شناسایی نوع هوش کودکان

شناسایی نوع هوش کودکان

شناسایی نوع هوش کودکان

همه کودکان ظرفيت باهوش شدن را دارند و اگر شما به عنوان يک پدر يا مادر بدانيد که همه ما آدم‌ها در سه سال اول زندگي‌مان بيشتر از سراسر عمرمان قدرت يادگيري داريم، آن وقت از کنار اين موضوع راحت نمي‌‌گذريد. دکتر هووارد گاردنر، روان‌شناس و استاد دانشگاه هاروارد که فرضيه هوش‌هاي متعدد را مطرح کرده است، مي‌گويد: «بحث هوش را فقط به درس خواندن و نخواندن بچه‌هايتان محدود نکنيد. 8 نوع هوش وجود دارد و طبيعتا با روش‌هاي متعددي مي‌توانيد اهداف آموزشي فرزندان خود را (که درس خواندن هم يکي از آنهاست) تامين کنيد.» …
هوش زبان‌شناختي

هوش زبان‌شناختي شامل تمام حيطه‌هاي توانايي زباني مثل نوشتن، خواندن، گوش کردن، دستور زبان و جمله‌سازي است. کودکاني که هوش غالب‌شان در اين گروه قرار مي‌گيرد، نسبت به اصوات، ريتم‌ها و معاني لغات حساس‌اند. خيلي خوب مي‌توانند با کلام، ديگران را متقاعد کرده، تحت تاثير بگذارند و ظرفيت آموزش و يادگيري از طريق زبان را دارند. از نوشتن و گفتن داستان لذت برده و به کتاب‌هاي بيشتر، مکالمه و داستان‌گويي نياز دارند و توان نويسندگي و روزنامه‌نگاري در آنها بالاست.
هوش موسيقايي

اين کودکان مي‌توانند ريتم‌ها و اصوات را خوب درک کنند. آنها به اصوات حساس‌اند و با آموزش ريتم، يادگيري آنها عالي مي‌شود. معمولا عاشق موسيقي هستند و خيلي زود آنها را حفظ کرده و زمزمه مي‌کنند. امکان موسيقي‌دان شدن و يا فراگيري موسيقي در آنها زياد است.
هوش درون‌فردي

پرورش اين هوش مي‌تواند به توانمندي تجزيه و تحليل احساسات و استفاده از آن در هدايت رفتارهاي فردي منجر شود. چنين بچه‌هايي به طور قابل توجهي خودشان و ضعف‌ها و توانايي‌هايشان را مي‌شناسند و از اين شناخت در رسيدن به اهدافشان کمک مي‌گيرند. معمولا به ديدگاه ديگران در مورد خودشان کاري ندارند. درون‌گرا هستند و به پروژه‌هاي شخصي‌شان علاقه‌ نشان مي‌دهند و امکان روي آوردن به فلسفه و تحقيق در بزرگسالي‌شان زيادتر از سايرين است.

شناسایی نوع هوش کودکان

هوش بين‌فردي

قادرند خيلي خوب تفکرات و رفتار ديگران را درک مي‌کنند. معمولا در جمع، هماهنگ کننده هستند، شنونده خوبي‌اند، همدردي کرده و روابط مثبتي با ديگران برقرار مي‌کنند. زود دوست پيدا مي‌کنند، کار گروهي را دوست دارند و توانايي حل مشکل را دارند ومي‌توانند رهبر گروه باشند. به وقايع اجتماعي و سازماندهي آن علاقه دارند. اين افراد توانايي اشتغال به کار مشاوره، فروش و کار آزاد يا سياستمدار شدن را دارند.
هوش فضايي

کودکاني که هوش فضايي دارند، قادرند با دقت دنياي اطراف خود را درک و توصيف کنند. در مورد تصاوير سه بعدي فکر کرده و به راحتي روابط اشيا با يکديگر را مي‌بينند. معمولا تصورات ذهني قوي دارند. به پازل و نقشه‌هاي مختلف و نمودارها علاقه داشته و در خواندن، نوشتن، هنر، طراحي و ساخت اشيا مهارت دارند. امکان روي آوردن به مجسمه‌‌سازي، اختراع، معماري، طراحي داخلي و مهندسي در آنها زياد است.
هوش جسمي ـ حرکتي

کودکاني که هوش غالب‌شان جسمي حرکتي است معمولا از توانايي هماهنگي حرکات بدن و انجام حرکات بدني با کشش و انعطاف‌ بالا برخوردارند و اغلب به عنوان هنرپيشه تئاتر مدارس و يا به خاطر عناوين ورزشي‌شان در دوران مدرسه جوايزي دريافت مي‌کنند.
هوش طبيعت شناختي

هوش اين کودکان معمولا خوب شناخته نمي‌شود. تمايل آنها به دنياي طبيعي زياد است و درک آنها از گياهان، حيوانات و مطالعات علمي بالاست.
به انرژي‌هاي طبيعي، آب و هوا، فيزيک و حتي پخت‌وپز علاقه دارند. معمولا به گياه‌شناسي، زمين‌شناسي، حيات‌وحش يا هواشناسي روي مي‌آورند. متاسفانه عمده سيستم‌هاي آموزشي فقط روي هوش زباني، کلامي و منطق و رياضيات تمرکز مي‌کنند. به اين ترتيب شناسايي ساير هوش‌ها و مهارت‌هاي کودکان فقط به عهده والدين است تا شرايط پرورش همان هوش را در کودک فراهم کنند و او را درست در مسيري حرکت دهند که موفقيت او در آن مسير است(البته طبقه‌بندي هوش انواع مختلف ديگري هم دارد که در اين بحث نمي‌گنجد).
هوش منطقي – رياضي

اين کودکان قادر به درک منطق يا الگوهاي عددي، نتيجه‌گيري و استدلال‌هاي طولاني هستند و از حل پازل، محاسبه، علوم و مشاهده موزه‌ها لذت مي‌برند. گاهي اين قبيل کودکان مي‌توانند رياضيدان يا دانشمند موفقي شوند.

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *