حافظه در نوزادان

حافظه در نوزادان

حافظه در نوزادان و زمانی که در شکم مادر بودند

نوزادان در سه ماهگی حافظه های خوبی دارند. در یک بررسی ،وقتی شیئی متحرک بالای گهواره نوزادان سه ماهه با ریسمانی به دست یا پای آنها بسته شد، آنها به سرعت کشف کردند که کدام دست یا پایشان شیء متحرک را به حرکت در می آورد . هشت رور بعد در همان موقعیت ، نوزادان توانستند به یاد آورند که کدام دست یا پای خود را به حرکت در آورده بودند. شگفت تر آنکه شواهدی نیز حاکی از آن است که نوباوگان از تجربه های قبل از تولد خود درشکم مادر ، چیزهایی را آموخته و به یاد می آورند.
نوزادان صدای انسان را از صداهای دیگر تمیز داده ، آن را بر اصوات دیگر ترجیح می دهند. در آزمایشی ، نوباوگانی که چند روز از عمرشان می گذشت برای آنکه صدای گفتگو یا آواز ضبط شده ی انسان را بشنوند ، یاد گرفتند که محکمتر به پستانک مک بزنند، ولی برای شنیدن صداهای تازه چندان تمایلی به مک زدن نشان نمی دادند.
طی آزمایش بسیار جالبی ، زنان در شش هفته آخر بارداری ، بخشهایی از یک کتاب قصه کودکان را با صدای بلند می خواندند.پیش از تولد ، هر نوزاد ، یکی از داستانها را جمعا به مدت تقریبا سه ساعت ونیم شنیده بود.دو یا سه روز پس از تولد ،به نوزادان فرصت داده شد به پستانک مخصوصی که به سیم دستگاه ضبط میزان مک زدن متصل بود، مک بزنند، الگوی مک زدن نوزاد ، دستگاه پخش نوار قصه را روشن یا خاموش می کرد.یکی از الگوهای مک زدن موجب پخش همان قصه ای می شد که نوزاد پیش از تولد شنیده بود، الگوی دیگری موجب پخش قصه ای می شد که نوزاد در دوره جنینی نشنیده بود.قصه برای برخی نوزادان با صدای مادرش و برای برخی دیگر با صدای زنی نا آشنا پخش می شد. نوباوگان با میزان مک زدن خود نشان دادند که صدای مادر خود را بر صدای نا آشنا ترجیح می دهند. یافته عجیب این بود که آنها داستان آشنا را بر داستان نا آشنا ترجیح دادند- حتی وقتی هر دو قصه با صدای نا آشنا پخش می شد.

گردآورنده : سارا گودرزی

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *