ختنه‌شان کنید سرطان نگیرند

ختنه‌شان کنید سرطان نگیرند

ختنه‌شان کنید سرطان نگیرند

پژوهشگران معتقدند ختنه کردن در پیشگیری از انتقال و ابتلا به بیماری ایدز به قدری موثر و موفق است که تقریبا شبیه به اثرات واکسن ایدز خواهد بود. سال‌هاست که پژوهشگران در جست وجوی کشف واکسنی برای پیشگیری از بیماری ایدز هستند اما متاسفانه با وجود تمام تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری‌های گسترده، هیچ موفقیت قابل توجهی در این زمینه به دست نیامده است.

با این وجود، محققان به تازگی دریافته‌اند که ختنه کردن که سال‌ها در برخی از جوامع بشری و به ویژه در کشورهای اسلامی مرسوم بوده است می‌تواند اثری مثل همین واکسن رویایی ایدز داشته باشد.
براساس مطالعات جدیدی که در کشورهای کنیا و اوگاندا صورت گرفته است، ختنه کردن پسر بچه‌ها می‌تواند تا حدود ۵۰ درصد خطر انتقال بیماری ایدز را کاهش دهد. پژوهشگران که ۴۹۹۶ مرد اوگاندایی و ۲۷۸۴ مرد کنیایی با محدوده سنی ۱۵ تا ۴۹ را مورد بررسی قرار داده‌اند اعلام کردند، خطر ابتلا و نیز انتقال بیماری ایدز در میان مردهایی که ختنه شده بودند، به طور قابل توجهی کمتر از بقیه بود.
نتایج این مطالعه به قدری شفاف و قوی بود که موسسه ملی سلامت آمریکا را وادار کرده به تمام والدین توصیه کند تا فرزندان پسر خود را حتما ختنه کنند. در ضمن به تمام کشورها پیشنهاد شده است کلینیک‌ها و درمانگاه‌های مجهز همراه با افراد آموزش دیده‌ای را فراهم کنند که در راستای ارائه خدمات در این زمینه به مردم خدمت کنند.
پژوهشگران این طرح اعلام کردند واقعیت اینجاست که ما سال‌ها تا دستیابی به واکسن ایدز فاصله داریم اما در طول این مدت نباید فرصت را از دست بدهیم و از مقابله و پیشگیری بیماری ایدز دست برداریم.
با این حساب به نظر می‌رسد در شرایط کنونی ختنه کردن جایگزینی برای واکسن ایدز باشد و تا حدودی برای ما همانند آن عمل کند. مسلما تلاش‌های ما برای کشف این واکسن ادامه پیدا می‌کند اما تا زمان حصول نتیجه، ابزاری قدرتمند و در عین حال ساده در اختیار است که از سال‌های دور در کشورهای اسلامی به آن توصیه و سفارش شده است.
روزنامه سلامت

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *