انواع بازی ها

آشنایی با انواع بازی ها

انسان نیاز به حرکت و جنبش دارد و بازی بخش مهمی ازاین نیاز است. هر فرد برای رشد ذهنی و اجتماعی خود نیازمند اندیشه و تفکر است و باری خمیرمایه این تفکرو اندیشه  است. آمادگی جسمی و روحی برای مقابله با مشکلات بخشی از فلسفه ی بازی کودکان است. بنابراین؛ بازی هرچه گسترده تر؛ پیچیده ترو اجتماعی‌تر باشد کودک از مصونیت روانی بیشتری برخوردارمی شود . کشف دنیای اطراف بخش دیگری از فلسفه بازی است که کودک حس کنجکاوی خود را از این طریق ارضا می کند. در ادامه به معرفی انواع بازی ها خواهیم پرداخت.
انواع بازی ها
ـ بازی های اکتشافی
این بازی ها سبب چالاکی و افزایش مهارتهای حسی و حرکتی و تقویت سیستم عصبی کودک می شود. از جمله این بازی ها می توان به تخته تعادل هماهنگی مغز در استخر توپ، نقاشی با انگشت و کولاژ اشاره کرد.
ـ بازی های عاطفی ـ اجتماعی
کودکان از طریق این نوع بازی ها احساسات ناکامی ها و اضطراب های خود را بیان می کنند. این امر سبب افزایش قدرت سازکاری آنها می شود و کودک مهارت هایی مانند:عزت نفس،اعتماد به نفس، خودآگاهی، استقلال، ارتباط موثر با دیگران همکاری و مسئولیت پذیری را می آموزد. این بازی ها شامل: بازی های خیالی، سینی شن، ایفای نقش و داستان سازی می باشند.
ـ بازی های ذهنی (هوشی)
رشد و تکامل ذهن کودک بیش از سایر جنبه ها مورد توجه همگان است؛ زیرا یادگیری یک فرآیند ذهنی است. کودک به کمک بازی های ذهنی از طریق دست کاری اشیا و تماس با محسوسات حقایق را کشف کرده و از این راه تجربه می آموزد. بازی با مکعب ها، کارتهای حافظه، دومینوها، سازه ها، ساختنی ها، دیوارک ها و بازی های کلامی از جمله این بازی ها هستند.

ـ بازیهای نمادی
زمانی که کودک دستیابی به ابزار ووسایل مورد نیازخود را غیر ممکن می بیند؛ نیازها و آرزوهای خود را با استفاده از وسایل مورد نیاز خود را غیر ممکن می بیند ؛ نیازها و آرزوهای خود را با استفاده از وسایل نمادین و از طریق بازی بیان می کند. برای مثال بر تکه ای چوب سوار شده؛ این طرف و آن طرف می رود؛ مانند این که سوار بر اسبی شده و آن را هدایت می کند. این نوع بازی ها یکی از بهترین شیوه های بازی درمانی محسوب می‌شوند.

گردآورنده : فریبا نقدی

، ،

One thought on “انواع بازی ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *