نماد سایت مهارت های فرزندپروری

معلولیت محدودیت نیست

معلولیت محدودیت نیست
از ديدگاه سازمان جهاني بهداشت، معلوليت مجموعهاي اختلالات جسماني يا ذهني است كه شخص را از ادامه زندگي مستقل فردي و اجتماعي بازميدارد. بنابراين، اولاً: فرد معلول با فرد عادي تفاوتهايي دارد و براي رفع نيازهاي روزمره زندگياش نيازمند كمكهاي ويژه ميباشد و چنانچه كمكرساني به موقع انجام نگيرد با مشكلات متعددي مواجه خواهد شد؛ ثانياً: معلوليت ممكن است حادث از عوامل ارثي، سوانح و يا بيماريها باشد كه فرد را با مجموعهاي از اختلالات جسماني- رواني- اجتماعي مواجه ميسازد كه مانع ادامه زندگي مستقل ميگردد و مشاركت او را در يك يا چند فعاليت زندگي محدود ميسازد؛ ثالثاً: معلوليت به عنوان ناتواني موقت يا دائم، كلي يا جزئي، ثابت يا متغير در هر جامعه و با هر وضع فرهنگي- اجتماعي كم و بيش وجود دارد و زندگي اطرافيان را نيز متاثر ميسازد.
با توجه به تنوع تعريفات در خصوص معلوليت ما به تعدادي از آنها در ادامه مطلب اشاره خواهيم كرد.
ـ معلوليت عبارت است از ناتواني در انجام تمام يا قسمتي از ضروريات عادي زندگي فردي يا اجتماعي به علت وجود يك نقص مادرزادي يا عارضي در قواي جسماني و رواني.
ـ معلول يعني هر شخصي كه در اثر نقص مادرزادي يا ساير ناهنجاري هاي جسمي، ذهني و حسي از انجام يك يا چند فعاليت اساسي در زندگي روزمره ناتوان باشد.
ـ معلول به فردي اطلاق ميشود كه بر اثر ضايعه جسمي و يا رواني و يا ضايعهاي توأم (ناشي از توارث، جنگ و حادثه) اختلالي قابل توجه و مستمر در سلامت و كارآيي عمومي بدن و يا در شئون اجتماعي و حرفهاي او به وجود آيد. يا به گونهاي كه اختلال مذكور از استقلال وي در زمينههاي شخصي و اجتماعي و اقتصادي مي‌كاهد.
انواع معلولیت‌ها ‌
معلولیت‌های جسمی شامل‌ ‌موارد زیر است: ‌
الف) معلولیت‌های حواسی‌: مانند نابینایی و ناشنوایی؛‌‌ ‌
‌ب) معلولیت‌‌‌های حرکتی: شامل انواع نقص عضوها، ضایعات نخاعی و ناهنجاری‌های‌ ‌مربوط به اسکلت و عضلات؛‌‌
‌‌ج: معلولیت‌ ‌احشای داخلی: شامل ناهنجاری‌های قلبی – عروقی، تنفسی، کلیوی و‌ ‌غیره؛‌‌ ‌
‌معلولیت ذهنی شامل موارد‌ ‌زیر است‌‌: ‌‌الف: عقب‌ماندگی‌‌ ‌ذهنی‌‌ ‌‌ب: بیماری‌ ‌روانی

منابع:
شفیعآبادی، عبدالله (1382). توانبخشی شغلی و حرفهای معلولان. اصفهان : جنگل
براتی سده، فرید و داورمنش، عباس (1385). مقدمه اي بر اصول توانبخشي معلولان. تهران: رشد
http://vista.ir
گردآورنده: فریبا نقدی

خروج از نسخه موبایل