نماد سایت مهارت های فرزندپروری

کودکان بیش فعالی

در ارتباط با کودکان بیش فعال علاوه بر مصرف دارو از چه درمانهای کمکی میتوان کمک گرفت

مصرف دارو به‌تنهایی غالبا” و نمی‌تواند نیازهای جامعه کودکان مبتلا به این اختلال را برآورده سازد و فقط یک جنبه از برنامه چند وجهی درمان این اختلال محسوب می‌شود. گروه‌های مهارت‌های اجتماعی، آموزشی والدین کودکان ADHD و مداخلات رفتاری در مدرسه به خانه اقلاً در درمان کلی کودکانی ADHD مؤثر می‌باشد. ارزیابی و درمان اختلالاتِ هم‌زمان یادگیری یا سایر اختلالات روان‌پزشکی حایز اهمیت می‌باشد. به کودکان تحت درمان با دارو باید هدف از تجویز دارو توضیح داده شود و مفاهیم نادرستی که برخی از این کودکان در مورد خود به کار می‌برند (من دیوانه هستم) کنار گذاشته شود.
گروه درمانی با هدف اصلاح مهارت‌های اجتماعی و افزایش عزت نفس و حس موفقیت در کودکان مبتلایی که در زمینه‌های گروهی به خصوص در مدرسه دچار مشکلات کارکردی زیادی هستند می‌تواند بسیار مفید باشد.بازی درمانی به خصوص بازی‌های گروهی می‌تواند مبتلایان را در افزایش هرگونه فعالیت گروهی و مشارکت گروهی کمک کند.
مسئولیت دادن به کودکان و ایجاد تسلط در انجام فعالیت‌ها می‌تواند از عوامل مؤثر در برنامه‌ریزی درمان شناختی باشد. (کاپلان،1389) (روان‌شناسی مرضی کودک،1389) به طور کلی روش درمانی کودکان ADHD روان‌درمانی و دارو درمانی است. یکی از بهترین روش ها موظف کردن این کودکان به گزارش اعمال خلاف دیگران است که باعث می‌شود کودک کمتر فرصت خراب‌کاری و شیطنت داشته باشد. به خاطر انرژی زیادی کودکان ساعات بیکاری آن‌ها را با ورزش و سایر فعالیت‌ها می‌توان انرژی آن‌ها را مصرف کرد. بازی ،استراحت، خواب کافی به موقع، جلوگیری از ماندن در فضای بسته مثل اتومبیل و کنترل شرایط محیطی این کودکان از عوامل مؤثر دیگر به شمار می‌رود. (روان‌شناسی کودکان و نوجوانان استثنایی،1389)

 گردآورنده : سارا گودرزی

خروج از نسخه موبایل