کدام غذا؟ چه‌مقدار؟ کی؟

کدام غذا؟ چه‌مقدار؟ کی؟

کدام غذا؟ چه‌مقدار؟ کی؟

شیر مادر تا ۴ الی ۶ ماهگی بهترین غذا برای نوزاد است و شیرخواران تا رسیدن به این سن نیاز به غذای دیگری ندارند، ولی بعد از ۴ ماهگی باید همراه شیر مادر دادن غذای کمکی را شروع کرد. رعایت دقیق نکات زیر می‌تواند در این مورد مؤثر باشد:

۱. موادغذائی را باید به‌تدریج به غذای نوزاد شیرخوار اضافه کرد.
۲. ابتدا باید از یک نوع غذای ساده شروع کرد و سپس به مخلوطی از غذاها رسید.
۳. میزان غذای کودک در این مرحله باید از مقدار اندک شروع شود (یک قاشق مرباخوری) و به‌تدریج بر تعداد آن افزوده شود.
فاصله زمانی اضافه کردن موادغذائی گوناگون به شیرخواران حدود ۵ تا ۷ روز است. به این ترتیب نوزاد باید به غذای اول اشتیاق نشان داده و عادت کند و سپس غذای جدید را به او بدهید.
کدام غذا؟ چه‌مقدار؟
غلات به‌ویژه برنج به‌علت سهولت هضم آن، اولین گروه غذائی است که مادران می‌توانند به‌عنوان غذای تکمیلی به نوزاد خود بدهند. بهترین روش، استفاده از لعاب برنج است. از یک بار در روز به اندازه یک قاشق مرباخوری شروع کرده و مقدار آن را به‌تدریج به ۱۰ قاشق برسانید.
از هفته دوم می‌توان از فرنی، شیربرنج و حریره بادام استفاده کرد. از هفته سوم می‌توان آب‌میوه، هفته چهارم سبزیجات پخته و له شده را به غذای کودک اضافه کرد.
هفته پنجم زمانی است که می‌توان به اندازه نصف قاشق چای‌خوری، زرده تخم‌مرغ سفت شده را در آب یا شیر حل کرده و به کودک شیرخوار داد. از هفته ششم می‌توانید با گوشت و سبزیجات مختلف و کمی برنج و آرد سوپ تهیه کرده، کاملاً مخلوط و نرم کنید و به کودک بدهید. از هفت ماهگی می‌توان تکه‌ای نان یا بیسکویت یا میوه سفت که برای جویدن مناسب هستند به نوزاد داده تا عمل تکاملی جویدن دچار اختلال نشود. بعد از اینکه کودک شما مرز یک سالگی را پشت سر گذارد می‌تواند از غذای سر سفره استفاده کند.

ویرایش و تلخیص:آکاایران

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *