تحلیل روابط افراد در نوزادان ۹ ماهه!

تحلیل روابط افراد در نوزادان ۹ ماهه!

تحلیل روابط افراد در نوزادان ۹ ماهه! ـ نوزادان قبل از حرف زدن تحلیل روابط افراد را می آموزند ـ پژوهشگران دانشگاه شیکاگو اعلام کردند نوزادان ۹ ماهه می توانند روابط اجتماعی افراد را تحلیل کنند. به گفته آنان نوزادان حتی پیش از اینکه مهارت های زبان آموزی خود را پرورش دهند و ساختارهای اجتماعی را بشناسند، می توانند دلیل دوستی افراد را با یکدیگر تشخیص دهند.

آنان در تحقیقی، ۶۴ نوزاد ۹ ماهه را به طور تصادفی انتخاب کردند و آنان را در معرض تماشای ویدیوهایی قرار دادند که هر یک از آن ویدیوها دو بزرگسال را نمایش می داد که هر کدامشان ۲ نوع غذا می خوردند و به هر یک از آن ها واکنش مثبت یا منفی نشان می دادند.

به گفته پژوهشگران، این روش تحقیق برای این انتخاب شده است که غذا خوردن می تواند اطلاعات اجتماعی خاصی را به دست بدهد. غذا خوردن با دوستان و اقوام یک رفتار اجتماعی است و بنابراین نوزادان مایلند رفتارهای افراد را در این هنگام به عنوان مرجعی برای روابط اجتماعی در نظر بگیرند.

تحلیل روابط افراد در نوزادان ۹ ماهه!

در مرحله بعد برای دانستن اینکه آیا بچه ها نوع واکنش افراد نسبت به غذا را به روابط اجتماعی آن ها ارتباط می دهند یا خیر، تعداد دیگری فیلم به آنان نشان داده شد که در آن همان افراد با یکدیگر برخورد مثبت یا منفی داشتند؛‌ برای مثال در برخوردهای مثبت، افراد به یکدیگر لبخند می زدند و با صدای دوستانه به هم می گفتند « سلام »؛ و در برخوردهای منفی، افراد از یکدیگر روی برمی گرداندند، دست به سینه می ایستادند و به شیوه ای غیر دوستانه می گفتند: «‌همممممممممم!»

از آنجا که در تحقیقات قبلی محققان دریافتند که مدت زمانی که یک کودک به یک تصویر خیره می شود بستگی دارد که این موقعیت برای او چقدر آشنا یا غیرمنتظره به نظر می رسد؛ پژوهشگران این تصاویر را ثابت و مدت زمانی را که نوزادان به آن ها خیره شده بودند، اندازه گیری کردند. درواقع می توان گفت  وقتی بچه ها چیزی را می بینند که برای آن ها غیر منتظره است، مدت طولانی تری به آن نگاه می کنند تا آن را درک کنند.

نتایج این تحقیق نشان می دهد بچه ها زمانی که می بینند افرادی که هر دو یک غذا را دوست دارند، با هم برخورد منفی دارند و برعکس دو نفر که هر دو یک غذا را دوست ندارند با یکدیگر دوستانه رفتار می کنند، شگفت زده می شوند و این اعجاب آور است که بچه ها در این سن کم چنین عکس العمل هایی قوی نشان می دهند.

به گفته پژوهشگران حتی زمانی که بچه ها ۹ ماهه هستند، می دانند که بزرگ ترهایی که با یکدیگر اتفاق نظر دارند، مایلند در سایر زمینه ها هم با یکدیگر موافق باشند. چنانچه آنان انتظار دارند ۲ نفری که به یک غذای خاص علاقه دارند با یکدیگر رفتار دوستانه ای داشته باشند و زمانی که می بینند فیلم خلاف این امر را نشان می دهد تعجب می کنند. شاید برای والدین جالب باشد که بدانند بچه ها تا چه اندازه نسبت به دنیای پیرامون خود حساس هستند و همواره روابط متقابل افراد را رصد می کنند.

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *