کتاب خواندن برای کودکان

کتاب خواندن برای کودکان

کتاب خواندن برای کودکان

کتاب خواندن برای کودکان

در سنین شیرخوارگی، کودک از خواندن چه نوع کتاب هایی لذت می برد؟

والدین اغلب تصور می‌کنند که کتاب خواندن برای نوزاد کار بی فایده‌ای است. ‌در حالی‌که اگر مادر کنار فرزند بنشیند و کتاب مناسبی برایش انتخاب کند، آمادگی و اشتیاق وی را برای یادگیری مشاهده خواهد کرد. از همان آغاز تولد کارهایی را که برای کودک انجام می دهید برایش توضیح دید ” خوب الان دارم آستینش و در می آرم ….الان ….
اگر والدین یا مربی هنگام خواندن کتاب، انگشت خود را زیر خط‌های نوشته شده قرار دهد، توجه وی به مطالب بیشتر می‌شود و به این ترتیب علاقه به مطالعه در نوزاد شکوفا خواهد شد. چنین نوزادی هنگامی که بزرگ شد، اغلب خود به سوی مطالعه در موضوعات گوناگون خواهد رفت‌.
کتاب‌هایی مقوایی انتخاب کنید که عکس‌هایی بزرگی داشته باشد. بهتر است هر صفحه موضوعات زیادی نداشته باشد. همان‌طوری که قدرت تمرکز نوزاد در هشت هفته اول زندگی پیشرفت می‌کند می‌تواند کتاب را هم بیشتر و بیشتر درک کند. نوزاد عاشق نگاه کردن به عکس ها و تصاویر کودکان دیگر است و چهره اشخاص توجه او را خیلی به خود جلب می‌کند. در هنگام خواندن کتاب به این تصاویر اشاره کنید و درباره آن‌ها با وی حرف بزنید و سایر افراد خانواده را به این کار تشویق کنید.

کتاب خواندن برای کودکان

وقتی قدرت تمرکز نوزاد کامل شد و شروع به فهم تصاویر و در آوردن صداهای بیشتری از خود کرد کتابهایی که جزییات آن کمی بیشتر است به وی نشان دهید و برایش داستان بخوانید.
نوزاد عاشق آن است که به حالت صداها وآهنگ کلام شما درحالی که روی پای شما نشسته است گوش بدهد.و این زمان خاطره ای در ذهن او می سازد مناسب که به سادگی از یاد ش نخواهد رفت.
اگر نوزادمان به اندازه‌ای بزرگ شده که خود می‌تواند در مورد اشیاء اظهارنظر کند پس باید به علایق وی، کتاب را انتخاب کنیم. به عنوان مثال اگر نوزاد به گربه همسایه توجه کند والدین کتابی را در مورد گربه تهیه کند. اگر چنین کار‌هایی انجام شود نه تنها ارتباط با فرزند تقویت می‌شود بلکه علاقه به مطالعه لذت از آن را برایش به وجود می‌آورد‌.
کودک از بدو تولد از شنیدن صدای تورق کتاب خواندن شما لذت می برد، برای او شنیدن صدای گرم و دلنشین شما لذتبخش ترین چیز در دنیاست و هنگام شدن صدای شما با ورق خوردن کتاب ، آنرا نیز برای او خوشایند خواهد کرد بیاد داشته باشید تا زمانی که کودک با حوصله به سخنان شما گوش می دهد کتابخوانی را ادامه دهید.
قبل از خواب ، هنگامی که کودک با شیئی بازی می کند و آن را روی زمین می غلتاند زمان مناسبی برای گوش کردن به کتاب خوانی شماست.

کتاب خواندن برای کودکان

به کودک امکان آشنا شدن با کتاب به شیوه خودش را بدهید. در این سن ، کودک دوست دارد اشیاء را بـِجَود، پاره کند، روی آنها بنشیند یا بایستد . بنابراین از کتابهای نرم ، پارچه ای و مقاوم استفاده کنید.
در این سنین ازکتاب هایی که در هر صفحه، یک تصویر کامل و مشخص دارند استفاده کنید. همچنین کتاب هایی در این سنین برای کودک جذاب است که داستان بسیار کوتاه و درباره موضوع هایی آشنا و مملوس با زندگی کودک دارند.
در این دوره اصلا سعی نکنید او را وادار کنید کلمه ها را درست ادا کند او حتی ممکن است برای اشیاء اسم مورد نظر خودش را بیان کند مثلا به ماشین بگوید بیب . وقتی اینطوری می گوید شما بگویید منظورت ماشینه؟

گردآورنده: سارا گودرزی

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *