بی نظمی در رفتار – بخش اول

بی نظمی در رفتار – بخش اول

بی نظمی در رفتار – بخش اول

اختلالات رفتاری برهم زننده از جمله آسانترین موارد برای شناسایی همه شرایط همزیستی است زیرا این رفتارها شامل رفتارهایی است که به راحتی مانند احساسات مزاجی ، پرخاشگری جسمی مانند حمله به کودکان دیگر ، مشاجره بیش از حد ، سرقت و سایر اشکال سرپیچی یا مقاومت در برابر مرجع قدرت مشاهده می شود. این اختلالات ، که شامل ODD و CD هستند ، معمولاً وقتی با عملکرد مدرسه یا روابط خانوادگی و همسالان تداخل می کنند ، ابتدا مورد توجه قرار می گیرند و با گذشت زمان اغلب تشدید می شوند.
رفتارهای معمول اختلالات رفتاری مختل کننده می تواند از نزدیک شبیه ADHD باشد - خصوصاً در مواردی که تکانشگری و بیش فعالی در آن نقش دارد - اما ADHD ، ODD و CD شرایط جداگانه ای محسوب می شوند که می توانند به طور مستقل رخ دهند. حدود یک سوم از کل کودکان مبتلا به ADHD دارای ODD همزمان هستند و حداکثر تا یک چهارم آنها CD همزمان وجود دارد. کودکانی که هر دو بیماری دارند ، بیشتر از آنهایی که بیش از حد مبتلا به بیش فعالی نیستند ، زندگی دشواری دارند ، زیرا رفتار سرپیچی آنها منجر به درگیری های بسیاری با بزرگسالان و دیگران با آنها می شود. با این وجود شناسایی و درمان به موقع ممکن است شانس یادگیری کنترل این رفتارها در کودک را افزایش دهد.

بی نظمی سرپیچی مخالفت

بی نظمی در رفتار – بخش اول

بسیاری از کودکان مبتلا به بیش فعالی برخی اوقات رفتارهای مخالفت آمیز نشان می دهند. اختلال سرپیچی مخالفت در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی انجمن روانپزشکان آمریکا ، نسخه چهارم (DSM-IV) به عنوان علائم پایدار "رفتارهای منفی ، سرکشی ، نافرمانی و خصمانه نسبت به شخصیت های اقتدار" تعریف شده است. کودک مبتلا به ODD ممکن است مرتبا با بزرگسالان بحث کند. به راحتی روحیه خود را از دست بدهد؛ امتناع از پیروی از قوانین دیگران را به خاطر اشتباهات خود سرزنش کنید. دیگران را عمداً آزار می دهد؛ و در غیر این صورت رفتارهای عصبانی ، کینه توز و انتقام جویانه داشته باشید. او احتمالاً در مدرسه با درگیری های اجتماعی مکرر و موقعیت های انضباطی روبرو می شود. در بسیاری از موارد ، به ویژه بدون تشخیص و درمان به موقع ، این علائم با گذشت زمان بدتر می شوند - گاهی اوقات به حدی شدید می شوند که در نهایت منجر به تشخیص اختلال سلولی می شوند.

اختلال رفتاری

بی نظمی در رفتار – بخش اول

اختلال سلوک شرایط شدیدتری نسبت به ODD است. در DSM-IV به عنوان "الگویی تکراری و مداوم از رفتار که در آن حقوق اساسی دیگران یا قوانین اجتماعی مناسب برای سن اصلی نقض می شود" تعریف شده است ، CD ممکن است شامل تجاوز جدی به مردم یا آسیب رساندن به حیوانات ، تخریب عمدی اموال ( خرابکاری) ، سرقت ، فرار از خانه ، پرش از مدرسه ، یا در غیر این صورت تلاش برای شکستن برخی از قوانین اصلی جامعه بدون گرفتار شدن. بسیاری از کودکان مبتلا به CD در سن پایین تر ODD تشخیص داده می شدند یا می توانستند تشخیص داده شوند - خصوصاً آنهایی که از کودکی از نظر جسمی پرخاشگر بودند.
با مشخص شدن علائم CD ، این کودکان معمولاً علائم ODD خود را نیز حفظ می کنند (استدلال ، مقاومت و غیره). این دسته از رفتارها ، همراه با تکانه و بیش فعالی بیش فعالی ، گاهی باعث می شود که این کودکان به عنوان بزهکار دیده شوند ، و احتمالاً آنها از مدرسه معلق می شوند و بیشتر از کودکان با بیش فعالی یا بیش فعالی با اختلال اختلال اختلال اختلال بیش فعالی ADHD از تماس پلیس برخوردار می شوند.
 
كودكان مبتلا به ADHD كه علائم CD آنها از سنین پایین شروع شده است ، در بزرگسالی نسبت به كسی كه فقط ADHD یا ADHD مبتلا به ODD دارد ، بسیار ضعیف تر عمل می كنند - خصوصاً در زمینه های بزهكاری ، رفتارهای غیرقانونی و سو مصرف مواد.

درODD  و  CD به دنبال چه چیزی باشید

بی نظمی در رفتار – بخش اول

کودک مبتلا به ADHD و یک اختلال رفتاری مختل کننده همزمان از نظر هوش ، سابقه پزشکی و رشد عصبی مشابه کودکان با بیش فعالی بیش از حد است. او احتمالاً بیش از کودکان مبتلا به بیش فعالی بیش از حد تکنیکی نیست ، اگرچه اگر او دارای اختلال سلوک باشد ، معلمان یا سایر بزرگسالان ممکن است رفتار پرخاشگرانه او را به عنوان یک انگیزه از نوع ADHD سو تعبیر کنند. (با این حال ، رفتار کمبود توجه / بیش فعالی بدون سی دی ، به طور معمول شامل این سطح از پرخاشگری نیست.) کودک مبتلا به ADHD و CD شانس بیشتری برای تجربه ناتوانی های یادگیری مانند اختلالات خواندن و اختلال کلامی دارد. اما آنچه بیش از همه کودکان مبتلا به ODD و CD را از کودکان مبتلا به ADHD متمایز می کند رفتارهای سرسختانه ، مقاوم ، حتی (در مورد CD) پرخاشگرانه ، بی رحمانه یا بزهکارانه است. شاخص های دیگری که باید جستجو شود شامل این موارد است

بی نظمی در رفتار - بخش اول 
بستگان مبتلا به ADHD / ODD ، ADHD / CD ، اختلال افسردگی یا اختلال اضطراب. کودکی با اعضای خانواده با ADHD / ODD یا ADHD / CD نیز باید برای ADHD / CD نیز تحت نظر باشد. اگر اعضای خانواده دچار افسردگی ، اضطراب یا اختلالات یادگیری شوند ، احتمال ایجاد CD نیز بیشتر است.
استرس یا درگیری در خانواده. طلاق ، جدایی ، سو مصرف مواد ، فعالیت مجرمانه والدین یا درگیری های جدی در خانواده در بین کودکان مبتلا به ADHD و ODD یا CD همزمان وجود دارد کاملاً رایج است.
پاسخ مثبت یا عدم مثبت به تکنیک های رفتار درمانی در خانه و مدرسه. اگر کودک شما از دستورالعمل های شما سرپیچی می کند ، روش های تایم اوت را نقض می کند و در غیر این صورت حاضر به همکاری با استفاده از روش های مناسب رفتار درمانی نیست و رفتار پرخاشگرانه او بدون وقفه ادامه دارد ، باید از نظر ODD یا CD همزمان با هم ارزیابی شود.

ترجمه: فاطمه حیدری کارشناس ارشد روانشناسی
، ، ، ، ، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *