راه های حفظ سلامتی در دوران بارداری

راه های حفظ سلامتی در دوران بارداری

راه های حفظ سلامتی در دوران بارداری ـ رازهای سلامتی تازه مادران ـ سیستم ایمنی بدن خود را با رعایت نکات زیرکانه زیر کاملا تقویت کنید.

بارداری موجب می شود فعالیت گلبول های سفید خون که وظیفه از بین بردن عفونت را برعهده دارند، متوقف شود تا بدن را از دفع جنین به عنوان یک سلول اضافه بازدارند. تغییرات مربوط به سیستم ایمنی در اوایل سه ماهه نخست بارداری شروع می شود و تا شش هفته بعد از زایمان، ادامه دارد. محرومیت از خواب بعد از زایمان، مادران را آسیب پذیرتر می کند. به منظور تقویت سیستم دفاعی بدن خود در برابر سرماخوردگی، آنفولانزا و … از این روش ها بهره بگیرید:

واکسن بزنید

احتمال بستری شدن خانم های باردار نسبت به دیگر بانوان سه برابر بیشتر است. واکسن آنفولانزا علاوه بر مادر، نوزاد را نیز برای شش ماه نخست حفظ می کند. تحقیقات حاکی از آن است که نوزادانی که مادرانشان واکسینه شده اند، چهل و هشت درصد کمتر در اثر آنفولانزا کارشان به بیمارستان کشیده خواهد شد.

بخندید

خوب است بدانید که خنده فعالیت طبیعی سلول های نابوده کننده عفونت های ناشی از سرما خوردگی و آنفولانزا را افزایش می دهد؛‌ پس از قلقلک گرفته تا هرآنچه که شما را به خنده می اندازد، استفاده کنید. این یک تجویز پزشکی است!

راه های حفظ سلامتی در دوران بارداری

جوراب بپوشید

وقتی پاهایتان یخ می کند باعث انقباض رگ های خونی بدن حتی در قسمت های فوقانی می شود که در نتیجه حالت دفاعی بدن در برابر ویروس های تنفسی را کاهش می دهد؛‌ پس لازم است جوراب بپوشید.

دست هایتان را بشویید

رعایت بهداشت در طول دوران بارداری و پس از آن حائز اهمیت بسیاری است. چند بار در روز به خصوص بعد از تعویض پوشک کودک دست های خود را به مدت ۱۵ تا ۲۰ ثانیه با ‌آب گرم و صابون بشویید و اگر به دست شویی دسترسی ندارید، از ضد عفونی کننده های دست استفاده کنید. به این ترتیب، از بیماری های عمومی و ویروس هایی مثل «پاروویروس» و «‌سیتومگالوویروس» که از مادر به فرزند منتقل می شوند و ممکن است اثرات جدی داشته باشند، اجتناب می کنید.

موسیقی های گوش نواز را فراموش نکنید

در طی یک تحقیق در استرالیا، برای دانشجویانی که درحال انجام یک آزمون سخت و پراسترس بودند، موسیقی روح نوازی پخش شد. نتیجه تحقیق حاکی از بالارفتن سطح گلوبین نوع آ که یک پادتن بسیار مهم محسوب می شود، در این افراد بود؛ پس در هنگام انجام کارهای پرتنش از پخس موسیقی های روح نواز غافل نشوید تا به این ترتیب به حداکثر آرامش برسید.

راه های حفظ سلامتی در دوران بارداری

یک زنگ تفریح سالم برای خود ترتیب دهید

پنج روز در هفته هر روز به مدت نیم ساعت انجام ورزش های سبک سبب می شود کمتر دچار سرماخوردگی شوید. براساس تحقیقات،‌ کسانی که از یک برنامه ورزشی سبک و منظم تبعیت می کنند، چهل و سه درصد کمتر دچار سرماخوردگی می شوند.

تغذیه صحیح

پیروی از یک برنامه رژیم غذایی درست یکی از بهترین روش هایی است که با آن، می توانید بدنتان را در برابر بیماری ها در طول دوران بارداری و بعد از آن مسلح کنید. طبق تحقیقات، خوردن ماست در هر روز،‌ سلول های ایمنی را در افراد سالم مقاوم می کند. شواهد محکمی نیز دال بر قدرت ایمنی بخش سر، چای سبر و چای سیاه وجود دارد. غذاهای سرشار از ویتامین سی مثل فلفل و توت فرنگی و همچنین منابع غنی از روی مثل جوانه گندم و آجیل نیز می توانند شما را سرحال نگه دارند.

ارتباطات خود را افزایش دهید

یک زندگی اجتماعی پرجنب و جوش باعث تقویت سطح سلامتی می شود. محققان عده ای را در معرض ویروس سرماخوردگی قرار دادند و دریافتند کسانی که روابط اجتماعی گسترده تری دارند، کمتر مستعد ابتلا به سرماخوردگی هستند. افرادی که بیشتر درگیر کارند و ارتباطات اجتماعی بیشتری را تجربه می کنند، عزت نفس بالاتری دارند و بهتر خود را کنترل می کنند که بر سیستم ایمنی آن ها نیز تأثیرگذار است؛ بنابراین، به یک گروه مختص به خانم های باردار بپیوندید!

فرصت را از دست ندهید

براساس تحقیقات، بی خوابی مطمئنا انسان را نسبت به سرماخوردگی ها آسیب پذیر می کند. افرادی که کمتر از ۷ ساعت خواب شبانه دارند. سه برابر بیشتر از کسانی که ۸ ساعت یا بیشتر می خوابند، سرما می خورند. دراواخر بارداری و نخستین ماه های تولد نوزاد فرصت خوابیدن بسیار کم می شود اما شما باید خوابیدن را در اولیت قرار بدهید‌؛‌ بنابراین، وقتی فرصتی دست می دهد به جای آنکه شروع به انجام کارهای عقب افتاده بکنید، فقط بخوابید. وقتی دوستان یا فامیل پیشنهاد کمک می کنند، به آن ها جواب مثبت دهید و خودتان مستقیما به تختخواب بروید و چرتی بزنید. چنانچه به خواب خود برسید، از سلامت کافی بهره مند می شوید و می توانید شب زنده داری با فرشته کوچولوی خود را راحت تر پشت سر بگذارید.

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *