عادت غذایی مناسب

عادت غذایی مناسب

نگاهی بر عادت غذایی مناسب

از چه سنی می توان عادت غذایی را شکل داد؟
سلیقه‌ غذایی کودکان از اوایل زندگی به ویژه 2 تا 3 سالگی شکل می‌گیرد و والدین و مربیان با قرار دادن مواد غذایی سالم در اختیار کودکان، نقش مهمی در شکل‌گیری عادات غذایی سالم آنها ایف می‌كنند. 2 تا 11 سالگی دوران‌ حساس و آسیب‌پذیر زندگی است که در آن عادات زندگی شکل گرفته و البته پایدار می‌ماند. از آنجا كه دستیابی به تکامل جسمی و ذهنی کودکان مستلزم تعادل میان انرژی دریافتی و مصرف آنهاست، توجه به تغذیه و فعالیت جسمی کودکان در این سنین اهمیت خاصی دارد.
کودکان بايد از همه گروه‌هاي اصلي غذايي شامل غلات و مواد نشاسته‌اي، سبزي‌ها، شير و لبنيات، گوشت و جايگزين‌هاي آن و مواد چرب و شيرين به تناسب و مقدار لازم استفاده کنند. اشتباه‌هاي تغذيه‌اي در دوران کودکي منجر به بروز اختلالات تغذيه‌اي از قبيل کمبود و اضافه وزن خواهد شد. با توجه به شکل‌گيري بيشتر بيماري‌هاي مزمن از قبيل بيماري‌هاي قلبي‌وعروقي، پوکي استخوان، ديابت و پرفشاري خون و چاقي، لازم است مداخله‌هاي بنيادي براي شکل‌گيري سبک زندگي سالم از اوايل زندگي آغاز شود
اگر می‌خواهید ذائقه کودک شما به غذاهای چرب و شور که زمینه ساز انواع بیماری‌هاست عادت نکند باید از زمانی که غذای کمکی را آغار می‌کنید تا ۵ سالگی ذائقه کودک را شکل دهید.
شکل گیری عادات و رفتار تغذیه‌ای صحیح در دوران کودکی یکی از عوامل موثر در پیشگیری و کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری‌های غیرواگیر در بزرگسالی مانند اضافه وزن، چاقی، بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت، فشار خون بالا، چربی خون بالا و اختلال در چربی‌های خون به شمار می‌رود.
رفتارهای غذایی نامناسب مانند عادت به مصرف غذاهای آماده و رستورانی، تنقلات کم ارزش مثل چیپس و پفک، فست‌فودها از جمله سوسیس، کالباس، پیتزا، همبرگر و سایر انواع ساندویچ‌ها، غذاهای پرچرب و غذاهای شور از عوامل موثر در ایجاد اضافه وزن و چاقی در کودکی و در نهایت برخی از بیماری‌های غیر واگیر از جمله فشار خون بالا،‌چربی خون بالا و بیماری‌های قلبی عروقی در بزرگسالی می‌باشد.

ذائقه غذایی تا پنجسالگی شکل می‌گیرد
ذائقه افراد در دوران کودکی و به ویژه در سنین زیر پنج سالگی شکل می‌گیرد. به همین دلیل باید ذائقه سازی کودکان را از زمان شروع غذای کمکی آغاز کرد، به عنوان مثال اگر به کودک غذای بی‌نمک داده شود، او به تدریج به خوردن غذاهای بی‌نمک یا کم‌نمک عادت می کند یا اگر از ابتدا به جای غذاهای چرب و سرخ شده از انواع  غذاهای آب‌پز، تنوری و بخارپز استفاده شود، او به مصرف غذاهای کم چرب عادت خواهد کرد.
نقش میان وعده‌ها در عادات غذایی کودک
میان وعده غذای مختصری است که بین دو وعده اصلی غذایی به کودک داده می‌شود.
میان وعده‌های مناسب مانند ذرت و حبوبات بوداده خانگی کم‌نمک مانند عدس برشته شده کم‌نمک یا بدون نمک، مغزها مانند گردو، فندق، بادام،‌ پسته از نوع خام و بو نداده،‌ میوه‌های تازه و خشک،‌ ساندویچ‌های پنیر و گردو، گوجه،‌ خیار، پنیر، تخم‌مرغ و مرغ،‌ دوغ بدون گاز و کم‌نمک،‌ شیر و انواع ماست،‌ انواع آبمیوه‌های طبیعی، بستنی،‌ انواع برگه‌های میوه‌ها، خشکبار، بیسکوئیت ساده و سبوس‌دار حتی‌الامکان بدون کرم، کیک و کلوچه‌های خانگی،‌ شیر همراه با کیک،‌ آبمیوه‌های طبیعی،‌ ماست،‌ سالاد انواع سبزیجات.

منابع:
خبرگزاری فارس
مجله دلگرم
http://www.bartarinha.ir/

گردآورنده:فریبا نقدی

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *