یادگیری ریاضیات را از کودکی پایه گذاری کنیم

یادگیری ریاضیات را از کودکی پایه گذاری کنیم

یادگیری ریاضیات را از کودکی پایه گذاری کنیم(امروزه بسیاری از کشورها به دنبال افزایش مهارت های STEM (علمی، تکنولوژیکی، مهندسی و ریاضی) نیروی کار خود هستند؛ بنابراین یافتن راهی برای افزایش توانایی یادگیری علم ریاضیات به عنوان مبنایی برای سه مهارت دیگر پیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. پژوهشگران به تازگی دریافته اند افزایش مهارت های اولیه در علم ریاضیات به دستاوردهای بعدی افراد در دانشگاه کمک می کند. اما آن ها این روزها به نتایج جالبی در مورد چگونگی افزایش قدرت یادگیری ریاضی در کودکان رسیده اند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:)

توانایی نوشتن حروف

محققان توانایی زبان شناسی ۱۸۸۰ کودک فنلاندی را با سنجیدن میزان آواشناسی، شناسایی حروف و دایره لغات آن ها مورد بررسی قرار دادند؛‌ سپس ۳۷۵ کودک را به طور اتفاقی از میان آن ها انتخاب کردند و پس از سنجش مهارت های ریاضی آنان با شمردن دنباله اعداد از قبل و بعد، مشخص شد کودکانی که توانایی بیشتری در نوشتن حروف و کلمات دارند. نه تنها در درس ریاضی قوی تر هستند، بلکه در کلاس های بعد هم سریع تر در این درس پیشرفت می کنند. این درحالی است که کودکانی که مهارت های زبان شناسی شفاهی دارند بعدها تفاوت قابل توجهی در یادگیری درس ریاضی از خود نشان نمی دهند؛ بنابراین به گفته پژوهشگران یکی از راه های افزایش توانایی یادگیری اعداد و ریاضیات، افزایش توانایی نوشتن حروف و کلمات است.

افزایش هوش فضایی

به گفته محققان، یکی دیگر از عواملی که مهارت های STEM (علمی، تکنولوژیکی، مهندسی و ریاضی) افراد را بالا می برد، هوش فضایی است. خبر خوشحال کننده این است که با راهکارهای ساده و ارزان قیمت می توان هوش فضایی و به دنبال آن مهارت های ریاضی را در بچه ها افزایش داد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:‌

یادگیری ریاضیات را از کودکی پایه گذاری کنیم

بازی با آجرهای خانه سازی

پژوهشگران با تحقیق بر روی بیش از ۱۰۰ کودک ۳ ساله از سطوح مختلف اقتصادی ـ اجتماعی دریافتند کودکانی که بهتر می توانند با آجرهای خانه سازی بازی کنند، در یادگیری اولیه ریاضی بهتر عمل می کنند. این تحقیق نشان داد کودکانی که بهتر می توانند محل قرار گیری درست آجرها را تشخیص بدهند، مهارت های ریاضی اولیه بهتری دارند. چگونگی بازی کردن با این اسباب بازی ها هم حائز اهمیت است. پژوهشگران برای این منظور کودکان را با سه نوع مختلف بازی مورد آزمایش قرار دادند. در نوع اول، کودک آزادانه هر شکلی را که دوست داشت با آجرها می ساخت، در نوع دوم، یک ساختار آماده به کودک تحویل داده و از او درخواست می شد آن را خراب کند و دوباره بسازد و در نوع سوم عکس ساختار مورد نظر به کودک داده می شد که در نهایت مشاهده شد در نوع سوم بازی، والدین کلمات بیشتری را که به درک اجسام فضایی کمک می کند، به کار می برند و به بچه ها هم یاد می دهند.

بنابراین به والدین توصیه می شود در بازی بچه ها با آجرهای خانه سازی مداخله کنند و از کلماتی مانند «بالا»‌، «پایین»، «در طول»‌، «دور»، «آن سوی»‌ استفاده کنند؛‌ زیرا یادگیری دایره لغات مربوط به محیط اطراف، درک مفاهیم فضایی را در کودکان افزایش می دهد. افزایش هوش فضایی در کودکان علاوه بر افزایش توانایی آن ها در یادگیری ریاضی از سطح مبتدی تا پیشرفته، در کارهای روزمره زندگی مانند پیدا کردن آدرس حین رانندگی یا چگونگی پر کردن صندوق عقب ماشین نیز حائز اهمیت است.

درست کردن پازل

براساس تحقیق پژوهشگران دانشگاه شیکاگو درست کردن پازل باعث افزایش مهارت های STEM (علمی، تکنولوژیکی، مهندسی و ریاضی) کودکان ۲ تا ۴ ساله می شود. در تحقیقی که به این منظور انجام شد، مشاهده شد بازی با پازل برای کودکان خانواده هایی با درآمد و سطح تحصیلات یکسان که والدینشان معمولا به یک اندازه با آنان صحبت می کنند، عامل تعیین کننده ای در افزایش هوش فضایی است.

به دنبال نتایج این تحقیق، کودکانی که بین ۲۶ تا ۴۶ ماهگی پازل درست می کنند، در ۵۴ ماهگی هوش فضایی بالاتری را از خود نشان می دهند. این کودکان بهتر می توانند اجسام را در ذهن خود تجسم کنند و آن را تغییر دهند. این توانایی عامل مهمی برای مهارت های بعدی افراد در رشته تحصیلی است که در آن قبول می شوند و بعدها شغلی را انتخاب می کنند.

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *