کمک به کودک سرماخورده

کمک به کودک سرماخورده

کمک به کودک سرماخورده

فصل سرد

( بچه ها هرچه کوچک تر باشند، احتمال سرماخوردگی در آن ها بیشتر است. در طی یک سال ۸ تا ۱۰ بار سرماخوردگی در خردسالان و ۲ تا ۴ بار سرماخوردگی در بزرگ سالان کاملا طبیعی است. در حقیقت سیستم ایمنی بدن باید به حدی قوی باشد که بدن یاد بگیرد با ویروس ها و باکتری های بیماری زا مقابله کند.)

اگر کودک شما باز هم سرما خورده است یا سرفه های شدیدی دارد، جای نگرانی نیست. درنهایت این بیماری ها به کودکتان کمک می کنند که بعدها بتواند بهتر سرما خوردگی را پشت سر بگذارد و کمتر بیمار شود. تنها کاری که والدین می توانند انجام دهند، کمک به کاهش و تسکین علائم است.

بیماری کودک خود را کشف کنید

در اغلب موارد کودکان و بزرگ سالان گرفتار عفونت دستگاه تنفسی فوقانی می شوند که با گلو درد، آب ریزش بینی، سرفه و نیز گرفتگی صدا خود را نشان می دهد. معمولا سرما خوردگی سه تا هفت روز و حداکثر تا دو هفته طول می کشد. در صورت طولانی تر شدن این زمان باید به پزشک مراجعه کنید. سرما خوردگی در بسیاری از جهات با آنفولانزا فرق می کند؛ چون آنفلوانزا با تب و لرز و درد اعضای بدن شروع می شود و احتمال دارد که چند روز طول بکشد و در صورتی که طولانی تر شود، باید به پزشک مراجعه کرد. التهاب لوزه ها به طوری که موجب گلو درد شود، به ندرت سایر علائم بیماری را با خود به همراه دارد. باکتری ها و ویروس ها می توانند از طریق دهان و بینی به بدن وارد شوند و لوزه ها را متورم کنند.

کمک به کودک سرماخورده

خود را آماده کنید

در پاییز و زمستان سرماخوردگی ها سریع و ناگهانی بروز می کنند؛ پس خوب است برخی از داروهای ضروری را در منزل داشته باشید.

از آنجایی که این بیماری با سرفه، آب ریزش بینی و تب همراه است، در ادامه چند توصیه کوتاه را برای رفع تسکین این مشکلات برایتان بازگو می کنیم.

  • سرفه: سرفه با خارش در گلو شروع می شود و با خس خس در مجراهای تنفسی، خود را بروز می دهد و گاهی با سرفه های شدید به پایان می رسد. این سرفه ها به ویژه در شب خیلی ناخوشایندند و در روند خواب و استراحت فرد اختلال ایجاد می کنند؛‌ یعنی درست چیزی که برای بهبود بیماری، بدن به آن بسیار نیاز دارد. « دکسترومتورفان» و شربت های حاوی آویشن داروهایی جهت تسکین سرفه هستند. این داروها به شکل شربت، قطره، قرص جویدنی ـ مکیدنی و قرص جوشان یافت می شوند.
  • آب ریزش بینی: این معضلبه همراهسرفه های دائمی به این معنی است که بدن میکروب ها را حس می کند و سعی دارد آن ها را بیرون بریزد. خوشبختانه طول مدت این مشکلات خیلی طولانی نیست. برای کودکان و بزرگ سالان می توانید از اسپری و قطره های بینی که بینی را مرطوب کرده و التهاب مخاط آن را آرام می کنند، استفاده کنید.
  • تب: بالا رفتن حرارت بدن در هنگام بیماری خوب است و نباید آن را به طور کامل از بین برد؛ چرا که تب نشان می دهد بدن درحال دفاع کردن از خود در برابر ویروس ها و میکروب های بیماری زاست. با این حال، تب موجب می شود بیمار احساس ناتوانی، ضعف و بی حالی کند. اگر کودک شما تب دارد، از او بخواهید استراحت کند و شما نیز سعی کنید او را با کارهایی مانند تماشای تلویزیون سرگرم کنید تا بتواند با آرامش استراحت کند، ورزش، مدرسه و سایر فعالیت ها در این دوره ممنوع است. اگر تب فرزندتان بالاست و احساس ضعف و بی حالی او را بیش از حد آزار می دهد، برای پایین آوردن تب او می توانید از داروهایی مانند‌ «‌ استامینوفن‌ » استفاده کنید. با این حال، این قرص ها مناسب خردسالان نیستند؛ زیرا آن ها نسبتاً قوی هستند و حتما با تجویز پزشک باید مصرف شوند.

کمک به کودک سرماخورده

از کودکان خود محافظت کنید

اگرچه داروها در زمان بیماری تأثیر سریع تری دارند، اما روش های درمانی خانگی و شاید قدیمی نیز می توانند به درمان کمک کنند. کمپرس ولرم یا بُخور با آب نمک هم مؤثر و هم بسیار لذت بخش است. کمپرس ولرم باعث می شود بیماری با عرق کردن از بدن خارج شود و بُخور نیز پوست های مخاط را مرطوب می کند. چای گیاهی با مواد تازه و سوپ مرغ نیز مؤثر هستند و اگر بتوانید بیمار را راضی کنید، نوشیدن آب پیاز هم در روند بهبود بیماری بسیار تأثیر گذار است. در نهایت فراموش نکنید نوشیدن مایعات، به خصوص آب، آن هم به مقدار زیاد می تواند حال کودک شما را به سرعت بهبود بخشد.

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *