تحریک اشتهای کودکان

تحریک اشتهای کودکان

تحریک اشتهای کودکان

چگونه اشتهای کودکان را تحریک کنیم؟
کودک برای خوردن باید احساس گرسنگی کند. فعالیت پیش از غذا مصرف نکردن شیرینی، شربت و مایعات شیرین در بین وعده‌های غذایی و خواب آلوده نبودن به این امر کمک می‌کند.
كودكان را وادار به غذا خوردن نكنید
یادتان باشد در چنین شرایطی اجبار به غذا خوردن و رفتار اضطراب گونه نادرست‌ترین روشی است كه شما به عنوان پدر و مادر می‌توانید به كار بگیرید، چون انتخاب این روش‌ها نه تنها شما را به هدف‌تان نزدیك‌ نمی‌كند بلكه باعث لجبازی و خودداری بیشتر كودك از خوردن می‌‌شود
تهیه برنامه غذایی
برای کودک خود و با توجه به شرایط سنی و رشدی او برنامه غذایی تهیه کنید که در این برنامه خواسته‌ها و تمایلات او نیز در نظر گرفته شود. برخی از مادران برنامه‌هایی را تهیه می‌کنند که در آن تنها به تامین نیازهای غذایی کودک توجه شده است. و چه بسا ساعاتی کودک را وادار به غذا خوردن می‌کنند که مشغول کار سرگرم کننده‌تر دیگری است و نمی‌خواهد از آن کار دست بکشد و یا غذاهایی برای او تعیین می‌کنند که مطابق با سلیقه و علاقه کودک نیست. برنامه غذایی خوب باید مطابق با شرایط خاص کودک تنظیم شود. به این ترتیب مادران نمی‌توانند از برنامه غذایی کودکان دیگر بدون اینکه تغییراتی در آن بدهند استفاده کنند.
ـ غذای کودک را باید به روش‌های مختلف همچون دادن غذای جدید، تغییر در ترکیب غذاها، مزه، بافت، نحوه طبخ، تزئین غذاها به شکل حیوانات، گل و عروسک و استفاده از بشقاب‌های رنگین متنوع کرد.
به صورت غیر مستقیم آنها را تشویق به خوردن کنیم.
کودکان را به صورت غیر مستقیم تشویق به خوردن غذا بکنیم. کودکان علائقی دارند و ما می‌توانیم با استفاده از این علائق کودکان را تشویق به خوردن کنیم. مثلا کودکی که دوست دارد شجاع و قوی باشد به او بگوئیم که خوردن شیر و گوشت او را قوی خواهد کرد. کودکی که دوست دارد زود بزرگ شود و اندازه خواهر بزرگتر شود به او بگوئیم غذا باعث خواهد شد او زودتر بزرگ شود و رشد کند.
مصرف خوراکی ها را بین وعده های غذا محدود کنید.
اگر در مورد بی اشتهایی کودکتان در هنگام صرف غذا نگران هستید،کمی بیندیشید.احتمالا بین وعده ها،برای رفع گرسنگی کودک،خوراکی های خاص به او داده اید.حتی اگر خوراکی های سالمی نظیر گردو، میوه، هویج، کشمش و یا پنیر به او داده باشید،چون این غذاها منبع اصلی کالری اند، اشتهای او را در هنگام صرف وعده های شام از بین می برند.
منابع:
http://www.tebyan.net
www.seemorgh.com/lifestyle
http://daneshnameh.roshd.ir
چگونه با کودکم رفتار کنم، گاربر، استیفن، دانیلز گاربر، ماریان، فریدمن، روبین، مترجمان: شاهین خزعلی، هومن حسینی نیک، احمد شریفی تبریزی، انتشارات مروارید، 1384
گردآورنده: فریبا نقدی

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *