چگونه کودک را از شیشه شیر بگیریم

چگونه کودک را از شیشه شیر بگیریم

چگونه کودک را از شیشه شیر بگیریم

چگونه کودک را از شیشه شیر جدا کنیم؟

وقتی شما این تصمیم بزرگ را گرفتید که شیشه را از او بگیرید ، راههای گوناگونی وجود دارند که می توانند ، برای هر دو شما ، موقعیت را آسان تر و تحمل پذیرتر کنند.

اگر می خواهید فرزند دو ساله خود را از شیشه بگیرید، روشهای گوناگونی وجود دارد که کارایی خوبی دارند. در ادامه راه های کنار گذاشتن شیشه شیر را عنوان خواهیم کرد.
ـ پزشکان توصیه می کنند شیر نوشاندن به کودک با لیوان را از شش ماهگی آغاز کنید. این کار باعث می شود کودک بتواند خیلی زود مشکل خود را حل کند.

بر طبق یک نظریه، پزشکان معتقدند نباید از شیشه گرفتن کودک از 18 ماهگی دیرتر شود. البته اگر این کار انجام نشد، جای نگرانی نیست. کودک شما مهارت های حرکتی دارد که می تواند خودش لیوان را بگیرد.

برای شروع کار از لیوان های مخصوصی که سر آنها مانند شیشه شیر است استفاده کنید. این کار نیاز مکیدن کودک را مرتفع می سازد. اگر کودک دوست دارد از لیوان شما بنوشد، بگذارید این کار را با لیوان پلاستیکی شبیه لیوان شما انجام دهد، اما مراقب ریختن آب یا نوشیدنی او باشید.

چگونه کودک را از شیشه شیر بگیریم

در طول چند روز یا چند هفته، به تدریج، او لیوان را جایگزین شیشه شیر می کند. فقط مراقب پیامدهای بعدی باشید، زیرا نوشیدن مداوم نوشابه های شیرین از لیوان نیز به دندان هایش آسیب می رساند. برای جلوگیری از این امر، شیر یا آب میوه را فقط در وعده های غذایی و آب را در بقیه مواقع به او بدهید.
ـ از پیش برنامه ریزی کنید.
ازآغاز نگذارید که کودکتان زیاد به شیشه ی شیر وابسته شود. بدین ترتیب ، به او کمک می کنید که راحت تر آن را کنار بگذارد. منظور این است که کودک ، به جای آنکه برای احساس امنیت کردن ، به شیشه متکی باشد ، باید به شما متکی باشد.

نگذارید شیشه در دهانش بماند ؛ بلکه هروقت آن را می نوشد ، آن را نگاه دارید. در واقع ، حتی هنگامی که یاد می گیرد که خودش شیشه را نگه دارد ، ما توصیه می کنیم که تا حد امکان ، شما آن را نگاه دارید.
ـ محدود کردن شیشه
شما می توانید به فرزندتان بگویید که تنها در زمانهایی خاص و جاهایی خاص می تواند شیشه بخورد. والدینی که از این روش استفاده می کنند معمولا شیشه را هنگام صبح یا شب به بچه می دهند. آنها به بچه اجازه نمی دهند که با شیشه به این طرف و آن طرف برود .

این والدین تعداد دفعات استفاده از شیشه و محتویات درون آن را محدود می کنند. البته بیشتر کودکان معترض خواهند بود ولی سپس قوانین جدید را می پذیرند.
ـ به برنامه پایبند باشید.
سعی کنید زمانی که شروع کردید ، پایتان نلغزد ! نگران نباشید. اگر کودک روزی از شیر گرفته شود ، به او آسیبی نخواهد رسید. به او بگویید که اکنون دیگر بزرگ شده است وباید شیشه ها را به بچه های کوچک بدهیم که آن ها را لازم دارند.

چگونه کودک را از شیشه شیر بگیریم

اجازه دهید او در جمع کردن و کنار گذاشتن آن ها به شما کمک کند. و این کار را واقعه ای مهم وخاص جلوخ دهید. سپس شیشه ها را بیرون بدهید و دیگر به عقب برنگردید.حتی اگر به مذت طولانی و با صدای بلند برای شیشه اش گریه می کند ، صبر کنید. اگر تسلیم شوید ، این حالت را طولانی ترخواهید کرد و بعدأ حل آن برای هر دوتان مشکل خواهد شد.
ـ صبور باشید
کودک تان ممکن است هنوز آمادگی پذیرش بسیاری تغییرات سخت و ناراحت کننده نظیر تولد خواهر یا برادر جدید خود یا گرفتن شیشه شیرش را نداشته باشد. اگر شما همچنان با شیشه خوردن او مخالفت می کنید و او هنوز بر خوردن آن اصرار دارد، دیگر جلوی او را نگیرید؛ اما سعی کنید باز هم لیوان را امتحان نمایید.

صبور باشید و از عوامل مثبت در این مورد کمک بگیرید. خیلی زود این رفتار شما به نتیجه می رسد.

منابع:
گلابتون

http://www.hawzah.net
چگونه با کودکم رفتار کنم، گاربر، استیفن، دانیلز گاربر، ماریان، فریدمن، روبین، مترجمان: شاهین خزعلی، هومن حسینی نیک، احمد شریفی تبریزی، انتشارات مروارید، ۱۳۸۴
گردآورنده: فریبا نقدی

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا 

، ، ،

One thought on “چگونه کودک را از شیشه شیر بگیریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *