کودکان لجباز و پرخاشگر

کودکان لجباز و پرخاشگر

کودکان لجباز گاه شما را به مرز جنون می رسانند
پدر و مادر شدن به غیر از احساس شادمانی درد سرهای فراوانی نیز به دنبال دارد.درست مانند این است که یک قرار داد بیست و چند سال امضا کرده باشید.آرزوهای ضد و نقیض بسیاری هستند که در سرتاسر دوران کودکی وجود دارند و حتی به سالهای نوجوانی هم کشیده میشوند.
والدین صبر داشته باشند …
کودکان با ذهنیتی مخصوص خودشان متولد میشوند برخی از کودکان نسبت به سایرین لجباز ترند.همه کودکان گاهی لجبازی میکنند و این رفتار میتواند علل گوناگونی داشته باشد.
علت لجبازی میتواند ترس های غیر منطقی یا مقاومت در برابر تغییر باشد.لجبازی کودکان گاهی موجب شرمندگی شما میشود.در چنین مواقعی واکنش والدین خشم و عصبانیت است.چرا که احساس میکنند رفتار کودک در تقابل با قدرت و اختیار آنهاست.با این وجود پدر ها و مادر ها نمیدانند که خشم آنها فقط به آتش لجبازی بیشتر کودک دامن میزند.در این گونه مواقع والدین باید صبور باشند.در وهله اول باید ریشه لجبازی کودک را کشف کنند.باید آرام و خونسرد و با دانش و درک کافی فکر کنند تا این موقعیت ها را به لحظاتی مسرت بخش بدل کنند.آنها باید بینش خود را بر اساس رفتار کودک تنظیم کرده و آرامش و خونسردی را پیشه کنند.نکاتی که میتوانند کار ساز باشند:
لجبازی را یک حرکت منفی ندانید.بلکه به آن با دید مثبت نگاه کنید…
لجبازی کودک میتواند نشانه این باشد که او به فکر خودش است و میتواند قاطعانه افکار و عقاید خود را به زبان آورد.اگر موضوع چندان جدی نیست هیچ ضرری ندارد که با کودک خود مذاکره کنید و به توافق برسید)
بیش از حد واکنش نشان ندهید…
دیدگاه خود را به آرامی برای کودک شرح دهید.گاهی اوقات بهترین روش مقابله با بی ادبی کودک این است که در این باره با او گفتگو کنید.و سعی کنید زمانی با او حرف بزنید که هر دو آرام شده باشید.

مشکل را شناسایی کنید و به کمک خود کودک دنبال راه حل بگردید..
.به این ترتیب او دیگر شما را دشمن خود نمیداند.اگر از کودک خواستید کاری را انجام دهد برای پیشگیری از مشاجره مزاحم کار او نشوید.

رفتار محترمانه ای نسبت به کودک داشته باشید و به او احترام بگذارید…
(میدانید که هر شخص در خانه حق خاص خود رادارد)روش های تربیتی ما بزرگتر ها احترام ناشی از ترس کودک را به همراه دارد.وقتی از کودک میخواهید کاری انجام دهد قاطع باشید.شما که نمیخواهید در حقتان لطف کند.
همچنین عواقب نا فرمانی را به او متذکر شوید.
یکی از روش های احترام گذاشتن به کودک این است که در روش های انظباطی خود مهربان و قاطع باشید.مهربانی نشانه احترام شما به کودک و قاطعیت نشانه احترام شما برای کاری است که باید انجام شود.
5.
از کودک درخواستهای منطقی کنید…
یادتان باشد درخواستهای شما از کودک باید منطقی باشد.فراموش نکنید وقتی کودک همکاری میکند و رفتار خوبی را از خود نشان میدهد او را تشویق کنید.(زیرا دوباره به کار خوب خود روی می آورد که به این حالت در علم زیست شناسی شرطی شدن فعال گویند)
کودک لجباز احساس میکند یکی باید برنده شود و دیگری باید ببازد.برای چنین حالتی طرز فکر برنده_برنده بهترین راه حل است.

گرداورنده : سارا گودرزی

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *