کنترل ادرار و مدفوع در کودکان

کنترل ادرار و مدفوع در کودکان

 چگونه توالت رفتن و کنترل ادرار و مدفوع را به کودکانمان آموزش دهیم؟

به نشانه ها و علائم نیاز کودک به دستشویی رفتن ، مانند دست بردن کودک به میان پاهایش دقت و توجه داشته باشید. بدین ترتیب شاید بتوانید به موقع او را به دستشویی برسانید.
در مدتی که بچه ، توالت رفتن را یاد می گیرد، لباسهایی به او بپوشانید که درآوردن آن ها ساده و آسان باشد. شلوارهایی که فقط کش کمر دارند، مناسب ترند زیرا بسهولت میتوان آن ها را پایین کشید یا درآورد ، در مقابل درآوردن شلوارهایی که زیپ و دکمه دارند ، دشوارتر خواهد بود.
به طور تقریبی در نظر داشته باشید که کودکتان چه مقدار مایعات نوشیده است.آموزش توالت در صورتی موفق خواهد بود که با تعریف و تمجید همراه باشد. شایسته است بدانید با تعریف و تمجید رفتارهای مناسب را در کودک تثبیت خواهید نمود.
به دفعات در طول روز از کودک بپرسید جیش نداری ؟، پی پی نداری ؟ این سوال را هر چه بیشتر تکرار کنید بهتر است.قبل از خروج از منزل ، کودک را به دستشویی ببرید تا ادرار کند.
نکته مهم و اساسی در امر آموزش این است که پشتکارو استمرار داشته باشید. اگر نتیجه رضایت بخش نیست، نا امید نشوید و آموزس را به همان شکل پیش ببرید. در خانه دیگران از پوشک استفاده نکنید زیرا او متوجه نمی شود که چرا بعضی اوقات باید پوشک داشته باشد و در برخی مواقع نیازی به پوشک نیست و این امر در نهایت موجب سر درگمی وی می شود.
آرام و با اعتماد به نفس رفتار کنید و با نگرانی ، اضطراب ، سرزنش تنبیه و عجله به آموزش لطمه نزنید.گاهی اوقات کودکان پس از اینکه توالت رفتن را می آموزند، قادر به کنترل مناسبی نخواهند بود و در شلوارشان ادرار یا مدفوع می کنند. این موضوع بخصوص وقتی کودک بسیار هیجان زده است ، بیشتر اتفاق می افتد چون او به دنبال هیجان های شدید ،تمرکز و کنترل کافی خود را از دست می دهد. دراین مورد خود او هم متاسف و ناراحت خواهد شد پس موضوع را بیش از حد بزرگ نکنید.

 گردآورنده : سارا گودرزی

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *