معلولیت محدودیت نیست

معلولیت محدودیت نیست

معلولیت محدودیت نیست
از ديدگاه سازمان جهاني بهداشت، معلوليت مجموعهاي اختلالات جسماني يا ذهني است كه شخص را از ادامه زندگي مستقل فردي و اجتماعي بازميدارد. بنابراين، اولاً: فرد معلول با فرد عادي تفاوتهايي دارد و براي رفع نيازهاي روزمره زندگياش نيازمند كمكهاي ويژه ميباشد و چنانچه كمكرساني به موقع انجام نگيرد با مشكلات متعددي مواجه خواهد شد؛ ثانياً: معلوليت ممكن است حادث از عوامل ارثي، سوانح و يا بيماريها باشد كه فرد را با مجموعهاي از اختلالات جسماني- رواني- اجتماعي مواجه ميسازد كه مانع ادامه زندگي مستقل ميگردد و مشاركت او را در يك يا چند فعاليت زندگي محدود ميسازد؛ ثالثاً: معلوليت به عنوان ناتواني موقت يا دائم، كلي يا جزئي، ثابت يا متغير در هر جامعه و با هر وضع فرهنگي- اجتماعي كم و بيش وجود دارد و زندگي اطرافيان را نيز متاثر ميسازد.
با توجه به تنوع تعريفات در خصوص معلوليت ما به تعدادي از آنها در ادامه مطلب اشاره خواهيم كرد.
ـ معلوليت عبارت است از ناتواني در انجام تمام يا قسمتي از ضروريات عادي زندگي فردي يا اجتماعي به علت وجود يك نقص مادرزادي يا عارضي در قواي جسماني و رواني.
ـ معلول يعني هر شخصي كه در اثر نقص مادرزادي يا ساير ناهنجاري هاي جسمي، ذهني و حسي از انجام يك يا چند فعاليت اساسي در زندگي روزمره ناتوان باشد.
ـ معلول به فردي اطلاق ميشود كه بر اثر ضايعه جسمي و يا رواني و يا ضايعهاي توأم (ناشي از توارث، جنگ و حادثه) اختلالي قابل توجه و مستمر در سلامت و كارآيي عمومي بدن و يا در شئون اجتماعي و حرفهاي او به وجود آيد. يا به گونهاي كه اختلال مذكور از استقلال وي در زمينههاي شخصي و اجتماعي و اقتصادي مي‌كاهد.
انواع معلولیت‌ها ‌
معلولیت‌های جسمی شامل‌ ‌موارد زیر است: ‌
الف) معلولیت‌های حواسی‌: مانند نابینایی و ناشنوایی؛‌‌ ‌
‌ب) معلولیت‌‌‌های حرکتی: شامل انواع نقص عضوها، ضایعات نخاعی و ناهنجاری‌های‌ ‌مربوط به اسکلت و عضلات؛‌‌
‌‌ج: معلولیت‌ ‌احشای داخلی: شامل ناهنجاری‌های قلبی – عروقی، تنفسی، کلیوی و‌ ‌غیره؛‌‌ ‌
‌معلولیت ذهنی شامل موارد‌ ‌زیر است‌‌: ‌‌الف: عقب‌ماندگی‌‌ ‌ذهنی‌‌ ‌‌ب: بیماری‌ ‌روانی

منابع:
شفیعآبادی، عبدالله (1382). توانبخشی شغلی و حرفهای معلولان. اصفهان : جنگل
براتی سده، فرید و داورمنش، عباس (1385). مقدمه اي بر اصول توانبخشي معلولان. تهران: رشد
http://vista.ir
گردآورنده: فریبا نقدی

، ، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *