توصیه های زمستانه برای پیشگیری از بیماری

توصیه های زمستانه برای پیشگیری از بیماری

توصیه های زمستانه برای پیشگیری از بیماری

توصیه های زمستانه برای پیشگیری از بیماری زمستان که از راه می رسد، بیماری های میکروبی و ویروسی فراگیر می شود. تفاوتی نمی کند که شما باردارید یا شیر می دهید و یا فرزند کوچکی در خانه دارید؛ به هرحال سلامت شما یعنی سلامتی آن ها! اگر می خواهید تمام طول زمستان را در سالن های انتظار مطب پزشکان داخلی و متخصصان اطفال هدر ندهید با ما همراه باشید و به این توصیه ها عمل کنید.

جنبه های بهداشتی برای مامان ها

دست هایتان را به طور مرتب بشویید

آیا می دانستید تعداد میکروب های روی میزکار شما ۴۰۰ برابر بیشتر از تعداد میکروب های روی توالت فرنگی است؟ حتی اگر یکی از همکارانتان به سرماخوردگی ویروسی مبتلا شده باشد، بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا، شستن مرتب دست هاست. میکروب ها بسیار فرصت طلب هستند و به راحتی از طریق دست و با لمس اشیای آلوده و یا استنشاق ذرات آلوده معلق در هوا، به بدن ما منتقل می شوند؛ همانطوری که در جایگاه یک مامان خوب، همیشه به بچه ها توصیه می کنید تا قبل از غذا خوردن و بعد از رفتن به دستشویی دست هایشان را بشویند، لازم است که خودتان هم قبل از تهیه غذا برای کودکان یا تعویض پوشک آن ها دست هایتان را به دقت با آب و صابون بشویید تا تعداد میکروب ها کمتر شود؛‌ البته شستن دست به تنهایی کافی نیست؛‌ حتما باید دستانتان را با یک حوله تمیز و یا دستمال کاغذی به دقت خشک کنید.

بینی تان را پاک کنید

حتی اگر بینی تان نگرفته، عادت کنید هر روز صبح آن را تمیز کنید. یک فین ساده از تجمع میکروب ها در داخل بینی پیشگیری می کند و مانع از رسیدن آن ها به پشت حلق و برونش ها می شود؛‌ اگر سرما خوردید، حتما در طول روز مرتبا بینی را خالی کنید تا عفونت به مجاری تنفسی نرسد. هرچه شما آبریزش بینی بیشتری داشته باشید، بهتر است. برای تخلیه بینی همیشه انگشتانتان را روی یک طرف بینی فشار دهید و از مجاری دیگر، هوا را به بیرون پس دهید.

یک توصیه مامانی:‌ اگر فرزندتان هنوز فین کردن را نیاموخته، سعی کنید به طور روزانه بینی او را با سدیم کلراید ۶ درصد شستشو دهید.

توصیه های زمستانه برای پیشگیری از بیماری

هوای اتاق را تهویه کنید

خانه گرمی که هوا در آن جریان نداشته باشد یعنی منبع میکروب! هر چه فضای داخل خانه گرم تر باشد میکروب ها، ذرات ریز و گرد و غبار و ویروس ها فعال تر می شوند و شما بیشتر آن ها را استنشاق می کنید. برای پیشگیری، هر روز پنجره ها را به مدت حدود ۱۰ دقیقه ( برای اتاق ۱۲ متری این مدت کافی است ) باز بگذارید. اگر هوا سرد است تن کودکان لباس اضافه کنید یا آن ها را به اتاق دیگری بفرستید، هوای اتاق را خیلی گرم نکنید.۱۹ درجه سانتی گراد دمای ایده آلی برای اتاق کودکان است.

مراقب خواب کودکتان باشید

زمستان ها معمولا خواب کمتری داریم و به همین علت، سیستم ایمنی ضعیف تر می شود. کودک ۵-۳ ساله باید به طور میانگین در ۲۴ ساعت ۱۲ ساعت بخوابد. اگر کودکان ۳۰/۷ صبح از خواب برخاسته است، ساعت ۸ او را بخوابانید. کودکان را عادت دهید صبح ها ساعت مشخصی بیدار شوند تا ریتم بیولوژیک بدنشان به هم نریزد.

ورزش را کنار نگذارید

هیچ چیز بهتر از یک پیاده روی زمستانی در پارک نزدیک خانه دلپذیر نیست. ورزش، باعث اکسیژن رسانی بهتر به بدن و تقویت سیستم ایمنی می شود. تا جای ممکن سعی کنید صبح ها به پیاده روی بروید تا از آفتاب روز بهره مند شوید. خیلی از ما زمانی که نور خورشید کمتر می شود، دچار افسردگی فصلی می شویم. شاید یکی از دلایلش کم شدن ویتماین دی بدن هم باشد. برای همین توصیه می کنیم تنبلی زمستانی را کنار بگذارید و حتما یک ورزش سبک یا پیاده روی داشته باشید و آفتاب بگیرید.

یک توصیه مامانی: اگر قرار است با اتوبوس یا مترو به سرکار بروید یک ایستگاه قبل، از وسیله نقلیه پیاده شوید یا اگر مسیر کوتاه است به جای برداشتن اتومبیل، پیاده به محل کار بروید.

توصیه های زمستانه برای پیشگیری از بیماری

دست ندهید و کسی را بغل نکنید

زمستان فصل بیماری های واگیردار است و احتمال انتقال ویروس ها در مکان ها و وسایل حمل و نقل عمومی، مهد کودک ها و مدارس بالاست. دوری از این اماکن همیشه راحت نیست. بهترین کار این است که نفس خود را بپوشانید،  کسی را بغل نکنید و نبوسید. لزومی ندارد همیشه با دوستان و آشنایان دست بدهید و روبوسی کنید. اگر خدای ناکرده شما مریض شوید انتقال بیماری به فرزند دلبندتان بسیار راحت می شود. یک توصیه مامانی: به خانه اقوامی بروید که هر دو طرف کاملا سلامت باشید. اگر در شرایط نامناسب مجبور به دیدار آشنایان شدید، عذرخواهی کنید و آن ها را در آغوش نگیرید و نبوسید! اگر سرماخورده اید هنگام غذا دادن به کودک یا تعویض جای او حتما ماسک به دهان بگذارید. دست ها و صورت کودکتان را نبوسید و اگر خیلی دلتنگ او هستید،‌ فرق سرش را بوس کنید!

داروهای گیاهی بخورید

خانم های باردار یا شیرده، معمولا نمی توانند هر نوع دارویی مصرف کنند می توانید در این شرایط با پزشکتان مشورت کنید یا برای بهبود سریع تر، از داروهای گیاهی ضدویروس و میکروب مانند آویشن کمک بگیرید!

یک توصیه مامانی: در طول فصل پاییز و زمستان میزان دریافتی میوه و سبزی خود را بالا ببرید تا سیستم ایمنی بدنتان تقویت شود. برای کودکان نیز زیر نظر پزشک، شربت های مولتی ویتامین استفاده کنید.

تغذیه مامان ها

به کودکتان بیشتر شیر بدهید!

کودکتان را در فصل زمستان از شیر نگیرید و اگر امکانش را دارید تا پایان این فصل، این نعمت خدادای را از او دریغ نکنید. شیر، حاوی ایمو گلوبولین ها، لنفوسیت ها و پروبیوتیک هاست که از کودک شما در برابر بیماری ها محافظت می کند و اگر بیمار شد شدت آن را کاهش می دهد.

یک توصیه مامانی:‌ مقداری از شیرتان را بدوشید و آن را در فریزر بگذارید تا در فصل سرد سال اگر به هر دلیل نتوانستید فرزندتان شیر بدهید از آن استفاده کنید.

توصیه های زمستانه برای پیشگیری از بیماری

ویتامین بخورید!

در طول زمستان به گونه ای از رژیم غذایی نیاز دارید که سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کند. غذاهای غنی از آهن انتخاب خوبی است؛ زیرا آهن وظیفه اکسیژن رسانی به سلول ها را بر عهده دارد. وقتی میزان آهن بدن کاهش می یابد. سلول ها ضعیف می شوند و در نتیجه سریع تر بیمار می شوید. گوشت قرمز، زرده تخم مرغ، عدس و … منابع غنی آهن هستند. اگر می بینید کودکتان خسته و رنگ پریده است با مشورت پزشک، مصرف مکمل را آغاز کنید. ویتامین سی نیز از جمله ریزمغذی های تقویت کننده سیستم ایمنی است. پرتقال، لیمو، کیوی، بروکلی، کلم سبز … غنی از ویتامین سی هستند. بهتر است این مواد را با غذاهای غنی از آهن مصرف کنید؛‌ زیرا ویتامین سی جذب آهن را افزایش می دهد؛‌ مثلا می توانید داخل سالادتان بروکلی بریزید یا یک عدد پرتقال بعد از اتمام غذا میل کنید. امگا۳ نیز اثر تأیید شده ای بر تقویت سیستم ایمنی دارد. ماهی های چرب منبع فوق العاده امگا۳ ها محسوب می شوند.

یک توصیه مامانی:‌ در زمستان معمولا خسته و کسل هستیم. توصیه ما به شما مصرف بیشتر منیزیم است دانه های روغنی، سبزی های برگ سبر و نان سبوس دار غنی از منیزیم هستند.

مراقب باشید چه می نوشید

چای و قهوه از جمله نوشیدنی های پرطرفدار روزهای سرد است؛‌ اما این نوشیدنی ها گرچه خستگی را رفع می کنند، اما جذب آهن را کاهش می دهند. بیش از ۲ تا ۳ فنجان چای در روز ننوشید و سعی کنید دم نوش های مقوی دیگر را امتحان کنید.

یک توصیه مامانی:‌ دم نوش زنجبیل و دارچین همراه با عسل برای رفع خستگی جسمی و افزایش توانایی جسمی مفید است. با نظر پزشکتان، فرآورده های حاوی جینسینگ هم برای رفع خستگی جسمی و روحی مفید است. دم نوش سنبل طیب، بادرنج بویه و به لیمو و همچنین دم نوش گلاب و زعفران نیز اثرات خوبی بر ذهن دارد. اگر اهل دم نوش نیستید، فالوده سیب و به شیرین همراه با عسل و گلاب را امتحان کنید.

چگونه از کودکان در برابر سرما محافظت کنیم؟

پوست کودکان در سال اول زندگی هنوز کاملا تکامل نیافته و نازک است. بدن آن ها گرما را سریع و راحت از دست می دهد و چون نسبتا تحرک کمتری دارند، بدنشان به اندازه کافی گرم نمی شود. سیستم عصبی عروقی آن ها نیز تکامل نیافته است و در صروت احساس سرما، بدنشان ناخودآگاه نمی لرزد، در بزرگسالان لرزش ناخودآگاه ماهیچه ها باعث ایجاد گرما می شود ولی این سیستم کودکان عملکرد خوبی ندارد، همچنین صاف شدن موها و ضخیم شدن پوست در سرما نیز از جمله مسائلی است که با کاهش درجه هوا در کودکان دیده نمی شود. متأسفانه چون کودکان نمی توانند بگویند سردشان است یا نمی توانند خود را بپوشانند خیلی راحت بیمار می شوند؛‌ این وظیفه والدین است که در برابر سرما از آن ها محافظت کنند.

بهترین کار این است که با سرمای هوا، کودکان، مخصوصا کودکان زیر یک سال، را در خانه و در اتاق گرم، البته نه خیلی گرم، نگه دارید و اگر قرار است آن ها را بیرون ببرید لباس مناسب بپوشانید. در خانه در دمای ۱۹ درجه یک لباس آستین دار و شلوار بلند کفایت می کند. نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید، تهویه مناسب هوای اتاق است تا گازهای مسموم کننده به ویژه مونواکسید کربن بر سلامت کودکان تأثیر منفی نگذارد. لازم است در طول روز ۱۵ دقیقه پنجره را صبح، ۱۵ دقیقه ظهر و ۱۵ دقیقه عصر باز بگذارید تا هوا تهویه شود.

اگر بیرون می روید

بیرون بردن کودک حتی در روزهای سرد سال مهم است. کودکان نیاز به گردش و هواخوری دارند؛ اما اگر کودک مبتلا به آسم یا برونشیت است، باید مراقب بود و او را در خانه نگه داشت. اگر می خواهید از خانه خارج شوید و هوا سرد است حتما بدن کودک را کامل بپوشانید. گوش ها، بینی،‌ انگشتان و پاهای کودک در برابر سرما حساس است و ممکن است دچار سرمازدگی شوند. جنس لباس کودک باید به گونه ای باشد که او را از سرما، باد و رطوبت در امان نگه دارد. لباس های کودک شما باید گرم تر از لباس های خودتان باشد. لباس های پشمی بهترین انتخاب هستند. کلاه، دستکش، شال گردن، جوراب و کفش را فراموش نکنید. برای گرم نگه داشتن بدن کودک از لباس های زیر دکمه دار استفاده کنید تا پهلوهای کودک سرما نخورد و روی آن تی شرت و ژیله بپوشایند. پوشاندن چند دست لباس به کودک مزایای زیادی دارد. هم هوا بین پوشش ها ایزوله می شود و بدن کودک را گرم نگه می دارد و هم اگر وارد محیط بسته و گرمی شدید، می توانید از تعداد البسه کودک کم کنید. اگر از آغوشی استفاده می کنید از پتو برای پوشاندن کودک استفاده کنید تا دست ها و پاهای او احساس سرما نکند. تا دست ها و پاهای او احساس سرما نکند. اگر کودک را در کالسکه می گذارید، روی کودک پوششی گرم بیندازید.

از کجا بفهمم کودکم احساس گرما می کند یا سرما؟

گاهی والدین کودک را قدری می پوشانند که احساس گرما می کند و هراسان است. برای اطمینان از اینکه بدن کودک خیلی گرم یا سرد نباشد به دمای دستان او اعتماد نکنید. دستان بچه ها حتی اگر گرمش باشد ممکن است خنک به نظر برسد، انگشتتان را به آرامی پشت یقه او کنید و دمای پس گردنش را با دست یا دماسنج اندازه بگیرید.

لباس پشمی بهتر است یا کتانی؟

برخی از لباس های پشمی باعث تحریک کودکان می شود. برای آنکه در عین گرم شدن کودک در البسه خود احساس ناراحتی و خارش نکند، لباس زیر او را از جنس کتان یا نخ انتخاب کنید. لباس های پشت پنبه، بهترین انتخاب برای این فصل هستند. روی لباس های نخی می توانید لباس پشمی بپوشانید.

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *