چگونه کودکان را به کتاب خواندن عادت دهیم

چگونه کودکان را به کتاب خواندن عادت دهیم

چگونه کودکان را به کتاب خواندن عادت دهیم

برای اینکه کودکان را به کتاب خواندن مشتاق کنیم چه کنیم؟

ذهن کودک انباشته ازمجموعه ای از سوالات وندانسته هاست که برای پاسخ به آنها بزرگترین منبع اطلاعاتی که برای خود در نظر می گیردخانواده است.پس پایه گذاری این امر یعنی آشنایی باکتاب خوانی درذهن کودک ازهمان ابتدا بسیارساده ومؤثرمی باشد.
امروزه نقش کتاب‌خوانی در رشد ذهنی، اجتماعی و احساسی کودکان اثبات شده و تحقیقات بسیاری نیز درباره‌ی تاثیر کتاب به‌خصوص بر رشد و توانایی‌های زبانی و خلاقیت کودکان به انجام رسیده است.
از سنین پایین برای او کتاب بخوانید
ابتدا بايد خواندن را برای کودک از سالهای نخستين تولد، آغاز کنيم، زيرا در سنين پايين، کنجکاوی کودک برای شنيدن و درک مطالب زياد است کودک در سنین خیلی پایین ( شیرخوارگی ) که درکی از معانی واژه ها ندارد ولی از شنیدن صداهای متنوع شما و دیدن احساسات و عواطف شما لذت می برد با صدای آهسته، با لحنی گرم و دلنشین، با شور و حرارت برای نوزاد کتاب بخوانید با این کار می توانید بیش از پیش به او نزدیک شده (او را بغل کنید) و از کنار یکدیگر بودن لذت ببرید.

چگونه کودکان را به کتاب خواندن عادت دهیم

وقتی که کودک از سنین پایین با کتابخوانی آشنا شود، همراهی شما به او کمک می کند که به تدریج نسبت به کتاب علاقه مند شود. و بعد ها نیز هنگام کتاب خواندن ، تجربه و احساس امنیت و لذت بردن درکنار شما را برای او باز آفرینی میکند .
کتاب بعنوان اسباب بازی
کتاب برای خردسالان نقش اسباب‌بازی ایفا می‌کند. آن‌ها از کتاب‌های رنگی و نقاشی‌دار خوش‌شان می‌آید. ارتباط کودک با کتاب، صرفا از راه خواندن قصه برای او فراهم نمی‌شود؛ بلکه بازی با کتاب، حتا پاره‌کردن و خط‌خطی کردن صفحه‌ها نیز باعث صمیمیت او با کتاب می‌شود.
سرگرمی مفید:
آنچه توجه کودکان را به‌خود جلب می‌کند پیش از هر ویژگی باید سرگرم‌کننده باشد. کودکان با کتابخوانی سرگرم می‌شوند؛ یک سرگرمی مفید‌، ساده و کم هزینه.

استفاده از ادبیات خاص کودکان:
ادبیاتی که بتواند جذاب و پویا باشد و کودک را به مطالعه جذب کند یکی از عوامل موفق در بالا بردن روحیه کتابخوانی در کودکان است.ادبیات کودکان شامل بخشی از فرهنگ شفاهی عامه مانند: لالایی ها، قصه ها ،داستانها، نمایشنامه ها، شعر ها و همچنین نوشته های غیر داستانی در زمینه دین، دانش اجتماعی، علم و کاربردهای آن، هنر وسرگرمی که هدف آن آموزش مستقیم نباشد، می شود.

گردآورنده : سارا گودرزی

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *