یاد دادن دستشویی رفتن به کودکان

یاد دادن دستشویی رفتن به کودکان

یاد دادن دستشویی رفتن به کودکان

برای یاد دادن توالت رفتن چکار باید کرد؟

برای آموزش از راه های زیر استفاده کنید:

ـ آموزش توالت رفتن را ابتدا به صورت تئوري شروع كنيد كودك از بدن خود آگاهي يابد و در مورد چگونگي به وجود آمدن و خروج ادرار و مدفوع برايش توضيح دهيد ( كودك بايد بداند كه ادرار و مدفوع بخشي از بدن او نيست ) نام اشياء محل ها و دستورات ساده را براي او توضيح دهيد.

ـ حتما حالت های کودک را هنگام دفع می شناسید؛ وقتی گوشه ای کز کرده و دارد در پوشکش مدفوع می کند یا حالت ادرار کردن گرفته است، به سراغش بروید و به او بگویید که می دانید مشغول چه کاری است. این زمان بهترین موقع آموزش مفاهیم است: «داری پی پی می کنی؟ بدو برویم پوشکتو عوض کنم. کثیف شدی، باید بریم توالت بشورمت تمیز بشی و پوشک خشک برات بپوشونم» وقتی این داستان مرتب و چند بار در روز تکرار شود، او تفاوت بین پوشک خیس و خشک را می فهمد.

اگر کودکتان به شما می گوید در حال ادرار یا مدفوع است، حرفش را نشنیده نگیرید زیرا او این موضوع را گفته تا پاسخ فوری عوض کردن پوشک را بگیرد. اگر این مفهوم را درک کند، سررشته کار را در دست گرفته اید اما باید رابطه بین احساس دفع و رفتن به توالت را بفهمد. سعی کنید با توالت ناآشنا نباشد. هر وقت شما یا پدرش یا حتی خواهر و برادرش می خواهید به دستشویی بروید، به او بگویید که الان احساس دفع دارید و می خواهید به دستشویی بروید.

یاد دادن دستشویی رفتن به کودکان

ـ کلمات مربوط به توالت رفتن را به او یاد بدهید. کودک نیازمند است با واژه های مربوط به توالت رفتن آشنا شود. مهم این است که کلماتی به کار ببرید که برای کودک قابل فهم باشد، مهم نیست چه کلماتی است.

ـ هنگامی که کودک خودش به توالت می‌رود،‌ او را تشویق کنید. اما اگر کودک دفع انجام نداد،‌ او را سرزنش نکنید. در مقابل كودك شكيبا باشيد.

ـ در مرحله آموزش باید آمادگی لازم برای مواجه شدن با دستشوئی کردن های ناگهانی کودک و کثیف شدن منزل باشید و درتمام مراحل سعی نمایید که عصبانیت خود را نسبت به این رفتار کودک نشان ندهید کودکان به راحتی احساس شما را می فهمند و زمانی که متوجه شوند شما نسبت به مدفوع آنها دیدی منفی دارید ممکن است در مراحل دفع دچار مشکل گردند.

یاد دادن دستشویی رفتن به کودکان

ـ به کودک پاداش بدهید:
هربار که کودک، در توالت عمل دفع را هرچند بسیار کم انجام داد، او را تحسین کنید و به او پاداش بدهید. پیشرفت های کودک را به او یادآوری کنید.

ـ كودك بايد مسئوليت كارهاي خود را به عهده بگيرد مثلا زمانی که لباس خود را کثیف می کند، براي شستن لباس زير يا شلوار كثيفش از او كمك بگيريد.

ـ برخی والدین از این مسئله شکایت دارندکه زمان بسیاری را برای نشستن کودکشان بر روی لگن صرف می‌کنند در نهایت کودک دستشوئی نکرده از روی لگن بلند می شود به هیچ وجه عصبانی نشوید به او اجازه دهید مدتی بدون پوشک باشد و لگن در دسترس تان باشد و حتی اگر بدون انجام دستشوئی از روی لگن برخواست وی را برای همان مدتی که روی لگن نشسته است تشویق کنید.

 گردآورنده : فریبا نقدی

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا 

، ، ،

2 thoughts on “یاد دادن دستشویی رفتن به کودکان

  1. با سلام
    مطالب خيلي خوب و مفيدي را ارائه كرديد . فقط نمي دانم از چه سني شروع كنم ؟ چون دخترم يكسال و شش ماه دارد . ممنون

    1. سلام لطفا مشکل خود را در قسمت پرسش و پاسخ مطرح کنید تا دکتر اسما عاقبتی راهنماییتون کنند با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *