پیدا کردن احساس کودک از طریق همدلی و بازی

پیدا کردن احساس کودک از طریق همدلی و بازی

پیدا کردن احساس کودک از طریق همدلی و بازی

نویسنده: نسیبه کمالی / روانشناس خانواده

والد گرامی آیا تا به حال از طریق بازی کودک خود را متقاعد کرده اید؟
بازی کردن یا کنترل کودک در شرایط متفاوت؟

اجازه بدهید با یک مثال شروع کنیم. کودکی را تصور کنید در یک مهمانی و مراسمی که اقوام دور هم جمع شده اید.در ابتدای مهمانی  کودک بسیار آرام است اما از اواسط مهمانی کودک بد خلق میشود و دیگر به حرف والدین خود گوش نمی دهد.

شما به عنوان والد چطور کودک خود را آرام می کردید؟ برای اینکه به یک راه مناسب برسیم بیاییم در ذهنمان سکوی پرتابی بسازیم و فکرمان را به منطقه خاصی به نام کودکی پرتاب کنیم.کودکی باشیم کنار فرزندمان.حال همه چیز را از دید کودکم میبینم و از اول اینگونه سوال میکنم:

خیلی ناراحتی که اینجا خیلی شلوغ هست و نمیتونی به راحتی بازی کنی؟  از اینکه من با تو صحبت نمی کنم بی حوصله و خسته شدی ؟دوست داری چند دقیقه برویم در حیاط و با هم بازی کنیم؟

حالا زمان این است که مطالعاتی که درباره بازی ها داشته ام را به یاد بیاورم و با کمی چاشنی خلاقیت ترکیب کنم و بازی را با کودکم انجام دهم که هم لذت بخش باشد و هم یاد بگیرد که به جای گریه و لجبازی از احساسش صحبت کند.

برای مثال میتوانیم بازی مسابقه دو انجام بدهم اما در حین بازی با کودک همدلی میکنم و با قول و قرار گذاشتن یاد میگیرد که به جای گریه و لجبازی صحبت کند اما نکته مهم این است که شما والد گرامی زمانی که در جایگاه والد و بالغ هستید در مرحله اول گوش شنوا داشته باشید.زمانی که کودک صدا میکند منتطر نماند تا صحبت شما با دیگران به اتمام برسد و یادتان برود که کودک سخنی با شما داشت.لطفا گوش شنوا  برای کودک داشته باشید.

یک والد خوب مى تواند خیلى سریع هر نوع تغییر احساسى وعاطفى را که در کودک رخ مى دهد، حس کند. حال مى توانداینحس آن کودک را خوشحال و یا ناراحت کند. یک والد خوببایستى بتواند به خوبى موقعیت را بسنجد و شرایط را برايبهتر شدن اوضاع مهیا کند. بهترین کار، درك و شناختناراحتى یا خوشحالى کودک در موقعیت های مختلف است.

حال این سوال مطرح میشود که:چرا بایستى به چنین چیزهایىاهمیت بدهیم؟

در حین همدلى، شما احساس کودک راکه به حمایت وکمکشما احتیاج داشته باشد، درك مى کنید و آن کودک هم مىتواند همین حالت را نسبت به شما داشته باشد. مى توانید ازفرزندتان خیلى چیزها

بیاموزید، فرزندتان هم از شما خیلى چیزها مى آموزند. مىتوانید ازگناه و خطا دوري کنید، کودک هم مى تواند چنین کاريکنند. اگر با افکار کودکان آشنایى پیداکنید، مى توانید آنها رابیان و به اثبات برسانید و همچنین مى توانید در یک مکالمهوگفتگوي بى ریا و صمیمانه شرکت کنید. همدلى کردن کلیداصلى ارتباطات اجتماعى است. باعث مى شود که به دنبالتجربیات کودکان بروید و به آنها توجه کنید. به شماکمک مىکندکه با فرزندان در خصوص مشکلات شان صحبت کنید، ازآنان سؤال کنید ودر رفع آنها تلاش نمایید. به آنها اطمینانبدهید که همیشه حامى و طرفدار آنان هستید. علاوه بر اینهمدلى کردن باعث ایجاد یک چهار چوب براي توسعه ي رمز ورازهاي اخلاقى مى شود. بر خلاف گفته هاى قدیمى که عقیدهداشتند رموز اخلا قى را نمى توان تنها درکتیبه هاى سنگیمدفون در فرسنگ ها زیر زمین و یا در مرکز بیابان وکویر بهطور معجزه آسایى پیداکرد.

پیدا کردن احساس کودک از طریق همدلی و بازی : دپارتمان کودک مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

، ، ، ، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *