کاهش ساعات تماشای تلوزیون

کاهش ساعات تماشای تلوزیون

کاهش ساعات تماشای تلوزیون

راه‌هایی برای کاهش ساعت تماشای تلویزیون کودکمان به طور میانگین، هر کودک آمریکایی روزانه 5 ساعت از وقت خود را با تماشای تلویزیون و یا بازی با کامپیوتر می‌گذراند. این بدان معناست که زمانی را که کودکان در مقابل تلویزیون و کامپیوتر می‌گذرانند، بیش از زمانی است که در مدرسه می‌گذرانند. این آمارها در تضاد با توصیه پزشکان و متخصصان است. متخصصان معتقدند که کودکان نباید بیش از یک تا دو ساعت از وقت خود را صرف تماشای تلویزیون کنند. البته این توصیه‌ها شامل سایر پدیده‌های مشابه مانند کامپیوتر و بازی‌های ویدئویی نیز می‌شود. تاثیرات تماشای تلویزیون بر کودکان احتمال چاقی در کودکانی که بیش از 5 ساعت در روز تلویزیون تماشا می‌کنند، 4 برابر بیشتر از کودکانی است که روزانه کمتر از 2 ساعت تلویزیون نگاه می‌کنند. کودکانی که مبتلا به اضافه وزن هستند، در آینده بیشتر به بیماری‌های نظیر دیابت نوع 2، فشارخون بالا، بیماری‌های قلبی و مشکلات مفاصل مبتلا می‌شوند. همچنین کودکانی که بیشتر تلویزیون می‌بینند، بیشتر تحت تاثیر تبلیغات قرار گرفته و در نتیجه بیشتر مواد غذایی و خوراکی‌های مضر و ناسالم مصرف می‌کنند. همچنین کودکانی که در معرض فیلم‌ها و بازی‌های کامپیوتری خشن هستند، در زندگی آینده خود نیز بیشتر رو به خشونت می‌آورند. همچنین محققان معتقدند بین ساعات زیاد تماشای تلویزیون و افت تحصیلی یک رابطه مستقیم وجود دارد. کاهش ساعات تماشای تلویزیون به نفع همه اعضای خانواده است تحقیقات نشان می‌دهند امروزه ساعاتی که کودکان صرف تلویزیون، کامپیوتر، بازی‌های ویدئویی و موبایل می‌کنند بیش از ساعاتی است که صرف بازی، فعالیت‌های بدنی، کتاب خواندن و در کنار خانواده بودن می‌کنند. بهترین نکته در مورد کاهش ساعات تماشای تلویزیون این است که کودکان ناخودآگاه زمان بیشتری را در کنار خانواده گذرانده و فعالیت بدنی آنها نیز افزایش می‌یابد. این باعث تعامل کودکان با محیط اطراف و سایرین می‌شود.

کاهش ساعات تماشای تلوزیون

بازی‌های کامپیوتری و تلویزیون این میل طبیعی کودکان به فعالیت و کسب تجربه‌های تازه را از آنها می‌گیرد. شما باید کاری کنید که سطح فعالیت و نشاط اعضای خانواده افزایش پیدا کند. راه‌هایی برای کاهش ساعات تماشای تلویزیون

1 – هنگام صرف غذا تلویزیون را خاموش کنید. این کار اعضای خانواده را به تعامل با هم تشویق می‌کند.

2 – تلویزیون و کامپیوتر را در اتاق فرزندتان نگذارید.

3 – از تماشای تلویزیون یا بازی با کامپیوتر به عنوان پاداش استفاده نکنید.

4 – روزهایی از هفته را برای تماشای تلویزیون و بازی با کامپیوتر ممنوع اعلام کنید.

فعالیت‌های جایگزین

1 – یک فعالیت بدنی خانوادگی، مانند پیاده‌ روی، دوچرخه سواری، ورزش یا بازی‌های پرهیجان، انجام دهید.

2 – سعی کنید در روز حداقل 60 دقیقه یک فعالیت پرتحرک انجام دهید.

3 – برای فرزندانتان کتاب بخوانید یا با هم به موسیقی گوش دهید. همچنین می‌توانید فرزندان‌تان را به نوشتن داستان، کشیدن نقاشی یا درست کردن یک کاردستی تشویق کنید.

4 – اگر فرزند نوپا یا پیش دبستانی دارید، برای آرام نگه داشتن او در مواقع لزوم، به جای روشن کردن تلویزیون، از راه‌های زیر استفاده کنید:

5 – در آشپزخانه یک محیط امن برای کودک پیدا کنید و تعدادی قاشق، قابلمه و ظرف‌های پلاستیکی به او بدهید تا با بازی با آنها سرگرم شود.

6 – اگر در حال تدارک غذا هستید و اگر فرزندتان بیش از 3سال سن دارد، از او بخواهید در برخی کارها مانند چیدن میز غذا به شما کمک کند.

7 – از فرزند بزرگ‌تر یا یکی از همسایگانتان بخواهید کودک را سرگرم کند.

8 – معمولا کودکان بسیار خلاقند. به همین دلیل گاه با قرار دادن کمی‌چسب و تکه‌های پارچه یا کاغذ در اختیار آن‌ها می‌توانید آنها را ساعت‌ها سرگرم کنید.

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *