کتاب مناسب برای کودکان

کتاب مناسب برای مطالعه کودکان چه مشخصاتی دارد ؟

کتاب مناسب کودک، کتابی است که والدين هم از خواندن آن لذت ببرند، با اين وجود، هنگام انتخاب کتاب برای کودک، بايد به سليقه و علاقه خود او، بيشترين توجه را داشت.با خواندن آن، کودک شما دانستنیهایی درباره جهان پیرامون خود بیاموزد.به شما کمک می کند که آنچه درذهن خود دارید، بیان کنید.به کودک کمک می کند تا احساس خوب و مثبتی از خود داشته باشد و به قابلیت های تازه خود پی ببرد.به کودک کمک کند که بداند در دنیای اطراف او کودکان دیگری هم هستند که شرایط و احساسات مشابهی با او دارند.به کودک کمک کند تا مفاهیم و معانی ارزشها، سنتها، خانواده، جامعه و… را درک کند.هدف کمک به رشد کودک است؛ بنابراین زبان و مضمون کتاب‌ها باید با این هدف انطباق داشته باشد. کتاب‌های جذاب، پرکشش و سرگرم‌کننده را انتخاب کنید.
از خرید کتاب‌هایی که قهرمانان آن‌ها کودکان بدبختی هستند که مدام تحقیر می‌شوند، بپرهیزید.
در کتابخوانی برای بچه‌ها، تفاوت سنی آنها با یکدیگر، کار را کمی دشوار می‌کند. کودکان شما به‌دلیل تفاوت سن، نمی‌توانند به‌طور یکسان با مطلب ارتباط برقرار کنند و از آن لذت ببرند.یک بچه پنج‌ساله و یک بچه دوساله را در نظر بگیرید. آنها برادرند، کسانی هستند که در یک خانه زندگی می‌کنند اما آن دو، دلبستگی‌های متفاوتی دارند. کتاب‌های پسر دوساله به خاطر سادگی مطالب، برای پسر پنج‌ساله، سرگرم‌کننده و جالب توجه است درصورتی که کتاب‌های این پسر، ممکن است برای برادر کوچک او، خیلی سخت باشد. حین کتابخوانی برای این دو کودک دائما می‌بایست به خاطر همراهی با فرزندی که کوچک‌تر است، خواندن را متوقف کنید یا صفحات را دوباره بخوانید، زیرا بچه دوساله از نظر درک مفاهیم، نسبت به برادر پنج‌ساله خود، در مرحله‌ متفاوتی از شناخت قرار دارد.
این نکته مهم را همیشه بیاد داشته باشید که هیچگاه بیش از حد به مطالعه کتاب اصرار نکنید. چون این امر نتیجه معکوس دارد و کودک را از کتاب گریزان می سازد . هنگامی که کودک به دلايلی علاقه و توجهی به خواندن نشان نمی دهد، او را وادار به مطالعه کردن نکنيد، بلکه در صورت عدم تمايل او، می توانيد خواندن رابه زمان بهتری موکول کنيد.
شب‌ها، پیش از خواب، خواندن قصه برای کودک در ایجاد عادت نسبت به مطالعه اهمیت به‌سزایی دارد؛ زیرا وقتی کودک در رختخواب باشد، عوامل ایجاد حواس‌ پرتی به حداقل می‌رسد و از طرف دیگر کودک، قبل از خواب از حضور والدین‌اش در کنار خود احساس آرامش می‌کند. کودکی که مزه‌ی لذت‌بخش قصه‌های پیش از خواب را درک کند، خود نیز به سمت کتاب خواندن گرایش خواهد یافت. فرقی نمی‌کند کتابی که برای فرزندتان می‌خوانید، داستان یا رمان باشد؛ اما ضروری است موضوع کتاب، مورد توجه باشد.

 گردآورنده : سارا گودرزی

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *