توضیح اعضای بدن

توضیح اعضای بدن

بیان تفاوت ميان مفهوم س‍ِري بودن و خصوصي بودن برای کودکان

والدين مي‌بايست تفاوت بين اين دو واژه و كاركرد آنها را براي كودكان خود شرح دهند: كودكان بايد بياموزند كه براي اشاره به اعضاي تناسلي خود از عبارت اعضاي خصوصي بدن استفاده نمايند.
والدين مي‌بايست سطح شرم را در كودكان رو به رشد خود در سطحي نگه دارند كه وقتي كودك به اطلاعات نياز داشته باشد، نه والدين و نه كودك نسبت به پرسش در اين باره بي‌ميل نباشند.
راز يا سر چيزي است كه فقط تعداد محدودي از افراد نسبت به آن آگاهي دارند و نبايد آن را با ديگري در ميان گذاشت. از سوي ديگر اطلاعات خصوصي، اطلاعاتي است كه مي‌توان از آن آگاه بود اما ضرورتي براي در ميان گذاشتن آن با ديگران وجود ندارد.اعضاي خصوصي بدن هركس فقط مي‌تواند به همان شخص مربوط باشد.براي مثال مي‌توان براي كودكان چنين مثالي را زد: خانه‌ي هركسي با اشياء داخل آن خصوصي است و فقط اعضاي آن خانواده هستند كه مي‌توانند از آن اشياء استفاده كنند و كسي نمي‌تواند به آن اموال دست بزند يا اين كه مهماني‌ها خصوصي هستند و فقط افرادي كه به آن دعوت شده‌اند مي‌توانند به آن مهماني بروند و هركس نمي‌تواند وارد آن مهماني گردد. همچنين مي‌توان از خصوصي بودن توالت براي بچه‌ها مثال آورد: رفتن ما به توالت سري نيست اما مي‌دانيم كه بايد اين كار را تنها انجام بدهيم، پس اين كار خصوصي است.براي اين كه به فرزند خود آموزش بدهيد كه چه چيزهايي را مي‌تواند با ديگران در ميان بگذارد و چه رفتارهايي از او قابل قبول است با او نقش بازي كنيد:
-اگر دوستت از تو خواست كه اعضاي خصوصي بدنت را به او نشان بدهي به او چه مي‌گويي؟
-اگر دوستت پرسيد همجنس بازي يعني چه تو چه‌ جواب مي دهي؟
چند جمله كافي است به فرزندان خود بياموزيد تا اگر كسي خواست به مسائل خصوصي او دسترسي پيدا كند وي بتواند به آنها جواب دهد، به عنوان مثال:
-بدن ما خصوصي است.
-در اين‌باره از پدر و مادر خود سؤال كن.
-اين سؤال خوب است اما جوابش خيلي پيچيده است.
به ياد داشته باشيد كه خنده و شرم و شوخي، همراهان جدايي‌ناپذير حقايق خصوصي جنسي ما هستند. هنگامي كه احساس شرم مي‌كنيم و كودكانمان مي‌خندند، بهتر است ما هم با آنها بخنديم تا فضا را از حالت جدي خارج كنيم. در واقع اين موقعيت ميان ماست كه باعث خنده‌ مي‌شود ، نه دانشي كه مي‌خواهيم منتقل كنيم.

گردآورنده : سارا گودرزی

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *