آموزش بازی هایی جهت تقویت حواس و تمرکز کودک

آموزش بازی هایی جهت تقویت حواس و تمرکز کودک

آموزش بازی هایی جهت تقویت حواس و تمرکز کودک

سکه یادبود

هدف : این گونه ماساژهای نرم ، کودک را سرحال می آورد و به او آرامش می دهد . از آنجا که کودکان در اغلب اوقات به دلیل فشار محیط گوشهای خود را می گیرند ، این بازی کمک می کند که آنها گوشهای خود را دوباره باز کنند و بیشتر پذیرای محیط شوند .

این بازی را می توان ایستاده یا نشسته انجام داد .

نفرات ، لاله گوش را با انگشت شصت و سبابه خود می گیرند . انگشت شست در بیرون و انگشت سبابه در درون لاله گوش قرار می گیرد .

لاله گوش را با دو انگشت به طرف بالا و پایین ماساژ داده و به پایین کشیده می شود . این بازی دست کم باید سه بار تکرار گردد تا گوش گرم شود و خون به خوبی در آن جریان یابد .

– سقفی در برابر باران

هدف : عملکرد نیکرۀ چپ و راست مغز متعادل می شود.

این بازی را می توان در حالت ایستاده یا نشسته انجام داد .

کودک انگشتان دست چپ و راست خود را جلوی بدن در هم فرو برده و محکم قفل می کند و سقفی با آنها می سازد ( بالای سر ) در این هنگام ، چشمهای خود را می بندد و بر بازی تمرکز می کند . انگشتها چند ثانیه ای در آن حالت نگه داشته می شوند . پس از آن دستها را از هم باز و انگشتها را باز و بسته می کنند و بازی دوباره تکرار می شود .

آموزش بازی هایی جهت تقویت حواس و تمرکز کودک

– راه رفتن به روش ضربدری

هدف : با کمک این تمرین احساس و تفکر دوباره متعادل می شوند . تمام عضلاتی که برای تعادل جسمی مهم هستند برانگیخته می شوند .

بچه ها با بالا آوردن پاهای خود و حرکت دادن بازوهایشان به این طرف و آن طرف راه می روند . در این حین ، دستهای خود را به صورت ضربدری به زانوهایشان می زنند ( دست راست را به زانوی چپ ، دست چپ را به زانوی راست ) . راه رفتن را می تواند با آواز یا موسیقی همراه شود .

– خرس خرناس کش

هدف : کودک با دقت نفس می کشد ، اکسیژن مغز تأمین می شود و بنابراین تمرکز افزایش می یابد .

این بازی را می توان در حالت نشسته یا ایستاده انجام داد .

کودک یک بار خرناس کشان از راه بینی نفس می کشد و سپس زوزه کشان از راه دهان نفس را بیرون می دهد .( دست کم سه بار انجام می شود . سپس تا ده بار تکرار می گردد . )

– نفس دماغی

هدف : اکسیژن مغز را تأمین می شود ، تنفس بازمین ارتباط می یابد و نیروی تمرکز تقویت می شود .

این بازی را می توان در حالت نشسته یا ایستاده انجام داد .

کودک با انگشت شست خود یکی از سوراخهای بینی را می بندد و با سوراخ دیگر نفس عمیق می کشد . سپس با انگشت سبابه سوراخ دیگر بینی را می گیرد و اکنون نفس را از را سوراخ باز شده بیرون می فرستد و در ادامه از طریق همان سوراخ دوباره نفس می کشد و الی آخر . ( تمرین حداقل سه بار انجام شود . )

– خمیازه ی انرژی زا

هدف : نیروی تازه ای به بدن می دهد ؛ گرفتگی عضلات پس از فعالیت شدید برطرف می شود . نیروی تمرکز افزایش می یابد .کودك در حالی که دهانش را کاملاً باز می کند فک پایینی را ماساژ می دهد . عمل بازدم با یک فشار هوا به بیرون انجام می شود . بدین ترتیب خمیازه ای شدید کشیده می شود .

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *