کتاب خواندن کودکان

کتاب خواندن کودکان

کتاب خواندن کودکان

کتاب خوان کردن کودکان ازکودکی چه فوایدی به دنبال دارد؟

کتاب خوانی اگر به درستی صورت بگیرد ، می تواند سه نیاز بنیادی کودک را برآورده کند : نیاز عاطفی، شناختی و شخصیتی .
علاوه براینکه پایه های دانش و آگاهی را از کودکی برای بچه ها بنیان می گذاد ،خواندن کتاب با صدای بلند، اعتماد به نفس را در وجود کودکان پرورش داده و به آنان جرأت و توان ابراز وجود و طرح نظرات خویش را می دهد. این کار، به رشد و تصحیح قدرت گویایی بچه ها مدد می رساند.
گوش دادن و لب خوانی کودک به هنگام قصه گویی بزرگسالان برای آنان، سبب می شود که آن ها تنهایی وگوشه گیری را فراموش کرده و دقت بیشتری پیدا کنند.
چون قصه ها اکثرا جنبه های تخیلی و مهارتی دارند اندیشه و رفتار کودکان را تقویت می کنند.
کتاب خوانی برای بچه ها، تمرینی برای کسب مهارت های اجتماعی، تعامل و گفت وگو با دیگران و نیز تمرین و تجربه ای برای خوب گوش دادن به شمار می رود. .
گوش دادن به قصه برای کودک تمرینی برای گفت وگو و احترام گذاشتن به دیگران نیز تلقی می شود.
هرگاه به هنگام قصه خوانی و قصه گویی، بدون تکیه بر قصه کتاب، کودک را به مشارکت در ادامه دادن به قصه ترغیب کنیم، تعبیرها، اشاره ها، شخصیت پردازی ها و استفاده از واژه هایی که او برای بیان مقصود خود برمی گزیند، سبب تقویت تخیل و نیروی ابتکار در وجود کودک می شود.
فضای ایجاد شده به هنگام قصه خوانی، حس امنیت، دوستی و لذت دانستن و فهمیدن را در کودک به وجود آورده یا تقویت می کند.

کتاب خواندن کودکان

افزایش توجه و تمرکز در کودک
هنگام خواندن کتاب میزان توجه و تمرکز کودک بالا رفته و این خود زمینه ای است برای پیشرفتهای بعدی.
گسترش دایره واژگان:
در کتابخوانی، واژه‌ها به شکل صحیح خوانده می‌شوند و کودکان، هر واژه را که می‌شنوند، می‌آموزند. بچه‌ها آرام‌آرام با کلمات متنوع آشنا می‌شوند و دایره واژگانی ذهن آنها، گسترش پیدا می‌کند. همچنین تلفظ درست کلمات‌، به بچه‌ها کمک می‌کند تا سریع‌تر به زبان مادری خود تسلط یابند.در واقع قصه خوانی، گنجینه های واژگانی کودکان را پربار کرده و آنان را برای خواندن و نوشتن بهتر آماده می سازد.
افزایش قدرت تخیل:
در کتابخوانی، قدرت تخیل کودکان پرورش می‌یابد. آنها واژگان و جمله‌هایی را که شما می‌خوانید، می‌شنوند و همزمان تصاویر کتاب را تماشا می‌کنند. این شنیدن و دیدن، 2کلید برای گشودن دروازه تخیل کودکان است. ذهن خلاق بچه‌ها، دست به گسترش این داده‌ها می‌زند و آنها حین همراهی با روند کتابخوانی، همچنان به تصویر‌سازی‌‌های ذهنی خود ادامه می‌دهند. آنچه آنان می‌شنوند یک مطلب خاص است اما همین مطلب ویژه و یگانه، در تخیل هر یک از بچه‌ها، با تصاویر ذهنی و خیالی متفاوتی بازآفرینی می‌شود.

کتاب خواندن کودکان

مواجهه با موقعیت‌های متفاوت:
در کتابخوانی‌، افق فکری کودکان ما گسترش می‌یابد. آنها با شنیدن سطرسطر یک کتاب قصه و ورودشان به جهان داستانی، در حلقه موقعیت‌های تازه‌ای قرار می‌گیرند. این مواجهه فکری تجربه منحصر به فردی است که به بچه‌ها می‌آموزد چگونه در برابر موقعیت‌های متفاوت، چاره‌اندیشی کنند و چگونه در مورد عکس‌العمل‌های خود‌ با اعتماد به نفس تصمیم بگیرند.
ایجاد ارتباط:
کتابخوانی ارتباطی مفید میان والدین و کودکان ایجاد می‌کند و در این تعامل، اندیشه و روح فرزندان خانواده، آرام آرام تغذیه می‌شود.
اهمیت دادن به کودک
وقتی برای بچه‌ها کتاب می‌خوانیم،کاملا آزاد، وقت خود را به کودکان اختصاص می‌دهیم‌، برای آنها با صبر و حوصله کتاب می‌خوانیم و این کار به فرزندان اثبات می‌کند که چه‌قدر برای ما اهمیت دارند.

گردآورنده : سارا گودرزی

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *