولوژیک بود وچنین انسانی امنیت و آینده چندان برایش اهمیت ندارد و مفهوم آینده نیز در او شکل نگرفته است .
ولی انسان پس از آن وارد عصر کشاورزی شد .در عصر کشاورزی نگاه به آینده مفهوم پیدا می کند زیرا که باید بداند کی وجین کند یا کی محصول را درو کند. پس عصر کشاورزی عصر safety (امنیت) است .
صنعتی شدن که با اختراع ماشین بخار آغاز شد ، بسیاری از تعاملات جامعه بشری را تغییر داد . در این مرحله جامعه از امنیت کافی برخور دار بود و این نیاز به عشق و محبت و احترام بود که نیازش احساس می شد .
مر حله ای که بشر چند دهه ای است آن را آغاز کرده عصر اطلاعات است که با اختراع دستگاههای محاسبه گر و کامپیوتر شروع شد و انسانها از دانش و مهارت بعنوان سرمایه اصلی استفاده کردند .
جهانی که امروزه ما در آن زندگی می کنيم همانند يک دهکده کوچک شده و دهکده جهانی نام گرفته، و عصر حاضر را عصر ارتباطات يا عصر اطلاعات می نامند .از اين رو، دانشمندان علوم روان شناسی و جامعه شناسی و حتی مديريت و کامپيوتر، ارتباطات را بعنوان يک ديدگاه علمی مورد توجه و بررسی قرار داده اند.
70 درصد از زمان بيداری انسانها در برقراری ارتباط سپری می شود که 15 درصد از زمان بيداری، به مهارت ارتباطی ( خواندن ) تعلق می گيرد. پس خواندن بعنوان عملکردی اساسی و پايه آموزش و يادگيری، برای همه افراد، لازم و ضروری است.
همان طور که همه می دانیم شخصیت هر فرد از همان ابتدای تولد پایه ریزی می گردد،و شصت درصد شخصیت کودک تا شش سالگی شکل خواهد گرفت.و با توجه به حضور ما در عصر ارتباطات ، کسب دانش از مهمترین ابزارهای ما برای ادامه زندگی است .
حال با توجه به اینکه شخصیت کودک در خانواده شکل می گیرد و او تمام سالهای اولیه زندگی را همراه والدینش میگذراند، بنابراین نقش آنها در رشد و تکامل کودک بسیار مهم است. با توجه به اینکه انسان موجودی کمال گرا است و برای پیشرفت در عرصه های مختلف زندگی نیاز به شناخت نسبتاًکاملی از خود و جامعه دارد.کتاب و مطالعه عاملی برای شناخت و رشد ،فرهنگی،اخلاقی و اجتماعی انسان است.
پژوهشگران یکی از دلایل اصلی کتاب نخوان بودن افراد یک جامعه را این می دانند که از زمان کودکی این افراد به کتاب علاقه مند نشده اند و این ایراد در ابتدا به والدین آن ها وارد است. بسیاری بر این باورند که رواج کتاب خوانی به همان اندازه که برد را توانمند می کند در مقیاسی وسیع تر جامعه را نیز توانمند می سازد .
یادگیری کودک در سالهای اول زندگی ازطریق تقلید است والدین باید این را بدانند که اگر می خواهند کودک ، کاری را انجام دهد، اول باید خودشانان آن را انجام بدهند تا او نیز به تقلید ازآنها ، آن کار را انجام دهد . امروزه حضور مسلط تلویزیون ،کلاسهای فوق برنامه متعدد ، فعالیت های اضافه بعد از مدرسه، تکالیف مدرسه و … زندگی بچه ها را پر کرده است. در عین حال ما باید بتوانیم خواندن، کلمات و ادبیات را برای بچه ها سرگرم کننده و جذاب کنیم. اولین کلید این کار این است که خودتان در هنگام کتاب خواندن هیجان زده باشیدو کتاب خواندن جزء ارکان مهم زندگی شما محسوب شود .
بسیاری از والدین دوست دارند کودک‌شان به مطالعه عادت کند؛ در این میان برخی پدر و مادرها به راهکارهایی خاص متوسل می‌شوند و بعضی دیگر بدون هیچ اقدامی انتظار دارند فرزندشان بر اثر کششی درونی به سمت کتاب گرایش پیدا کند. البته این انتظار اغلب به نتیجه‌ی دلخواه نمی‌رسد؛ چراکه آرزوی دوستی کودک با کتاب، بدون ارائه‌ی الگوی مناسب و بدون تشویق و تایید او تحقق‌پذیر نیست.
همانطور که گفته شد کودکانی که والدین‌شان برای مطالعه و دانایی ارزش قائل‌اند، راحت‌تر به مطالعه عادت می‌‌کنند؛ چون پدر و مادری که در زندگی روزانه برای کسب دانش تلاش کند، به ناچار رابطه‌ی تنگاتنگی نیز با کتاب خواهد داشت.
ناگفته نماندکه یکی از تأثیرات بسیار مهم مطالعه و کتابخوانی بالا رفتن اطلاعات عمومی کودک است که این باعث درک بهتر آنها از کتب درسی نیز می شود.

گردآورنده : سارا گودرزی

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *