تكامل و پيشرفت فيزيكي به كمك بازي: لباس پوشيدن و در آوردن

تكامل و پيشرفت فيزيكي به كمك بازي: لباس پوشيدن و در آوردن

تكامل و پيشرفت فيزيكي به كمك بازي: لباس پوشيدن و در آوردن

لباس پوشيدن و سپس درآوردن لباس، يكي از علاقه هاي اصلي كودكان است؛ شايد تا به حال برايتان پيش آمده باشد كه بهترين لباسهاي روز عيد يا مهماني را به او پوشانده باشيد و 10 دقيقه بعد ببينيد كه او لخت شده است! اما لباس پوشاندن و در آوردن (براي خودش يا عروسكش) مي تواند امكان تمرين كردن براي افزايش هماهنگي بين انگشتها و دستانش را فراهم سازد.

بهترين كاري كه مي توانيد انجام دهيد آن است كه شرايط را به گونه اي مهيا كنيد كه كودك، بيشترين شانس موفقيت را داشته باشد؛ همچنين براي زماني كه احتمالا او موفق نمي شود، يك سرگرمي يا كار جالب تدارك ببينيد تا حواس او را پرت كنيد. پوشاندن يا درآوردن لباسهاي كوچك عروسكها، براي او دشوار و پيچيده است و نهايتا به سرخوردگي و گريه او منجر خواهد شد. در عوض مي توانيد در ابتدا از شنل يا كلاه براي خرس كوچولوي او شروع كنيد؛ حتي مي توانيد اين لباسهاي ساده را خودتان با استفاده از يك تكه پارچه و يك قيچي، تهيه كنيد.

تكامل و پيشرفت فيزيكي به كمك بازي: لباس پوشيدن و در آوردن

همچنين مي توانيد از نَمَد يا مواد مشابه، شكلهايي مشابه با بدن انسان ايجاد كنيد و از كودك بخواهيد تا پوشاندن و درآوردن لباسهاي ساده و متنوع را با اين عروسكهاي دستي، تمرين كند؛ اين كار هم موجب مي شود كه كودك مفهوم تنوع در پوشاك را درك كند و هم مهارتهايش را بيشتر تمرين كند، بدون اينكه مشكل خاصي براي او ايجاد شود. همچنين كاغذهاي چسبي كه قابل استفاده مجدد باشند، مي توانند يك گزينه مناسب ديگر را در اختيار شما قرار دهند؛ البته اگر اندازه آنها بيش از حد كوچك باشد، انگشتان كودك قادر نخواهند بود به آساني از آنها استفاده كنند.

زماني كه نوبت آن مي رسد كه كودك خودش لباسهايش را بپوشد، بايد توجه كنيد كه شلوارهايي كه كمربند يا زيپ نداشته و در عوض، كمر آنها كشي باشد براي او بسيار راحت تر هستند؛ استفاده از اين شلوارها، به همراه پيراهنهاي ساده و كفشهاي چسبي، دردسرهاي صبحگاهي شما (براي لباس پوشاندن به كودك) را كاهش خواهد داد. هر چند وقت يكبار، يك نمونه از لباسهايي را كه پوشيدن آنها كمي سخت تر باشد، در اختيار او بگذاريد: مثلا يك دكمه يا يك گيره به لباس او اضافه كنيد.

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *