مراحل رشد کودک سه ساله

مراحل رشد کودک سه ساله

بچه های سه تا پنج ساله در جریان رشد چه مراحلی را طی می کنند

کودک در حدود سه سالگی آرام آرام با مفهوم نظم و مسئولیت پذیری باید آشنا شود البته با تشویق و متناسب با سن . از حدود چهار سالگی می توان مفهوم کمک و همکاری را به او آموخت . اینکه پدر و مادر ها به غلط تمام کارهای فرزندانشان را انجام می دهند جز آسیب زدن به رشد او و اینکه او را بی مسئولیت بار بیاورند کار دیگری را انجام نمی دهند.این گونه بچه ها در بزرگسالی انسانهای پر توقعی خواهند شد که انتظار دارند عالم وآدم باید در خدمت آنها باشند و در راستای ارضای نیازهای آنها گام بردارند . ولی واقعیت چیزی است غیر از این و جامعه این نوع نگرش را به هیچ وجه تحمل نخواهد کرد .
این دوره کودک کمی سخت تر می شود چون کنجکاوی شاخصه اصلی این دوران است از همین روی مشکلات عدیده ای برای والدین به بار خواهند آورد .
در این دوران کودکان شما به اسباب بازی های الکترونیکی و گران قیمت نیاز ندارند . اسباب بازی های خاص این دوران ، اسباب بازی هایی است که می توان آنها را از هم جدا کرد و بعد آن را به حالت اولیه برگرداند( لوگو ).
سئوال کردن و چرا های پشت سر هم ممکن است شما را کلافه کند ولی او می خواهد بداند که چرا این دنیا این شکلی است .
خود محوری و کنجکاوی از خصوصیات بارز این دوره است . به آنها برچسب خود خواه و بی ملاحظه نزنید ، خود محوری در رشد آنها نقش مهمی ایفا می کند . این بخشی طبیعی از رفتار آنها است .

به آنها توضیح دهید که چگونه رفتارشان روی دیگران تاثیر می گذارد . ” اگر اسباب بازی هایت را به دوستانت ندهی ممکن است با تو بازی نکنند.” ” وقتی بچه ها را فشار می دهی آنها ناراحت می شوند “.
فعالیت هایی نظیر تظاهر به بازی ( خانه بازی ،مراقبت از بچه ، رفتن به سر کارو…) به بچه ها در این سن چگونگی تماس و ارتباط با دیگران را می آموزد .
توضیح دادن در مورد تاثیر رفتارشان بر دیگران در این سن می تواند مفید واقع شود .” اگر چیزی را به طرف کسی پرتاب کنی ممکن است به او بخورد و دردش بیاید .
اگر کودک پیش دبستانی هم چنان بر خلاف توصیه های شما عمل کرد برایش پیامد های طبیعی در نظر بگیرید .”من دیگر با تو بازی نمی کنم چون ….”
سعی کنید در خانه به آنها احساس شایسته بودن و موفقیت را آموزش دهید .
بچه ها در این سنین می توانند در تهیه ساندویچ ، ژله و پودینگ و… به شما کمک کنند همچنین در کارهای خانه مانند گرد گیری ، جمع آوری زباله از محیط منزل ، تقسیم بندی لباسها قرار دادن وسایل در قفسه ها ، برداشتن بشقاب از سر سفره و… به شما کمک نمایند .
کودکان این سن در جایی عالی و در جایی ضعیف عمل می کنند نباید کامل بودن را از آنها انتظار داشته باشیم .

شاید این کارها کمی سخت به نظر بیاید ولی روزی را به خاطر آورید که انسان مسئولیت پذیری را با افتخار به جامعه تحویل می دهید و نهالی که کاشته اید به ثمر نشسته است .

 گردآورنده : سارا گودرزی

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *