نکات مهم انتخاب لباس برای نوزاد

نکات مهم انتخاب لباس برای نوزاد

نکات مهم انتخاب لباس برای نوزاد از زمانی که والدین نتیجه مثبت بارداری را دریافت می کنند تهیه لباس های زیبا و مناسب از جمله دل مشغولی های لذت بخش والدین می شود. بسیاری اوقات لباس های نوزادی در بسته هایی هستند که از همه انواع لباس ها در یک بسته ارائه می شوند اما توصیه می کنیم برای نوزادتان از این گونه لباس ها تهیه نکنید چون میزان نیاز نوزاد به انواع لباس ها یکسان نیست به همین دلیل گاهی تعدادی از این لباس ها بدون استفاده باقی می مانند، بهتر است لباس های مورد نیاز نوزاد را به صورت جداگانه و تک تک و با توجه به نیاز نوزاد تهیه کنید. بلوز آستین بلند و کوتاه، شلوارهایی که جوراب دارند،‌ کلاه و زیر پوش از پر مصرف ترین لباس ها برای نوزاد هستند.

لباس نوزاد باید به اندازه ای باشد که بدون آزار دادن نوزاد بتوان آن را پوشاند و از تنش درآورد. نوزاد باید در لباس احساس راحتی کند و محدودیتی در حرکت کردن نداشته باشد. اگر لباس نوزاد راحت نباشد نوزاد نمی تواند مشکلش را با شما مطرح کند و نمی تواند با تغییر دادن حالت بدنش احساس ناراحتی ناشی از لباسش را برطرف کند،‌ پس لباس باید به حدی راحت باشد که مشکلی برای او ایجاد نکند.

لباس نوزادان باید بسیار ساده باشد و زیپ نداشته باشد. لباس های زیپ دار برای کودکان مناسب هستند اما به بدن و پوست حساس نوزاد آسیب می زنند. هنگام خرید حتما به جنس و رنگ لباس ها دقت کنید، لباس هایی که رنگ پس می دهند به هیچ وجه مناسب نوزاد نیستند. پارچه های نخ پنبه ای که نرم و بهداشتی هستند بهترین جنس برای نوزادان هستند که هیچ مشکلی برای پوست لطیف نوزاد ایجاد نمی کنند. تا حد ممکن لباس های مخمل و راه راه انتخاب نکنید چون این پارچه ها روی پوست ساییده می شوند و پوست را آزرده می کنند.

نکات مهم انتخاب لباس برای نوزاد

گاهی برخی از والدین برای صرفه جویی لباس های می خرند که کمی برای نوزاد بزرگ تر هستند و نوزاد مدت زمان بیشتری می تواند آن لباس ها را بپوشد اما این کار اشتباه است. همان گونه که لباس نباید زیاد تنگ باشد خیلی گشاد و بزرگ هم نباید باشد چون لباسی که بزرگ باشد زیر بدن نوزاد جمع می شود و بدن او را اذیت می کند و نوزاد نمی تواند با جابه جا کردن بدنش مشکل خود را برطرف کند، راه های بهتری هم برای صرفه جویی وجود دارد، مثلا اگر می خواهید جوراب بخرید جوراب هایی را انتخاب کنید که پاشنه ندارند چون جوراب های بدون پاشنه را مدت زمانی بیشتری می توانید استفاده کنید یا اگر خیلی دوست دارید که رنگ لباس های نوزاد با هم هماهنگ باشند لباس ها را در دو یا سه رنگ خاص انتخاب کنید تا ساده تر بتوانید آنها را با هم ست کنید.

برای شستن لباس نوزادان

از پودرهای لباسشویی موجود در بازار استفاده نکنید چون این پودر ها بیشتر اوقات موجب بروز حساسیت در پوست نوزادان می شوند، می توانید از مواد شوینده مخصوص لباس نوزادان و با صابون های مخصوص پوست های حساس استفاده کنید.

هنگام خرید لباس

نوزاد دقت کنید که لباس های با رنگ ملایم تر را انتخاب کنید، رنگ های تند خیلی مناسب نوزادان نیستند چون به چشم و سیستم عصبی نوزاد آسیب می زند.

قبل از استفاده حتما لباس را بشویید تا مواد نامناسب برای پوست که در مراحل تهیه به لباس زده شده اند شسته شوند و مشکلی برای پوست نوزاد ایجاد نشود.

نکات مهم انتخاب لباس برای نوزاد

هنگام انتخاب جوراب

دقت کنید لبه بالایی جوراب کش نداشته باشد و خیلی تنگ نباشد البته توصیه می شود به جای جوراب از شلوارهایی که سر خود جوراب دارند استفاده کنید که هم راحت تر هستند و هم در قسمت مچ پا کش ندارند.

هرگز لباس نوزاد را به همراه لباس دیگر اعضای خانواده نشویید، لباس نوزاد حتما باید جداگانه شسته شود.

حتما از کلاه استفاده کنید چون مقدار زیادی از دمای بدن نوزاد از طریق سر او از بدنش خارج می شود.

بهتر است لباس نوزادان را در هوای آزاد و زیر نور خورشید خشک کنید. خشک کردن روی شوفاژ و یا با اتو خیلی توصیه نمی شود.

هنگام خرید کفش

برای فرزندتان بسیار دقت کنید و حتما کفش های طبی و مناسب خریداری کنید. پا از مهم ترین اعضای بدن انسان بوده و کفش نامناسب ممکن است در سلامت پای نوزاد اختلال ایجاد کند. قرار نیست که نوزاد راه برود، پس کفشی برای او انتخاب کنید که انگشتان او آزادانه بتوانند در کفش حرکت کنند. 

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *