نماد سایت مهارت های فرزندپروری

کودکان با استعداد

کودکان با استعداد

والدین چگونه کودکان بااستعداد را تشخیص دهند؟

اولین لحظه‌ای که فرزندتان را در آغوش می‌گیرید، برای همیشه در ذهن‌تان حک می‌شود و برای تمام عمر، به یاد آوردن آن لحظه استثنایی، لبخند را به لب‌ها‌یتان می‌آورد و قلبتان را لبریز از شادی می‌کند. در لحظات اول تولد، پدر و مادر تنها به سالم بودن فرزند خود فکر می‌کنند و در سال‌های بعد از تولد است که افکاری مثل هوش، خلاقیت، استعداد، مسائل دوران بلوغ، انتخاب مدرسه، شغل و… به ذهنشان خطور می‌کند و تمام زندگی پدر و مادر را دربرمی‌گیرد و از همین سال‌هاست که پدر و مادر فراموش می‌کنند که در لحظه اول تولد تنها به سالم بودن فرزندشان فکر می‌کرده‌اند و اکنون همان هدیه خداوند را این چنین تحت فشار قرار می‌دهند و او را به خاطر موضوعات پیش‌پاافتاده و جزئی، عذاب می‌دهند.
بچه‌های با استعداد، خیلی زود استعدادهای خاص خود را نشان می‌دهند. در اکثر خانواده‌ها همین مسئله باعث بروز دردسرهای فراوانی برای بچه‌ها می‌شود و سطح توقع خانواده‌ها از آنها را بالا می‌برد.

کودکان با استعداد

بچه‌های با استعداد، معمولا با خصوصیات زیر شناخته می‌شوند:
1- قادرند جملات کاملی را به زبان بیاورند، در حالی که بچه‌های هم سن و سال آنها تنها کلمات محدودی را می‌دانند.
2- سؤالات بچه‌های بااستعداد، معمولا از مشاهدات دقیق و بسیار ریز آنها حکایت دارد که کمتر کسی متوجه اینگونه جزئیات و ظرافت‌ها می‌شود.
3- آنها می‌توانند سخت‌ترین معماها و چیستان‌ها را به‌راحتی حل کنند.
4- آنها در سنین پایین می‌توانند به راحتی اعداد، الفبا، رنگ‌ها و شکل‌های هندسی را یاد بگیرند.
5- برخی از بچه‌های با استعداد در سنین بسیار پایین، استعداد چشمگیری در نواختن آلات موسیقی از خود بروز می‌دهند.
برخی از والدین با خواندن مشخصات بچه‌های با استعداد و باهوش، به سرعت اینگونه مشخصات را با مشخصات فرزندان خود مقایسه می‌کنند و در برخی موارد آنچنان دچار یأس و ناامیدی می‌شوند که در کوتاه‌ترین زمان به پزشک مراجعه می‌کنند و مشکل فرزند خود را با او در میان می‌گذارند! ولی توصیه ما به شما این است که در وجود فرزندتان به جای کاشتن حس مقایسه، عشق و لذت از یادگیری، حس مسئولیت‌پذیری، قدرت تخیل و عطوفت را به‌وجود آورید و مطمئن باشید که در این صورت، فرزند شما هیچ تفاوتی با بچه‌های به ظاهر بااستعداد نخواهد داشت

گرداورنده : سارا گودرزی

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

خروج از نسخه موبایل