خصوصیات کودک یک ساله

خصوصیات کودک یک ساله

خصوصیات کودک یک ساله

خصوصیات کودک یک ساله

خصوصیات مرحله نوپایی کودکان یک تا سه ساله

خصوصیت دوره اول نوپایی که از یک سالگی تا پایان دو سالگی است

در اولین جشن تولد دیگرفرزند ما نوزاد نخواهد بود بلکه به مرحله ای که اصطلاحا دوران نوپایی گفته می شود وارد شده است.

خصوصیت دوره اول نوپایی که از یک سالگی تا پایان دو سالگی است شامل موارد زیر است.

کودک در این دوره راه رفتن را آموخته است ولی در بیان خواسته های خود دچار مشکل است و همین امر سبب می شود تا کودک زود عصبانی شود.

کودک در این دوران بسیار کنجکاو است و دائما در تلاش است تا محیط اطراف را مورد کاوش قرار دهد و یاد گیری خود را افزایش دهد.

آنها باید اشیاء پیرامون خود را لمس کنند، بچشند، نگاه کنند وبا گوش دادن به صدای بهم خوردن اشیاء ، آنها را مورد ارزیابی قرار دهند.

انجام کارها را به تنهایی می پسندند ولی چون مهارت لازم را ندارند مرتب خرابکاری می کنند.

خصوصیات کودک یک ساله

کنجکاوی ، مزاحمت و خرابکاری جزء جدایی ناپذیر این دوره رشدی محسوب می گردد. به دلیل اینکه در صدد بدست آوردن اسقلال خود هستند با همه کس و همه چیزبه مخالفت بر می خیزند.

مهمترین کوشش آنها برای دستیابی به استقلال است و شاید به همین دلیل است اکثر کودکان در این سن تقریبا به هیچ نظمی پایبندی ندارند.

این رفتارها، رفتارهای عادی کودک در این دوران به حساب می آید آنها را به حساب بدرفتاری و یا ناسازگاری کودک خود نگذارید. اگر این اطلاعات ساده را بدانید این مرحله را آسانتر پشت سر خواهید گذاشت. کافی است در این دوران اشیاء خطرناک را از دسترس کودک خارج کنید ، تا دائما مجبور نباشید به او “نه” بگویید.

سعی کنید تعداد “نه” های خود را به حد اقل برسانید شما در طول روز ده عدد کارت ” نه” در اختیار دارید و در صورتی که بیشتر از این تعداد بکار ببرید کودک شما آنها را اجرا نخواهد کرد.

در این دوره شما قادر نخواهید بود نظم خاصی را به کودک بیاموزید و اگر بیش از حد توان به کودک خود فشار بیاورید به او آسیب خواهید رساند .

خصوصیات کودک یک ساله

بیاد داشته باشید کودک در این دوران کمتر قادر است با اسباب بازی های خود بازی کند و بیشتر در صدد بازی با اشیاء واقعی خانه ، خصوصا وسایل آشپزخانه است .

رعایت نظم و ترتیب در این سن به عاداتی همچون خواب و تغذیه محدود می شود . سعی کنید ساعات این دو را به شکلی منظم کنید که کودک بتواند برنامه خود را پیش بینی کند.

بهترین دوره برای آموزش توالت ، حدود دو و نیم سالگی است . در این رابطه باید گفت که این آموزش اگر چه به نظر ساده می رسد ولی پیچیدگی های خاصی دارد و توصیه می کنم والدین حتما در این خصوص آموزشهای لازم را دیده باشند تا از آسیب های احتمالی که کودک ممکن است در این مسیر ببیند جلوگیری به عمل آید.

دوره دوم نوپایی از جشن تولد سه سالگی کودک آغاز می شود

خصوصیات کودک یک ساله

در این دوره کودک بهتر سخن می گوید و خواسته های خود را بیان می کند . تا حدودی برای حرف بزرگتر ها ارزش قائل است ، از همکاری با والدین لذت می برد ، دقایقی قادر خواهد بود با اسباب بازی های خود بازی کند و خود را سر گرم بازیهای خیالی نماید.

“خود محوری” خصوصیت بارز این دوره به حساب می آید . ولی قوانین را باید در این دوره ( از دو سالگی به بعد) برای کودک یاد آوری کنید و در صدد اجرای قوانین بر آییم و قوانین را شفاف و روشن و به اختصار به آنها یاد آوری کنید.

در این دوره قادر خواهید بود از” جدول تربیتی ” به خوبی برای درونی کردن رفتارهایی که خواهان انجام آنها در کودک هستید استفاده نمایید.

 گردآورنده: سارا گودرزی

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا 

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *