این تپلی نازیباست

این تپلی نازیباست

این تپلی نازیباست کودک چاق، به ویژه در فرهنگ ایرانی بسیار دوست داشتنی و زیبا تلقی می شود. مادران باردار با دیدن عکس کودکان چاق آرزو می کنند چنین کودکی داشته باشند اما آیا این باور درستی است؟ حقیقت این است که خطرات زیادی سلامتی کودکان چاق را تهدید می کند.

دلیل افزایش چشمگیر چاقی کودکان، غذا خوردن بیشتر نیست. تحقیقات نشان می دهد میزان انرژی مصرفی کودکان طی ۲۰ سال گذشته، تغییر چندانی نداشته و دلیل افزایش وزن کودکان، کم تحرکی آن هاست.
زندگی در خانه های آپارتمانی و کوچک، مجال دویدن و بازی کردن را از کودکان گرفته است.
آن ها بیشتر وقت خود را پای تلویزیون یا کامپیوتر صرف می کنند از این رو یا خیلی کم اشتها و کم خوراک می شوند یا پرخور و چاق. تبلیغات تلویزیونی، در دسترس بودن شیرینی، تنقلات و علاقه شدید به خوردن نوشیدنی های گازدار و پر کالری از شمار دلایل مهم برای چاقی کودکان است.
چربی زیاد، فشار خون بالا و بالا رفتن میزان قند خون همه از عوارض چاقی در سنین کم و ادامه این مشکلات تا سنین بالاتر است. از عواقب دیگر، گوشه گیر شدن کودک است. او احساس می کند با دیگران فرق و تصویر نادرستی از وضعیتش در ذهن دارد.
کودکان دیگر نیز بعضاً او را در جمعشان راه نمی دهند و در مجموع اعتماد به نفسشان بسیار پایین خواهد بود.
● راه درمان چاقی: درمان این عارضه را از چند جنبه مورد بررسی قرار می دهیم:
▪ تغییر عادت و رفتار: کودکان آن چه را که می بینند اجرا می کنند پس اگر به فکر سلامت کودکمان هستیم ابتدا باید از خود شروع کنیم.
باید به او بیاموزیم که کدام غذاها مفیدترند و باید بیشتر خورده شوند، این که غذا خوردن زمان خاصی دارد و خوردن زیاد شکلات و شیرینی مضر است و غیره.
▪ تامین نیازهای غذای کودک و رژیم درمانی: واضح است که نیاز کودک با افزایش سن تغییر می کند و یک کودک پیش دبستانی رشد کند و آرامی دارد و نیاز او نسبت به دوران بلوغ بسیار کم است.
میانه روی و رعایت تنوع غذایی، اصول تغذیه کودکان است، او باید از همه گروه های غذایی تغذیه کند.
برای رژیم درمانی کودکان چاق در صورتی که کمتر از هفت سال داشته باشند، نیازی به اجرای رژیم غذایی لاغری نیست بلکه باید بکوشیم وزن کودک را برای مدتی طولانی ثابت نگه داریم زیرا با افزایش قد، خود به خود وزن کودک طبیعی خواهد شد.
برای رژیم کودکان بالاتر از هفت سال بهتر است قندهای ساده، چربی و کربوهیدرات های بیش از اندازه، محدود شوند.
بهترین سرعت کاهش وزن در کودکان، هر ماه ۵۰۰ گرم است در این صورت کودک هیچ گونه لطمه ای نخواهد دید.
▪ تحرک و فعالیت: سعی در کاهش کارهای نشستنی و تشویق کودک به فعالیت بیشتر و بازی با همسالانش به سوخت بیشتر انرژی در بدن او کمک خواهد کرد. بهتر است او را به پارک و خیابان ببریم، تشویق به دوچرخه سواری کنیم و زمینه های فعالیت را برایش فراهم آوریم.
▪ رفع مشکلات روحی: والدین باید با توجیه کودک و فراهم کردن شرایط مناسب روحی برای او به بهبود روند درمان کمک کنند.
●نگذاریم کودکان چاق شوند:
▪ اشتهای کودک را در نظر بگیریم؛ نیازی نیست حتماً غذایش را تا آخر بخورد سپس به زور به او چیزی نخورانیم.
▪ خوراکی ها و شیرینی های پرکالری را برایش نخریم و از دسترس او دور نگه داریم.
▪ چربی غذای کودک باید در حد طبیعی، یعنی ۳۰ درصد کالری مصرفی یا کمتر باشد.
▪ سبزیجات تازه و میوه ها را در اختیارش بگذاریم و دقت کنیم که حداقلی را که نیاز دارد، مصرف کند.
▪ با او بازی کنیم؛ راه برویم و بدویم تا از بودن در کنار خانواده و فعالیت کردن لذت ببرد. هم چنین او را به شرکت در بازی های کودکانه و فعالیت های گروهی تشویق کنیم.
▪ شکلات و شیرینی را از فهرست جایزه های خود به کودکتان خارج کنید.

روزنامه ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *