داروی ضد تب کودکان

داروی ضد تب کودکان

نکاتی پیرامون تب و داروهای ضد تب در کودکان

تب بندرت نیاز به درمان با داروی تب بُر را دارد. بیشتر کودکان ممکن است چند روزی تب کنند بدون آنکه معنی‌ آن چیز خطرناکی باشد. لیکن چناچه کودکی بر اثر داشتن تب بشدت حالش بد است برای مثال گلو درد، یا احساس درد در بدن دارد، نق می‌‌زند،

کمتر از سابق می‌‌خورد و می‌‌نوشد، بد می‌‌خوابد یا جهت آرامش در خواب شبانه مشکل دارد می‌‌توان به او دارو تب بُر داد. کودکان زیر ۶ ماه را قبل از اینکه با بخش خدمات درمانی تماس بگیرید هیچگونه مداوائی ننمائید.

برای کودکان بالای ۳ ماه دارو تب بر حاوی پاراستامول مانند الودن یا پانودیل موجود است. کودکان بالای ۶ ماه می‌‌توانند ایپرن که حاوی ایبوپروفن است و نیازی به نسخه ندارد استفاده نمایند.

داروها بصورت مایع یا شیاف با میزان معین برای کودکان در دسترس می‌‌باشد. جهت کودکان بزرگتر قرص نیز موجود است. راهنمای‌ها و اطلاعات داده شده در مورد دارو را بدقت خوانده و انجام دهید.

داروها ی مختلف را با هم ادغام نکنید. کودکان زیر ۱۸ سال نباید داروهای تب بر حاوی آسپرین مانند مگنیسیل، تریو یا البیل را استفاده نمایند. معمولا داروهای بدون نسخه برای سرفه کمک چندانی نمی‌‌کنند.

داروی ضد تب کودکان

چنانچه کودک سرفه می‌‌کند، مهم است که او خلط سینهٔ خود را با سرفه بیرون بیاورد و راه مجاری تنفسی را بدین ترتیب پاک و باز کند. دارو‌های ضدّ سرفه تلاش کودک را جهت بیرون آوردن خلط سینه دشوار تر می‌‌کنند.

دارو‌های نرم کننده خلط سینه هم تاثیر مثبت چندانی ندارند. جهت کاهش سرفه می‌‌توان به طور آزمایشی‌ نوشیدنی گرم یا سردی را به کودک داد. هرگز نباید پیش از مشورت با پزشک کودکان داروی ضدّ سرفه به کودکان زیر دو سال داد.

جهت پیشگیری از سرایت بیماری واگیر دار بهتر است به کودن بیاموزید که در قسمت درونی‌ آرنج خود سرفه و عطسه کنند و از دستمال کاغذی استفاده کنند. باید به آنها آموخت که لاقل چندین بار در روز دست‌های خود را بشویند.

داروی ضد تب کودکان

همچنین به آنها بیاموزید که چشم‌ها و بینی‌ خود را دستمالی نکنند. ویروس‌ها براحتی در این مکان‌ها تجمع کرده و پخش می‌‌شوند. چنانچه کودک در هنگام سرما خوردگی با کودکان دیگر بازی نکند، خطر سرایت بیماری کاهش می‌یابد

اجازه دهید کودک تا جایی‌ که ممکن است، حتّی در فصل زمستان در فضای آزاد باشد. به یاد داشته باشید که کودکانی که در معرض دود توتون و سیگار هستند آسان تر از دیگران سرما می‌‌خورند.

بهتر است با دقت حالات و حرکات کودک را زیر نظر بگیرید. چنانچه کودک شما به شدت سرفه می‌‌کند، یا اگر تب او پس از چهار یا پنج روز پایین نرفته است، بهتر است با درمانگاه خدمات درمانی تماس بگیرید. چنانچه مظنون به تورم گوش در کودک خود هستید باید کودک ظرف یک شبانه روز توسط بخش کشیک یا درمانگاه معاینه شود.

اگر کودک شما بیحال باشد، قادر به بازی نباشد و مایل به نوشیدن نباشد یا سنّش کمتر از شش ماه باشد باید بلافاصله با درمانگاه تماس بگیرید.

گردآورنده: سارا گودرزی

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا 

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *