نماد سایت مهارت های فرزندپروری

اهميت شير مادر و از شير گرفتن كودك نوپا

اهميت شير مادر و از شير گرفتن كودك نوپا

چرا تغذيه با شير مادر در سال دوم زندگي يك ضرورت است؟

زيرا:

اهميت شير مادر و از شير گرفتن كودك نوپا

چه زمان بايد كودك را از شير گرفت؟

زمان از شير گرفتن در كشورهاي مختلف، متفاوت است و نظرات متنوعي در اين زمينه وجود دارد. شيرمادر تا 7 ماهگي اثرات ثابت شده در پيشگيري از ابتلا به بسياري از بيماريها در مادر و كودك دارد. انجمن متخصصين پزشكي اطفال در آمريكا شيردهي تا يك سال را ضروري مي داند و سازمان جهاني بهداشت تداوم شيردهي تا پايان دو سالگي كودك را قويا توصيه مي كند. آخرين اطلاعات و توصيه ها سنين 2 تا 4 سالگي را پيشنهاد مي كنند. با اين حال تصميم در مورد از شير گرفتن بستگي به شرايط جسمي- رواني مادر و كودك و ويژگي هاي خانواده دارد.

چگونه بايد كودك را از شير گرفت؟

بهترين روش براي از شير گرفتن روش تدريجي است كه همراه با عشق و علاقه بوده و هم براي مادر و هم براي كودك بسيار راحت تر است و بدون مشكل و در طي چند ماه اتفاق مي افتد. بنابراين بعد از 2 سال كامل كه كودك از شير مادر بهره مند شده و در روز 5 وعده غذا (سه وعده غذاي اصلي و 2 ميان وعده) مي خورد و مايعات را هم با ليوان مي نوشد مي توان يك تا دو وعده شير پاستوريزه يا آب ميوه را جايگزين شير مادر نمود. در اين زمان نقش مادر آن است كه خود پيشنهاد شير دادن نكند و اگر زماني هم كودك تمايل به شير خوردن داشت از او دريغ ننمايد، به ويژه وقتي كودك بيمار باشد كه فقط اشتها به خوردن شير دارد و غذاي ديگري را تحمل نمي كند.

در اين روش چون از شير گرفتن آرام آرام است مشكلات عصبي، رواني و تغييرات هورموني مادر كه در يكباره از شير گرفتن اتفاق مي افتد بوجود نمي آيد و كودك نيز دچار ضربه رواني نمي شود. به اين ترتيب كودك كم كم علاقه به شير خوردن را از دست مي دهد و ممكن است خودش يكباره آن را كنار بگذارد.

اهميت شير مادر و از شير گرفتن كودك نوپا

انجام چه كارهايي مي تواند از شير گرفتن را براي مادر و كودك آسانتر كند؟

پيشنهاد مي شود مادران عزيز از توصيه هاي زير كه فقط به عنوان يك راهنما است، استفاده كنند. ممكن است بتوانيد با استفاده از اين راهنما، مورد جديدي را ابداع كنيد كه براي موقعيت زندگي و رابطه شما با فرزندتان كارآمدتر باشد. نكته مهم اين است كه در اين فرآيند كودك و مادر نبايد آسيب ببينند.

اهميت شير مادر و از شير گرفتن كودك نوپا

بعد از قطع شير دهي، چه تغييراتي بوجود مي آيد و وظيفه مادر چيست؟

منبع: تغذيه در سال دوم
انجمن ترويج و تغذيه با شير مادر

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

خروج از نسخه موبایل