نماد سایت مهارت های فرزندپروری

مراحل رشد اخلاقی کودکان

رشد مراحل اخلاقی در کودکان از دیدگاه کلبرگ

طبق نظریه “کلبرگ” کودک در مسیر رشد اخلاقی از چهار مرحله عبور می کند :کودک خوب و بد را براساس عواقب کار انجام می دهد .این مرحله که حدودا از 3 تا 6 سالگی ادامه دارد مفهوم خوب و بد برای کودک بدین گونه است : در قبال کاری که انجام می دهد اگر تنبیه شود آن کار را بد تلقی خواهند کرد . وقتی در این دوره به کودک بگویید چرا دروغ بد است خواهد گفت چون تنبیه می شوم و درک دیگری از کار بد ندارد.

کودک خوب و بد را بر اساس پاداش گرفتن تشخیص می دهد . این مرحله نیز در 3 تا 6 سالگی رخ می دهد و کودک در قبال کاری که انجام می دهد تنها به پاداش گرفتن فکر می کند .
کودک در این دو مرحله به چیزی فرا تر از تشویق و تنبیه توان فکر کردن ندارد.
کودک مفهوم خوب و بد را بر اساس تایید دیگران می انگارد .
اگر مراجع قدرت ( والدین واطرافیان ) کاری را تایید کنند ، آن کار خوب و اگر تایید نکنند بد خواهد بود . کودک از 7 تا 13 سالگی کارها را بر اساس بچه خوب ، بچه بد انجام می دهد . مثلا دزدی را به این دلیل بد می داند که آدمهای بد دزدی می کنند .در این مرحله بیشتر نگاه کودک مقبولیت در اجتماع یا به معنای دیگر “آبرو” است .
مفهوم خوب و بد به دلیل نفس کار بد و خوب تعریف می شود .
یعنی دزدی بد است چون اموال دیگران از آن خوشان است وحق ما نیست . و این بالاترین رشد اخلاقی است .
حال ببینید در جامعه عبور از چراغ قرمز یا ریختن آشغال در خیابان بر اساس کدامیک از مراحل رشد اخلاقی صورت می گیرد .
باید والدین به کودک کمک کنند تا به مرحله چهارم رشد اخلاقی دست یابد .این نکته را هرگز فراموش نکنید که کودک زیر شش سال با مفاهیم قرض ، شراکت ، قول دادن همکاری ، مشارکت و… آشنا نیست مگر اینکه متناسب با سنشان آنهم در بازی های خاص این مفاهیم را آرام آرام به انها آموزش دهیم .
همچنین مفاهیمی مانند خدا، ترس ، مرگ و جنسیت در ذهن آنها با آنچه در ذهن ماست تفاوت دارد . والدین باید آموزش ببینند که کی و چگونه این مفاهیم را برای آنها روشن کنند وگرنه به کودک آسیب خواهند زد .

 گردآورنده : سارا گودرزی

خروج از نسخه موبایل