نماد سایت مهارت های فرزندپروری

با اضطراب جدایی کودک چگونه برخورد کنیم؟

با اضطراب جدایی کودک چگونه برخورد کنیم؟ یکی از ویژگی های کودکان شش تا هجده ماهه این است که بیش از حدّ به اعضای خانواده ـ بویژه مادر ـ وابسته هستند یعنی اگر مادر بخواهد اتاق را ترک کند یا حتّی به سمت در برود، به طور معمول با اعتراض یا نارضایتی شیرخوار مواجه خواهد شد. به خاطر بسپارید؛ او تا زمانی که شما را می بیند، هیچ مشکلی ندارد امّا به محض اینکه موفق به دیدنتان نشود، گریه را سر می دهد.

میزان وابستگی کودکان شش تا هجده ماهه و مدت زمان این دوره در بچّه های مختلف، متفاوت است امّا به طور معمول در نُه ماهگی شدت آن به اوج می رسد سپس بتدریج کاهش می یابد تا اینکه دوباره در هجده ماهگی بروز نماید. این ویژگی را اضطراب جدایی می نامند و دلیل آن این است که کودک به اندازه ی کافی بزرگ شده است که توانایی یادآوری و مقایسه را داشته باشد. بنابراین به طور کامل درک می کند که شما چه زمانی، درحال دور شدن از وی هستید و او این دوری را دوست ندارد چرا که از دفعه ی قبل که تنها مانده است، خاطره ی خوشی ندارد.

گاهی اضطراب جدایی، حتّی امکان انجام امور خصوصیتان ـ مانند دستشویی رفتن ـ را از شما سلب می کند و در این زمان احساس می کنید، صبر و تحمّل شما نیز همانند مثانه ی تان در آستانه ی سر ریز شدن است. درضمن اگر در این دوران تصمیم داشته باشید کار بیرون از منزل را از سر بگیرید؛ متوجه مشکلات ناشی از اضطراب جدایی خواهید شد.

چگونه باید با اضطراب جدایی برخورد کنید؟

برگرفته شده از کتاب مامان کافی

خروج از نسخه موبایل